Gå til innhold

MSI MEGABOOK S270/271


Anbefalte innlegg

Quote Knut;

"Vi skulle gjerne vært ferdig for lenge siden vi og. Men når vi må hente inn minnemoduler, harddisk og andre komponenter i tillegg til testingen må vi vente på disse tingene før vi får ferdig ting."

----

 

Er dette da en bygge-PC og ikke en ferdigkonfigurert MegabookS270 ?

 

 

Quote Knut;

" Det er uansett ikke mange andre medier som har testet denne maskinen, og det ser fortsatt ut som at vi blir den første i norge, så vi er ikke SÅ trege!"

-------

 

Visste for det første ikke at norske teste-medier drev og testet samme maskinen, men samtidig vet jeg heller ikke om dere avtaler dere-imellom - hvilke maskiner dere skal teste.

 

Nå er jo ikke dette en maskin som er SVÆRT profilert, her i landet har jeg ikke sett den omtalt annet enn her i forumet. Da er det vel ikke så rart om den ikke er testet mye. OG - en klar fordel har jo Hardware.no hatt;Challenger8 har jo skrevet om sine erfaringer med maskinen, samt at Snorreh kom med tips mht batterisparing m.m.

 

Du skrev i mail til meg at du ikke kune love testen ferdig i løpet av uke 34;Og de ordene har du jo i behold. Så mente HCE at han skulle bli ferdig med testen i uke 35 og nå blir testen forhåpentligvis ferdig i løpet av neste uke, uke 37. Vi får sette vår lit til det, da - óg;Ettersom Challenger8 bruker makinen til daglig, så kan dere jo spørre han om dere har problemer, lurer på noe;Det er jo litt av vitsen med slike forum - utveksle erfaringer, ikke sant ? Det blir jo litt dumt om dere for eksempel fremhever som kritikkverdig sider ved maskinen, som er problemstillinger som Challenger8 ser og har skrevet greie løsninger på.

 

 

 

Vennlig fredagskveld hilsen fra sandsvalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette da en bygge-PC og ikke en ferdigkonfigurert MegabookS270 ?

Det var en komplett maskin, men pga. ønsker fra spesielt dere på forumet ønsket vi å bytte komponenter slik at maskinvaren skulle bli likere S260-testen vår. Vi kunne såklart testet maskinen med 256MB DDR333 RAM og en 40 GB 4200 rpm harddisk, men valgte heller å få tak i DDR400 RAM og en 60 GB 5400 rpm harddisk istedenfor.

Lenke til kommentar
Er dette da en bygge-PC og ikke en ferdigkonfigurert MegabookS270 ?

Det var en komplett maskin, men pga. ønsker fra spesielt dere på forumet ønsket vi å bytte komponenter slik at maskinvaren skulle bli likere S260-testen vår. Vi kunne såklart testet maskinen med 256MB DDR333 RAM og en 40 GB 4200 rpm harddisk, men valgte heller å få tak i DDR400 RAM og en 60 GB 5400 rpm harddisk istedenfor.

Jeg skal ikke kverulere, men maskinen dere har er en whitebook-variant av S270 (MS-1013). Selv om dere har fått en komplett maskin av MSI-importøren, så er det ikke S270-versjonen. S270 leveres med 512MB ram (PC2700) og 80GB disk. Den kommer også med MT30 prosessor (og ingenting annet).

Uansett - samme hva dere gjør så vil en test av denne maskinen bli sammenlignet med testen av S260 (MS-1012), og denne ble testet med PC2700 minne. Om dere nå finner ut at S270 yter bedre (med PC3200), så vil dette med minnehastigheten bli et poeng.

Jeg tør allerede nå konkludere med at uansett utfall, så vil testen bli debatert her på forumet, og hvem som sier hva, er bare å lese seg frem til i alle de andre Intel vs. AMD trådene (har ingenting å si hva som diskuteres, bare Intel og AMD er nevnt).

Lenke til kommentar
Men som nevnt lengre opp i tråden har vi fått tak i disse komponentene nå, og testen er faktisk nesten ferdigskrevet. Den blir sannsynligvis publisert tidlig i neste uke.

Hei HCE/Knut;

 

Har Komplett.no tatt tilbake maskinen før dere fikk testet den ferdig ? Eller lar ikke Komplett.no dere få levere ut testresultatet - før en bestemt dato de har pålagt dere ?

 

Hva skjer - med denne testen som kanskje kunne bli ferdig i uke 34, sannsynligvis i uke 35 og som var nesten ferdig i uke 36 og ville bli lagt ut i begynnelsen av uke 37 ? Ettersom vi nå er i uke 38 og dere har etter eget utsagn hatt de nødvendige supplerings-komponentene i 4 uker;Vi venter på testen!

 

 

Ja, jeg er litt spydig her, men likevel en vennlig hilsen fra

sandsvalen

Lenke til kommentar
fikk svar fra knut igår, han sa at de skulle legge ut testen idag eller senest imorgen (lør). De ventet bare på svar fra komplett/MSI ang noe de lurte på...

Et kjent mønster etterhvert;Først var maskinen så merkelig, så måtte deler byttes for da skulle maskinen absolutt 'måles' - direkte imot S260-en. Dernest hadde testerne så mye å gjøre og hadde ikke tid og nå - nå kan avventing på svar fra MSI eller Komplett.no - ha skylden. En stund - noen uker til ?

 

Når testen kommer ? Jeg tror ikke på den før jeg får se den og slik det har vært til nå, tror jeg heller ikke resultatet kommer til å være særlig pålitelig heller.

Så, overrask meg Knut/HCE/Komplett.no!

 

sandsvalen

 

Edit;

Vel, nå kom testen, jeg har lest den og den virket grundig og grei og oversiktlig;Takk til HCE - og en unnskyldning for mine siste spydigheter er med dette avlevert;Unnskyld og takk for testen!

 

Beste hilsener sandsvalen

Endret av sandsvalen
Lenke til kommentar
Har noen peiling på om Komplett skal ta inn maskinen nå, eller er det utelukket etter Hardware poengterte støm-styrings problemene?

Liker denne maskina, så det hadde vert kuult om Komplett tok den inn.

Vedrørende om Komplett.no skal ta inn maskinen nå, så svarte de hos Komplett.no - at innkjøpsansvarlig Alexender Dahl var i Brasil og ville kunne svare når han kommer hjem på tirsdag.

 

Mht strømstyringsproblemene eller den korte batterilevetiden, så har både Snorreh og Challenger8 skrevet om dette og sistnevnte har jo kjøpt og bruker en S270-maskin og skriver følgende om dette;

 

" Jeg har prøvd maskinen med de 2 siste bios-utgivelsene, og BEGGE har strømsparing som virker. Den siste er datert 3.august, og kan lastes ned fra hjemmesiden til MSI.

 

Jeg bruker maskinen daglig, og på batteri så har jeg i underkant av 3 timer driftstid med WLan og Bluetooth enablet. Har ikke prøvd uten, men har ingen grunn til å tro at tiden blir kortere enn 3 - 3,5 time.

Frank Everaardt påstår over 4 timer.

Avspilling av DVD-film klarer maskinen ca 2t 45 min, og det med normal intensitet på display. Bruker man DVD-Idle, og senker intensiteten på displayet, burde det være mulig med 3t."

--------

 

Så slik sett skulle det ikke være noen vesentlige innvendinger for at Komplett.no tar inn maskinen. Den eneste innvendingen som Challenger har skrevet om S27-maskinen, uttrykker han slik;

 

"Det eneste grunnen jeg ser for å ikke anbefale S270 er "problemet" med minne, og da i form av at man ikke oppnår full hastighet uansett konfigurasjon. Det er ikke problemer å få full hastighet, så lenge èn slot brukes."

------

Dette har han dog skrevet mer utfyllende om lengre bak her, men hastigheten senkes når begge minneslot-ene brukes.

 

Håper og at Komplett.no tar inn maskinen, men den kan og kjøpes i England hos Morgan Computers, for 766 £(engelske pund ca 11,50 kroner) - om en ber om å få VAT/momsen refundert i England (og sier til eventuelle tollere som måtte bry seg på norsk side, at du hadde den med deg inn til England. Men da må den være utpakket og ikke være i originalinnpakningen). Men Morgan Computers leverer ikke til utlandet, så man må kjøpe den i England(eller Nederland, Tyskland m.m.) - og det kan jo bli ett problem ved reklamasjon, klage o.l.

 

Jeg sjekket pris på fly for en uke-halvannen siden;Haugesund-London billigste billett avreise idag og retur imorgen med Ryanair;320 kroner - totalt. Mrogan Computers har utsalg 4 steder i England, bl.a. i London og Manchester. Vel.

 

sandsvalen

Lenke til kommentar

Pussig at ikke testerne fikk det til da. Jeg kan ikke helt forstå at MSI skal sende den ut på markede og reklamere om den hvis den har en slik feil. Å reise tilk utlandet bare for å kjøpe den er ikke aktuelt for meg. Får heller vente å se om Komplewtt tar den inn, ellers blir det vel en S260 tenker jeg. Hadde den bare hatt innebygt bluetooth...

Lenke til kommentar

ChallengerV8: Nå har Hardware.no endelig kommet med sin test av S270:

http://www.hardware.no/artikkel/17933

 

Ettersom du har et litt nyere eksemplar av S270, så lurte jeg på om du kunne kommentere følgende sitat fra denne testen:

Etter mye undersøkelser viser det seg at maskinen ikke vil fungere skikkelig i strømsparingsmodus. Maskinen hadde også problemer med å si ifra til operativsystemet at batteriet ikke ladet lengre. Generelt sett kan man si at BIOS-en hadde store problemer med alt som hadde med strøm og ACPI å gjøre.

[...]

Vi påpeker at modellen vi har testet er en spesialtilpasset utgave rett fra MSIs fabrikker, det kan derfor være avvik fra våre resultater til den modellen som er tilgjengelig på markedet.

Har du opplevd de samme problemene med strømsparingsmodus og ACPI på ditt eksemplar?

 

Jeg regner med at du har installert de siste Turion 64 prosessor-driverene fra AMD som du finner her (for både Windows XP, Windows XP x64 og Linux):

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

 

Uten disse driverne installert så vil selvsagt ikke strømsparingsmodus eller ACPI fungere skikkelig, selv med en skikkelig BIOS.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
ChallengerV8: Nå har Hardware.no endelig kommet med sin test av S270:

http://www.hardware.no/artikkel/17933

 

Ettersom du har et litt nyere eksemplar av S270, så lurte jeg på om du kunne kommentere følgende sitat fra denne testen:

Etter mye undersøkelser viser det seg at maskinen ikke vil fungere skikkelig i strømsparingsmodus. Maskinen hadde også problemer med å si ifra til operativsystemet at batteriet ikke ladet lengre. Generelt sett kan man si at BIOS-en hadde store problemer med alt som hadde med strøm og ACPI å gjøre.

[...]

Vi påpeker at modellen vi har testet er en spesialtilpasset utgave rett fra MSIs fabrikker, det kan derfor være avvik fra våre resultater til den modellen som er tilgjengelig på markedet.

Har du opplevd de samme problemene med strømsparingsmodus og ACPI på ditt eksemplar?

 

Jeg regner med at du har installert de siste Turion 64 prosessor-driverene fra AMD som du finner her (for både Windows XP, Windows XP x64 og Linux):

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

 

Uten disse driverne installert så vil selvsagt ikke strømsparingsmodus eller ACPI fungere skikkelig, selv med en skikkelig BIOS.

Hei Snorre

 

La meg bare si med en gang. I forhold til konklusjonen i testen til Hardware.no (HW) sitt testteam, så kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt.

Jeg har hele tiden brukt en "eldre" versjon av Turion driveren, og har aldri opplevd at det har vært problemer med strømstyringen. Når lampen for lading har slukket, så har Windows rapportert 100% batterikapasitet. Så jeg forstår ikke hva problemet er.

Sjekker man med AMD Dashboard, så er strømsparing der tilsynelatende ok. Om det er frekvensen på prosessoren de sikter til så er denne på 800MHz mesteparten av tiden. Stiger til 1600MHz om det trengs. Dette er helt normalt.

 

Derimot så stemmer målingene til HW rimelig bra med tanke på batterilevetid. Jeg får også ca 3 timer ved normal bruk. Er det feil på maskinen, så kunne dette vært lengre, og jo lengre jo bedre, men jeg synes ærlig talt 3 timer er slett ikke ille. Og det kan ikke være DET som er grunnen til at HW konkluderer med at det er feil på strømstyringen.

 

Hva jeg hadde forventet HW kritiserte, så er det hastighet på minnet. Dette har de jo selv påpekt på forumet at det var problemer med (og som jeg til en viss grad også har erfart). Nå har jeg fått dokumentasjon fra MSI i Nederland, som viser at det faktisk IKKE er S270 som har problemet, men at det er minnekontrolleren i prosessoren som har en begrensning. Dokumentasjonen jeg mottok er publisert av AMD, og viser en tabell over minnehastighet på ulike typer minne (ikke fabrikat, men type minne. Singlerank el. Dualrank som de kaller det).

 

Etter at jeg kjøpte maskinen har MSI kommet med flere oppdateringer på Bios. V3.30 og V3.5 fungerte uten problemer. Med v3.60 så booter ikke maskinen min opp (BSOD tidlig i bootsekvensen). MSI lovet å sjekke hva dette kan være, men det har trolig noe med det minnet jeg bruker (2stk 1GB Corsair ValueSelect), og idag kom de med en ny bios-versjon (v3.70). Denne har jeg ikke prøvd enda.

 

Har ikke prøvd Linux på den, og kommer heller ikke til å prøve det, da de programmene jeg bruker tildaglig ikke finnes for Linux platformen.

 

Skal derimot over på Win64 når/om det kommer drivere for hardwaren jeg bruker.

 

Har ikke reagert på USB/IDE ytelsen. Jeg var derimot kjent med at ATI-chipsett har dårligere ytelse på USB/IDE enn løsninger fra f.eks Nvidia, men saken er den at S270 ikke har noen konkurrent, så det finnes ikke noe likeverdig alternativ (med 12.1" skjerm, intern DVD brenner, 2GB RAM, 64-bits prosessor). Man tar ATI-chipsettet og kjøper denne maskinen, eller så må man endre på kravene, og så velge en annen type maskin. Jeg ville ha en liten men solid og relativt kraftig maskin, og er meget godt fornøyd med min S270. Har absolutt ingen problemer med å anbefale den, uansett hva testetteamet til HW observerer.

 

Dessuten modellen leveres standard med DL DVD brenner. Ikke som HW skriver, CDRW/DVD.

Og da er uttalelsen om kjølesystemet på side 3 i testen urimelig. Testeren holder muligheten åpen for at MSI har en spesialvariant av kjølevifte montert på testmaskinen (på grunn av det lave støynivået). Om så var tilfelle, så hadde de nok aldri levert en spesialpreppet maskin med CDRW drev i stedet for DL DVD brenner som det er på modellen som serieproduseres :nei:

 

En annen litt irriterende ting er lyssiodene i framkant av maskinen. Disse lyser med alt for høy intensitet. Spesielt ved bruk i mørke omgivelser. :thumbdown: Her kunne MSI ha spart noen milliamp. strøm, noe som hadde gitt lengre batterilevetid. :p

 

 

Så Snorre, om jeg har en nyere versjon eller ikke ser hva problemet er...jeg vet ikke. Kjenner meg iallefall ikke igjen i konklusjonen i testen.

 

Selv om MSI support i Nederland ikke leser dette, så må jeg få skryte av de. De har svart kjapt på alle mine forespørsler. Ikke slike en-stavelses svar som Komplett/Norek har svart meg med. De sendte meg til og med et nytt tastatur vederlagsfritt, da jeg uttrykte et ønske om et tastatur med stor Enter-tast (ble levert med US-international kayboard (samme som avbildet i testen på HW), mens jeg kunne tenke meg UK-international).

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å prøve ut turion qualification programmet fra AMD, vet ikke om det ligger ute på nettet, men send meg en mail så skal jeg gi den til deg.

 

Grunnen til at vi sier at den har svak batterilevetid er mot S260 som har de samme batteriene. Og som vi så i testen til HP nx6125 med det samme ATI chipsettet og et langt svakere batteri, samt ML utgaven av prosessoren og en større skjerm. Likevel klarer den bedre batterikapasitet.

 

Vi har prøvd med de Biosene vi har funnet tilgjengelig uten at det hjalp på egenskapene til maskinen.

 

Av minnebrikker vi prøvde ut fungerte de fleste i PC2700, mens det bare var Corsiar XMS som klarte PC3200.

 

Grunnen til at vi har skrevet det vi gjorde om viftene er at de har totalt forskjellig støyprofil, noe som tilsier helt andre vifter eventuelt noe som ligger i press på S260 i forhold til S270.

 

Om MSI fikser på strømstyringsproblemene og Linuxproblemene så har vi heller ingen problemer med å anbefale maskinen, men at MSI har brukt så lang tid som de har gjort fra maskinen ble tilgjengelig for allmennheten uten å fikse disse problemene er ikke bra.

Lenke til kommentar

 

Quote Knut;

"Om MSI fikser på strømstyringsproblemene og Linuxproblemene så har vi heller ingen problemer med å anbefale maskinen, men at MSI har brukt så lang tid som de har gjort fra maskinen ble tilgjengelig for allmennheten uten å fikse disse problemene er ikke bra."

------

 

Hei

 

Hardware.no's test viser batteritid på 173 minutter og altså omtrent likt med AsusW5A. Denne maskinen anbefaler dog Hardware, og skriver følgende om dens batteri-'liv';

 

"Batterilevetiden på ganske nøyaktig 3 timer er ikke det mest imponerende med Asus W5A. Men det er likevel et akseptabelt resultat og som vi ser er det langt bedre enn den noe mindre Zepto SL120, og på nivå med den større Dell Latitude D610. Asus-maskinen kan leveres med tre forskjellige batteripakker, hvorav vår testmaskin benyttet seg av det midterste batteriet."

-------

 

Det er mulig noe av det andre du skriver skaper noen komplikasjoner som jeg ikke skjønner innholdet/konsekvensene av, bl.a. de Linuxproblemene du viser til. Men er det(Linuxproblmene) et testkriterium Hardware.no vurderer alle sine bærbare etter og er dét ifall avgjørende for anbefaling eller ikke ?

 

Vennlig hilsen sandsvalen.

Lenke til kommentar
------

 

Hei

 

Hardware.no's test viser batteritid på 173 minutter og altså omtrent likt med AsusW5A. Denne maskinen anbefaler dog Hardware, og skriver følgende om dens batteri-'liv';

 

"Batterilevetiden på ganske nøyaktig 3 timer er ikke det mest imponerende med Asus W5A. Men det er likevel et akseptabelt resultat og som vi ser er det langt bedre enn den noe mindre Zepto SL120, og på nivå med den større Dell Latitude D610. Asus-maskinen kan leveres med tre forskjellige batteripakker, hvorav vår testmaskin benyttet seg av det midterste batteriet."

-------

 

Det er mulig noe av det andre du skriver skaper noen komplikasjoner som jeg ikke skjønner innholdet/konsekvensene av, bl.a. de Linuxproblemene du viser til. Men er det(Linuxproblmene) et testkriterium Hardware.no vurderer alle sine bærbare etter og er dét ifall avgjørende for anbefaling eller ikke ?

 

Vennlig hilsen sandsvalen.

6 Celler batteriet på Asus maskinen har ganske mye mindre kapasitet enn 8 Cellers batteriet på MSI maskinen. Asus har også et 9 Cellers batteri, noe som vil gi den en ganske mye bedre batterilevetid enn MSI S270.

 

Og om man da sammenligner to ganske like maskiner som har like batterier er det naturlig å se på S260. Denne klarer nesten 100 minutter mer med det samme batteriet.

 

I tillegg følger det med to batterier som standard på Asus, og Asus maskinen er litt lettere enn MSI.

 

Ja vi sjekker om alle maskinene klarer å starte opp i Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...