Gå til innhold

minus spenning fra trafo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, skulle bli det samme såfremt du ikke skal ha både +V, 0V og -V.

jo det er mulig at jeg kansje må ha både +v -v og 0v

men den trafoen er det 3 ledninger som kommer ut å når jeg måler mellom hver av dem så får jeg 30v 30v 60v så det er ikke sikkert at jeg trenger alle siden da kan jeg få + spenning fra den ene på 30 og - fra den andre...

Lenke til kommentar

Du må se i elfa katalogen eller bruke hjernen din for å finne ut hva som er midttappinga på trafoen.. når du har funnet ut dette kan du koble hver av yttersidene på sekundersiden til en GRAETZBRO (for ordens skyld: LIKERETTER(å ikke prøv deg på å fortelle meg at graetzbro ikke er et ord)) så tar du kondensatorene dine å kobler en mellom + på likeretter og midttapping (her blir midtapping jord(0v)) og en kondis til mellom midtapping og minus siden.. da vil du få +42v, 0v og -42v.

 

Skal lage en tegning til deg jeg....

post-112-1112641038_thumb.jpg

Endret av super_kalle2
Lenke til kommentar

Skjønner du tegninga mi??? Skal ikke drepe deg hvis ikke du gjør det den er ikke helt :thumbup:

 

Nei du trenger strengt tatt bare en likeretter, men det spørs hva du skal koble psuen til.. Skal du gi strøm til noe som trekker MYE kan det være smart å fordele strømmen utover flere likerettere og kondisser.... Skal se om jeg kan finne en mer forståelig tegning på nettet et sted, men det hadde hjulpet hvis du sa hva du skal forsyne med strøm....

 

Hvis trafoen gir ut 30v~på sekundersiden vil spenningen etter likeretterene og kondensatorene bli 30 ganger kvadratroten av 2 = 42v +/-....

Lenke til kommentar
jeg skal bruke denne til en 2x80 watts effektforsterker jeg muligens skulle lage så jeg må nok ha 2 eller kansje flere likerettere i parralell med den på tegninga du mekka

 

Et hot tips istedenfor flere likerettere i paralell er kasserte sveiseapparat.

De inneholder en stooor likeretter som enkelt takler 2x80W med forsterker.

Lenke til kommentar
jeg skal bruke denne til en 2x80 watts effektforsterker jeg muligens skulle lage så jeg må nok ha 2 eller kansje flere likerettere i parralell med den på tegninga du mekka

 

Et hot tips istedenfor flere likerettere i paralell er kasserte sveiseapparat.

De inneholder en stooor likeretter som enkelt takler 2x80W med forsterker.

vet desverre ikke om noen sveise apparater jeg kan plukke den likeretteren fra men den hadde nok tålt det siden det er en del effekt som skal til i et sveise apparat

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke en helt "vanlig" likeretterbro til en forsterker på 2*80W. En på 15A eller større skulle gjøre susen.

"Ordentlige" forsterkere på 2*500W bruker også kun en "vanlig" likeretterbro, dog en noe større en 15A.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...