Gå til innhold

Miniprosjekt: Klappebryter til stikkontakt!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvis du skal være maksimalt lat så kjøper du deg en fjernstyring til stikkontaktene dine! Tenk så mye energi du bruker på å klappe da, istedet for å trykke på et par knapper :p

Naah, tenk litt på det. Tenk hvor mye energi du kommer til å bruke på leting etter fjernkontrollen, og ikke minst når du må løpe på butikken for å kjøpe nye batterier....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PCen min har aldri stått på jorda kontakt.. Bortsett fra en gang på et lan kanskje :p

Vanligvis klarer den seg vel uten, men hvis noe først skulle skje, da smeller det ordentlig ;)

Gjest Slettes-xwByZdFZ
Skrevet (endret)

er det ikke litt slitsomt å klappe to ganger da? :tease:

Endret av Slettes-xwByZdFZ
  • 2 uker senere...
Skrevet
Rele finner du oppe på GK (tror jeg :hmm: ) seffen. eller på vårt eget lager :cool:

Alle 12v relea e bort sjø, får sjekke etter helgen, om en kjem se te skolen :p

Skrevet
Må bare finne et relé til nå så er alt i boks, er vel ikke så lurt å koble til 230v på det stakkars kretskortet.

Releet tåler det, kretskortet tåler det definitivt, så hvorfor ikke?

Skrevet
Hvis du skal være maksimalt lat så kjøper du deg en fjernstyring til stikkontaktene dine! Tenk så mye energi du bruker på å klappe da, istedet for å trykke på et par knapper :p

Naah, tenk litt på det. Tenk hvor mye energi du kommer til å bruke på leting etter fjernkontrollen, og ikke minst når du må løpe på butikken for å kjøpe nye batterier....

Du er ikke lat før du lager et opptak av deg selv som skriker mamma, og spiller av det hver gang du trenger å få noe gjort (som å skru strømmen av og på), Når du spiller av opptaket kommer mamma løpende og du ber hene skru på pc'en o.l. :w00t:

Skrevet

Ser pent ut!

tenkte noe sånt på pc'en bare med en ir-sender som du kunne ha i

lomma på nøkkelknippet (litt greiere på lan kanskje)

• 1 måned senere...
Skrevet

klapp5.jpg

Den ble seende sånn ut, må hente 12v eksternt.

And now for the movie:

klappebryter.avi

.avi format, sucky kvalitet, men dere ser poenget ;)

En liten forklaring til slutt, alt som blir tilkoblet i de to stikkontaktene på den svarte boksen, blir styrt av klappene, jeg kan altså styre (av/på) alt vanlig utstyr som går på 230V (Releet tåler max 16A dog, ikke at det blir noe stort problem) :p

Neonlyset er bare et eksempel, er en "jumpstartet" PSU som er tilkoblet klappebryteren nå (der neonlysene er tilkoblet).

Enjoy!

Skrevet

Den er ikke så følsom for musikk, det er verst me potetgullposer :p Men dette tror jeg ikke blir noe stort problem nå som bryteren er såppass langt unna eventuelle potetgull-spise-soner.

Skrevet

Najs den, men hvorfor må du klappe 2 ganger? Den jeg har må man bare klappe en gang. Nå laget jeg min selv da, da mener jeg etse kretskort og slikt. Så tror det er en litt annen krets. Men er det ikke et pot-meter får å stille følsomheten til bryteren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...