Gå til innhold

Bruke to PSU-er


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg er i trengsel av litt ekstra PSU-kraft, men slik som pengene (ikke) strekker til, er ikke ny PSU forløpig et alternativ. Fikk dog tips om at det kan passe fint å slenge inn en AT-PSU som en skundær PSU. Dette fordi den visstnok ikke trenger noen power-bryter for å starte opp? Tror jeg har en AT-PSU liggende, men er ikke sikker. Hvordan kjenner jeg den igjen? Og hvordan går jeg eventuelt fram for å bruke denne som en PSU til harddiskene mine?

Endret av sosohal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En at psu har ikke noen atx kontakt. (den til hket)

Også har den noen andre som jeg ikke husker hva heter.

Det er 2 av dem. Smale og med 6 ledere på vær.

Står ofte P1 og P2 på dem.

 

Jeg har flere slike liggende da de er smarte å teste ting med.

Da det er egen bryter på dem for av og på.

 

Bare å modde den inn i pcen. Men da vil du få 2 brytere da.

En trykk knapp og en vippebryter. Kommer ikke på en lett måte

og modde de til 1 bryter. da må du kansje lage en krets som lager

en puls til hket for å skru på primær psu og et rele til sekundær.

Det skulle fint la seg gjøre. Men krever litt modding for å få en bryter.

Lenke til kommentar

atx_kontakt.jpg

 

Pinne nr. 14 er PS-ON, og når den kobles til jord skal strømforsyningen starte. Vær imidlertid OBS på at enkelte strømforsyninger krever belastning på en av kanalene (som regel +12V) for å fungere som den skal.

 

Kjapp huskeregel: når du holder ATX-kontakten som vist på bildet, skal pinne 4 og 5 øverst fra venstre kortsluttes. Binders fungerer kjempefint.

 

 

Gjort dette?

Endret av War
Lenke til kommentar

ATX PSU skal bare ha et støt - ikke kontinuerlig forbindelse mellom de to pinnene i kontakten for å starte opp, var vel klar over det...

"Power on" knappen på ATX kabinett gir kun forbindelse mens den er "inne" når den slippes opphører kontakten.

AT PSU hadde en 230V kabel med bryter fram til fronten av kabinettet, var slik på min pensjonerte K6-2 maskin, brukte PSU der til prøvekjøring av min BigWater.

Lenke til kommentar
Er det bare å putte en haug med strømforsyninger inn i kabbinettet? F.eks en til hk, en til cdrommer og en til hder?

Det er fult mulig. Bare man hvet hva man gjør.

Men er skjeldent man trenger mer en 2.

Dessuten tar jo en haug med psuer en haug med plass.

Lenke til kommentar
ATX PSU skal bare ha et støt - ikke kontinuerlig forbindelse mellom de to pinnene i kontakten for å starte opp, var vel klar over det...

"Power on" knappen på ATX kabinett gir kun forbindelse mens den er "inne" når den slippes opphører kontakten.

altså, om du skal jumpstarte en ATX psu, så må du ha forbinnelse mellom PS-ON og jord hele tiden. "pwr on" knappen i fronten av kabinettet sender bare et støt, men, det er forbindelse mellom pinnene så lenge maskina er i gang liksom.. går strøm der..

 

om man trekker ut igjen bindersen/ståltråden så stopper psuen.

 

edit: sånn funker nå hvertfall en PSU jeg har liggende her...

Endret av Noxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...