Gå til innhold

Kickass, men stille A64 system med 4 x 120mm vifte


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som prinsipp å ikke bruke små bråkete vifter i min neste PC..

 

Håper på å klare meg med 4 x 120mm vifter totalt i kabinettet, altså (to kabinettvifter, en CPU vifte og en i PSU)

Dette håper jeg på at skal bli omtrent like stille som en vannkjølingsløsning..

 

Derfor lurer jeg på om noen av dere kan anbefale følgende:

- Kabinett

(med plass til 2 x 120mm)

- Strømforskyning

(har sett litt på Microplex 500W, finnes det egentlig bedre alternativer)

- CPU-kjøler

(Thermalright XP120, Zalman CNPS7700-Cu, MIST Megatower. Hvilken er best, finnes det fler?)

- Hovedkort

(med plass til slik stor kjøler, helst uten chipsettvifte, men kom også med anbefalinger av chipsettkjølere)

 

All respons mottas med takk..

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar..

 

Det Lian-Li kabinettet så spennende ut =)

 

Men det er egentlig hovedkortet som er største problemet!?

 

Finnes det nf4 hovedkort med passiv kjøing av chipset?

Eventuelt hvilken passiv chipsetkjøler anbefales?

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Jeg har et MSI K8N Diamond. Jeg har fjernet north bridge vifta, og satt på en Zalman passiv kjøler. Dette kortet har også enda en liten kjøler på en heatpipe ved siden av CPU. Har fjernet vifta på denne også. Har ikke merket noen stabilitetsproblemer enda. Overklokker ikke foreløpig, men vil tror at det ikke bør være noe problem om du har god luftgjennomstrømning. Noe et par 120mm vifter vil gi deg.

 

Så etter min mening er det ikke så kritisk om kortet har aktiv/vifte kjøling, da du kan sette på en passiv selv for en billig penge.

 

Zalman chipsetkjøler m/kjølepasta

Lenke til kommentar

Det er viktig, som ander påpeker, å fjerne evt. NorthBridge vifte.

Har rett&slett satt på et passiv kjøletårn. Videre er GPU kjøleløsningen ofte en stor synder i ellers stille systemer. Du må enten kjøpe et kort med lavt støynivå eller bytte kjøleløsningen. Zalman tilbyr en heatpipe løsning som bl.a. selges på Microplex.

 

PSU(edit): Anbefaler Fortron-Source sin serie. Der er VIRKELIG stillegående (og stabile)

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Når jeg skal kjøpe meg ny PC så tror jeg at jeg skal gå for dette:

 

- Thermaltake Tsunami

Denne har 2x 120mm vifter, en fremme og en bak, + 1x92mm i siden. Jeg syntes også kabinettet så greit ut til å koste ikke fullt så mye. Thermaltake oppgir alle viftenes lydnivå til 21dB(A), noe som hvertfall ikke jeg klarer å høre, med mindre jeg presser øret inntil.

 

- BigWater Vannkjøling

Dette er en rimelig og helt greit kjøleløsning. Bråker så lite at det meste andre i PC-en din overdøver den. Kjøler også bedre en luft. Planlegger å sette radiatoren enten utenfor kabinettet, eller fremme i 120mm plassen. Dette skal kjøle både CPU og GPU, så da får jeg en ganske akseptabel kjøleløsning med veldig lite lyd.

 

- Northbridge passiv kjøler

Jeg bryr meg lite om hvilken jeg går for, men blir nok Zalman sin eller noe. Bare så lenge den er passiv :)

 

- PSU

Jeg har en Chieftec fra før, denne er oppgitt til 17-21dB(A), og denne kan jeg IKKE høre.

 

Denne kjølingen blir jo nesten lydløs, det eneste som KAN bekymre meg, er at kanskje jeg tar feil angående støynivået på viftene, kan de høres eller ikke? Men i tilfelle, så er det bare å fyre på en viftestyring til 2-300,- :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Hva med det gamle Stacker kabinettet? God plass til mange harddisker og god plass til 120mm vifter også. Skal du satse på vannkjøling senere så har model 1 veldig god plass til den.

Skal du støydempe er ikke stacker ideellt, har de tynne latterlige aluminimusdørene, er jo omtrent like effektive som luft i støydempingsøyemed. Godt gammelt stål sier nå jeg. (når det er sagt har jeg ett stacker selv, men det er fordi maskina snart skal bli filserver, og utenom lyden er det ett bra kabinett).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gigabyte sine Nforce 4 kort kommer med passiv kjøling. selges hos feks netshop
Tror Gigabyte sine kort kom med 2 vifter jeg.. En på chipset og en på den ekstra strømsaken man kan plugge inn over CPU!

 

Eller tar jeg helt feil nå?

 

 

christt: enig, er ikke så viktig når man kan sette på passivkjøler

 

Millmax og sjarken: Er deres PSU anbefalinger bedre enn MIST 500W? Jeg tviler litt med tanke på forholdet støy, power og pris..

 

Azton: Det virker som et spennende kabinett, omtrent som mitt nåværende kabinett Antec Sonata, kanskje jeg skal fortsette å bruke det..

 

 

Ellers, takk for alle innspill..

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Kan anbefale Thermaltake Tsunami kabinett (skiftet viftene med to stk. fra Nexus, men dette er ikke nødvendig.) og Asus A8N-SLI med Zalman passiv NB kjøler. Termalright XP120 skal passe (vurderer å kjøpe den selv). Jeg bruker en Thermaltake Silent Boost K8 nå. Har en OCZ ModStream 520W PSU som jeg er godt fornøyd med (http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5447).

Jeg er meget godt fornøyd med støynivået og temp. Har overklokket CPU'en (3500+) moderat, til 2420 MHz. Temp ligger på rundt 33 på chipset og 39 på CPU ved normal drift. Har slått på Cool'n Quiet og hardware monitor i BIOS slik at CPU-vifta tusler rundt med en hastighet på ca. 1200 o/min ved vanlig bruk. :yes:

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...