Gå til innhold

Variable priser normalt?


Anbefalte innlegg

Har følgt med de siste ukene på prisene til spesielt canon 350d og andre i denne klassen og har lagt merke til at ihvertfall nykommeren til canon har steget hurtig i pris de siste dagene. Da jeg selv har tenkt å kjøpe meg ett slikt i nærmeste fremtid bekymrer meg dette litt...

 

Er dette helt normale svingninger som kommer ned på det nivået det var for 1-2 uker siden eller vill det stige mer??

eller hva skjer??

 

Håper det er noen som har litt erfaring med dette som gidder svare :cry:

 

 

 

Mvh.

Foxteren :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring på området, men er i samme situsjon som deg. Jeg vurderer også å kjøpe 350D og følger med på prisene som varierer fra dag til dag og butikk til butikk :roll:

 

Nå er det jo ofte slik at økt etterspørsel fører til økte priser.

Men forhåpentligvis vil prisene synke noe når det første kjøps "hysteriet" har lagt seg? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja så det. Klikket på linken fra her på akamera som gikk til komplett.no og på linken sto det at de solgte 350d til litt over 7000 for en kit løsning. Men når jeg fulgte linken så sto prisen på komplett.no til over 8000 :(

 

Får bare håpe ja at prisene har "roet" seg når lønn og stipend er kommet i boks om noen dager...

 

:w00t:

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Ja, det er rart med de prisene. Jeg hadde tenkt å kjøpe 20d med 17-85 fra fotovideo.no, siden den lå på rundt kr. 16 200, men nå har den skutt i været som en rakett til kr. 17 454, og da er det plutselig ikke aktuelt lenger...

 

(Det er jo en prisstigning på nesten 8 prosent...)

 

edit:typo

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som spiller inn på prisene. Den viktigste er selvfølgelig hva butikken selv vil tjene på kameraet, uten å "skremme" bort kundene med for høye priser.

 

Ellers har man valutasvingninger, som påvirker importørens priser og deretter må butikken justere sine priser for å kompensere for evt. tap eller for ikke å ligge for høyt i forhold til andre.

 

Så er det konkurranse. Hvis noen ser at en butikk i nærheten ligger under de i pris, vil man gjerne prøve å matche den prisen. Ser man at alle ligger høyt over, vil man kanskje driste seg til å gå litt opp i pris.

 

Hvilken utgave det er betyr også litt. Noen butikker selger EU modeller med de ulemper det medfører. De er gjerne noe billigere.

 

Importør kan også gi visse kompensasjoner om butikken kjøper mye, eller ber om en bonus.

 

Etterspørsel så klart. Er "alle" andre utsolgt, og man har lite på lager selv, kan man tillate seg en høyere pris.

 

Men... nå er det sjelden jeg opplever at prisene faktisk går oppover. Enkelte nettbutikker som før var veldig billige, har plutselig skrudd opp prisene skikkelig etter at de har tiltrukket seg en viss kundemasse. Hvis man er veldig billig en stund, vil kundene automatisk tro at de er like billige en stund etterpå og gidder ikke lete land og strand rundt for ett bedre tilbud selv om det kanskje ligger ett tastetrykk eller 10 meter lenger unna. Priser er taktikk, og noen benytter seg veldig at dette. Noen til fordel for kundene, andre til ulempe. Personlig tror jeg prisene på 350D vil gå noe ned igjen snart. Det er ikke leveringsproblemer så vidt jeg kan forstå, og selv mange "diskbutikker/gatebutikker" selger de billigere enn visse nettbutikker for tiden. Man har spådd at disse butikkene vil lide en langsom død, men i mine øyne ser det ut som prisene etterhvert holdes på nettbutikknivå mange steder... det må man gjøre for å overleve.

Lenke til kommentar
Ja, det er rart med de prisene. Jeg hadde tenkt å kjøpe 20d med 17-85 fra fotovideo.no, siden den lå på rundt kr. 16 200, men nå har den skutt i været som en rakett til kr. 17 454, og da er det plutselig ikke aktuelt lenger...

 

(Det er jo en prisstigning på nesten 8 prosent...)

 

edit:typo

Skulle akkurat til å lage en ny tråd selv ang. dette. Godt å se at jeg ikke husker feil. Mente også at jeg så samme kombinasjon hos XD/mpx ned på 16'-tallet.

Skulle heller tro at prisen på 20D ville gå ned enn opp. Prisforskjellen ift 350D er for stor allerede.

 

Som Afseth tror jeg også at prisen på 350D vil gå ned, om enn ikke før vi vet prisen på Nikons D50.

Lenke til kommentar
Har følgt med de siste ukene på prisene til spesielt canon  350d og andre i denne klassen og har lagt merke til at ihvertfall nykommeren til canon har steget hurtig i pris de siste dagene. Da jeg selv har tenkt å kjøpe meg ett slikt i nærmeste fremtid bekymrer meg dette litt...

Har selv fulgt med prisene en stund. Rett etter påske sank prisene f.eks. på 350D og 20D med jevnt over ca. 5-1000,- kroner, avhengig av pakkeløsning. Sågar 1Ds MarkII var billigere i Norge enn hva den var f.eks. hos B&H. Det gikk imidlertid ikke mange dagene før prisen skaut skikkelig i være igjen,- til priser tilsvarende før påske. :(

 

Ting man legger merke til er at XD/MPX og fotomagasinet har "jo-jo priser", mens Lømork står på "stand by". Tidligere kunne det også være noen hundrelappers forskjell mellom butikkene. Siste kontroll (søndag) hadde XD og fotomagasinet identisk like priser. Med slike ofte svingninger blir det svært viktig å ha garanti for at prisen som står i prislista, er det du reelt kommer til å betale. Kvittering for den konkrete handelen blir derfor viktig å kontrollere (samt ta vare på).

 

Selv sjekker jeg en gang i uken og noterer meg verdiene. Slik ståa er pr. dags dato, ville jeg hatt ventet med å handle. Vente 2-3 uker? :hmm:

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
Som Afseth tror jeg også at prisen på 350D vil gå ned, om enn ikke før vi vet prisen på Nikons D50.

Ja, jeg tror også på en prisnedgang i den sammenheng. Antar ellers at vi vil kunne se en prisnedgang 3. uka i april, før den tar seg litt opp igjen i mai måned. Rett etter 17.mai vil vi muligens oppleve en liten prisnedgang, før den igjen vil stige i juni når skattepengene kommer. Sommerferien vil igjen medføre til prisoppgang. Midt i fellesferien vil vi oppleve lave priser.

 

Informasjonen ovenfor er hentet fra min krystallkule, spesielt designet for forutseing av norske fotopriser. :dribble:

Lenke til kommentar

Fint at andre også la merke til at 20D m/17-85'en var billig.

 

Jeg sjekket prisen natt til fredag og fant ut at den var kommet ned på et ok nivå (~16020 kr på både fotovideo.no og xd.no, dvs. samme pris som ved handling fra amerikansk nettbutikk, ekskl. frakt). Så da var jeg klar for å handle, men når jeg sjekket igjen på lørdag var den plutselig ~17500. :(

 

Noen som vet årsaken til at det var billig akkurat da?

 

Jeg prøvde å ringe fotovideo.no, men fikk ikke noen forklaring annet enn at den varierte fra dag til dag, og at det ikke var noen vits i å vente.

 

Mvh. RKS.

Lenke til kommentar

En forklaring kan være at om man kjøper Canon sitt pakkede kit med 20D og 17-85, har butikkene margin nok til å selge til rundt 16.000. Hvis man blir utsolgt for kit'et (Canon har problemer med å levere nok) og må selge 20D med løs 17-85 som kit, må man ta over 17.000 kroner for å tjene på det.

 

Det kan være forklaringen på at akkurat denne løsningen varierer veldig i pris.

Lenke til kommentar
En forklaring kan være at om man kjøper Canon sitt pakkede kit med 20D og 17-85, har butikkene margin nok til å selge til rundt 16.000. Hvis man blir utsolgt for kit'et (Canon har problemer med å levere nok) og må selge 20D med løs 17-85 som kit, må man ta over 17.000 kroner for å tjene på det.

 

Det kan være forklaringen på at akkurat denne løsningen varierer veldig i pris.

:hmm: Hva slags pris er utgangspunktet for 350D kit da tro?

Lenke til kommentar

Canon Tilbehør EH18L VESKE EOS 350D - 432,-

 

Sandisk 512MB ULTRA CFII PROF - 635,-

 

Jeg vet at dette ikke er det beste på markedet akkurat, men det er jeg ikke så nøye på

i første omgang. Får heller oppgradere senere når jeg føler behov/har penger til det :yes:

 

Stativ kjøper jeg ved den lokale sjappa :!:

Endret av Gree9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...