Gå til innhold

Terri Schiavo har fått fred


Anbefalte innlegg

Endelig har dama fått fred.

 

Skjønner meg ikkje på dei som skulle på død og liv holde ho i live?

Hadde ingen sjangse til og bli bra igjen!

Skulle ho ligge i senga til og bli 70-80 år og bli tvangsfõra? Kun fordi mor og far hennes ikkej vil miste henne. Livet går vidre.

 

Personlig ville eg i allefall ikkje likt og bli liggende i fleire år...

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272177

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er retten til eget liv faktisk ettertrykkelig nedfelt i den amerikanske grunnloven. I denne konteksten betyr retten til eget liv at Terry Schiavo selv hadde rett til å ende livet hvis hun skulle føle for det, men siden hun var grønnsak falt denne avgjørelsen på hennes formynder, Michael Schiavo.

 

Jeg er meget fornøyd med at amerikansk høyesterett bestemt satte en stopper for kongressens forsøk på å omgå egen grunnlov.

Lenke til kommentar
Det som ikke har kommet frem i norske medier, er at hun hadde skrevet livstestamente. Da blir saken helt annerledes.

 

For det har hun visst, og er også grunnen til at rettsakene har vart i 6,5 minutt und zu weiter..

Var ikke problemet her at hun IKKE hadde skrevet ned noe livstestamente, men hadde sagt det muntlig til ektemannen sin..?

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor de absolutt skulle holde henne i live, det virker jo ganske meningsløst for min del, sikkert ikke billig å holde henne i live heller + att det sikkert måtte vært bedre å få det overstått ganske fort. pleier de ikke å gjøre sånn i norge ganske fort da hvis de vet det ikke er sjangse for vedkommende?

Lenke til kommentar
pleier de ikke å gjøre sånn i norge ganske fort da hvis de vet det ikke er sjangse for vedkommende?

 

Jo. Det det her dreide seg om var en lang kamp mellom mannen og familien, hvor familien som var superkristen ville holde henne i livet, og mannen ville la henne dø. Men det er altså ektefellen som er lovlig verge, og derfor gav retten ham medhold.

 

Vanligvis trekkes pluggene på folk som er hjernedøde ganske fort. Her i landet råder legene familien det også, men i USA så får sykehuset betalt av forsikringsselskapet eller familien for å holde henne i livet.

 

Familien til dama hevdet også at mannen til Terri bare var ute etter penger... han avslo et tilbud på 70-80 millioner eller noe slikt, for å gi verge til foreldrene. Mens foreldrene hennes, som utgir seg for å være supermoralske, solgte en liste med navn og addresse til alle som hadde støttet dem til en superkonservativ reklameorganisasjon for tusenvis av dollar.

 

Dobbeltmoral, dobbeltmoral, dobbeltmoral...

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt litt på. Det påstås at Terri var hjernedød og ikke kunne oppfatte noe. Samtidig gav legene henne morfin for å dempe smertene da ho ble sulta i hjel. Da begynner jeg å stusse for det indikerer jo at ho faktisk merka at ho ble sulta ihjel. Ville det ikke vært bedre å gidd en saftig overdose istede for å la et menneske lide slik da?

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt litt på. Det påstås at Terri var hjernedød og ikke kunne oppfatte noe. Samtidig gav legene henne morfin for å dempe smertene da ho ble sulta i hjel. Da begynner jeg å stusse for det indikerer jo at ho faktisk merka at ho ble sulta ihjel. Ville det ikke vært bedre å gidd en saftig overdose istede for å la et menneske lide slik da?

Det var vel det at de ikke kunne vite med 100% sikkerhet om hun følte smerte eller ikke og derfor ga morfin.

 

Det var visst ikke noe alternativ og ta henne av dage med en gang.

Lenke til kommentar
Det var vel det at de ikke kunne vite med 100% sikkerhet om hun følte smerte eller ikke og derfor ga morfin.

 

Det var visst ikke noe alternativ og ta henne av dage med en gang.

 

 

Nettopp... og hadde de gitt henne en overdose ville det i følge loven være mord... I know, I know... forstå det den som kan.

 

Obduksjonen skal visstnok være ferdig, men jeg har ikke hørt noe resultat, så da fant de sikkert ut at hun var en grønnsak, men det blir ikke rapportert i media, fordi det ikke er populært... det selger ikke, vettu.

Lenke til kommentar

Det som var ille med denne saken var at hun så vidt jeg forstod lå på et offentlig sykehus, som innebærer at fellsesskapet betaler for at legemet skal holdes i live mens hun i realiteten er hjernedød. Hvis familien ville kunne de lagt henne på privatsykehus, så kunne ektemannen og foreldrene debattert derfra.

Lenke til kommentar
Selv om sykehuset er offentlig så må man vel i USA betale for behandlingen?

Nei, USA har både MediCare og MedicAid, som er offentlige støtteordninger lik dem du finner her i landet.

 

Folk dør jo der fordi de ikke har råd til behandling.

Dokumentér denne påstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...