Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende problem: Jeg sitter nå på den gamle og dårlige familie-PC'en. Jeg har kobla til PC'en på rommet mitt med en krysset TP-kabel. Så bruker jeg Sygate Home Network 4,2 Build 803 til å dele internett til den andre PC'en. Etter at jeg måtte formatere familie PC'en har jeg ikke kommet på nett med den andre. Jeg kommer på nett men MSN Messenger men ikke med nettleser og mirc. I IE har jeg lagt til tilkobling og satt til "aldri slå et nuimmer". Er 90% sikker på at det var slik jeg hadde det før.

 

På familie PC'en har jeg Win98SE og på min PC har jeg win XP Pro.

 

Noen tips til hva jeg må gjøre for å få det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to maskiner som er koblet i sammen. Win98 stasjonær og winxp home på bærbar.

winxp er koplet til nett.

jeg kjørte kun standard oppsettet til XP, der den konfigurerer alt selv, og det virket som en drøm.

Har dog opplevd at det ikke har fungert i det hele tatt ved bruk av bredbåndsdeling!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 11:15, pine skrev:

Angående irc, hvilken feilmelding får du ? Prøv å legge inn en dns server.


Siden du ikke får browse, antar jeg at du trenger å bruke en proxy. Bruk online.no sitt og det skal gå bra.


 

Online,no sin proxy? Nettverk er så langt fra min sterke side som man kan komme.

 

Har lest ett par ting om deling av internett her inne og tror dere dette fungerer:

 

Familie-PC: IP 192.168.0.1

Min PC: IP 192.168.0.2

 

Så sette inn 192.168.0.1 på proxy på min pc?

 

Som sagt: Er newbie når det gjelder nettverk.

 

_________________

MSI K7T266 PRO2-RU

XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) :grin:

ATI Radeon 8500

256MB TwinMOS PC2100 CL2,5@CL2 (306MHz DDR) :grin:

8500 3dmarks på standard hastigheter

 

[ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-07-05 17:22 ]

Lenke til kommentar

dette vil funke:

 

Maksin1: ip: 192.168.0.1

Subnettmask: 255.255.0.0

 

Maskin2: ip: 192.168.0.2

Subnettmask: 255.255.0.0

 

for å dele en internett-tilkobling, så må du på maskin1 sette opp internettdeling på det nettverkskortet som er tilkoblet adsl-modemet (dette installeres som regel automatisk av windows når du har to nettverkskort i samme maskin)

 

På maskin2 må du i tillegg legge inn disse verdiene:

default gateway: 192.168.0.1

preferd DNS-Server: 192.168.0.1

 

nå har jeg gått ut i fra at du har en adsl-forbindelse som du vil dele mellom to maskiner.

 

ellers trenger du ikke å rote med noen innstillinger i IE, bortsett fra at den skal stå lik som maskin nummer 1

Lenke til kommentar

Tips til å sjekke internett oppkobling. Dette er skrevet ut i fra at du tester på en annen maskin en den som deler.

 

1 - ping en lokal PC "ping [iP til lokal PC]".

Hvis ok så fungere LANet ditt.

Hvis ikke så sjekk IP adresser og nettmaske.

 

2 - ping en IP ute på internett "ping 193.212.1.11".

Hvis ok så har du routingen oppe å gå, du er på nett.

Hvis ikke så sjekk gateway adresse, dette er LAN adressen til PCen som deler internett eller en router.

 

3 - ping et domene navn på internett "ping http://www.sol.no"

Hvis ok er DNS server riktig. Husk at det er ikke sikkert du får "Reply from..." selv om DNS funker. men du ser det på den første linja "Pinging http://www.sol.no [80.69.224.33]", så lenge det kommer en IP etter domenenavnet så fungerer DNS. Hvis du får "Unknown host" så fungerer det ikke.

Hvis dette ikke fungerer så sjekk DNS server, med ICS så er det IPen til den PCen som deler internett. Eller så vil hvilken som helst annen DNS server gjøre susen. Kjør "ipconfig /all" på en PC hvor internett funker og rapp DNS server fra den. Noen av telenor sine DNS servere er 193.212.1.11, 193.212.1.10, 130.67.15.195, 130.67.60.70.

 

Får du pinget et domenenavn så er du på internett og alt skal fungere. Men det at kun noen ting fungerer kan være et tegn på at DNS er feil. Selv om DNS er feil så vil IP adresser fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...