Gå til innhold

Burde jeg være fornøyd?


sjoko

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp gått til innkjøp av nye komponenter til maskien min:

 

ASUS P5GDC-V Deluxe

P4 3.4 Ghz

2x512 MB Ram Twinmos Winbond @ 2-3-3-4 216 Mhz FSB

 

Får rundt 5500 mb/s på read og 2000 på write, rundt 85 ns på latency.

Ser at AMD 64 3500+ får mye mer i på både read/write og latency... Har alltid trodd at Intel hadde større minne båndbredde en AMD, men har visst tatt feil.

 

Tenkte å hoppe på et ASUS A8N-SLI Deluxe med AMD 64 3500+ 2*512 Corsair XMS3200LL TWINX DDR400 ECC/REG 1024 MB

 

Burde jeg gjøre det? Eller bør jeg beholde det jeg har? Noen som vet om minne båndbredden vil være noe bedre enn det jeg har nå? Jeg har et MSI 6600 kort - har ikke bruk for spesielt bedre da jeg ikke spiller, men er en "applikasjon" person. Viktig for meg at maskin er kjapp, dvs. booter kjapt - applikasjonene starter kjapt o.l.....

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du akkurat har kjøpt nytt er det vel litt dumt å bare kaste det og kjøpe nytt enda en gang... :hmm:

 

Og det vil alltid være noe som er bedre enn det du kjøper. Og hvis du faktisk kjøper det beste av det beste, så vil det en liten stund senere komme noe helt nytt, sånn at det du har ikke er det beste lenger. Og man kan jo ikke kjøpe nytt hver eneste gang det kommer noe som er bedre. For det skjer jo stadig vekk i dataverdenen.

 

Mitt råd: Behold det du har: Det er helt sikkert mer enn bra nok til de "applikasjonene" du skal "applikere"...

Lenke til kommentar
Hvis du akkurat har kjøpt nytt er det vel litt dumt å bare kaste det og kjøpe nytt enda en gang... :hmm:

 

Og det vil alltid være noe som er bedre enn det du kjøper. Og hvis du faktisk kjøper det beste av det beste, så vil det en liten stund senere komme noe helt nytt, sånn at det du har ikke er det beste lenger. Og man kan jo ikke kjøpe nytt hver eneste gang det kommer noe som er bedre. For det skjer jo stadig vekk i dataverdenen.

 

Mitt råd: Behold det du har: Det er helt sikkert mer enn bra nok til de "applikasjonene" du skal "applikere"...

enig der ja :yes:

Lenke til kommentar

Hmm, trodde ECC RAM var for Opteron og Xeon og slikt..? :dontgetit:

 

Du nevner ikke hva du skal bruke maskinen til, men til spilling vil jeg tro dette er en helt fin maskin så lenge du bare har et godt grafikkort.

Er liten vits i å hoppe til en annen platform om du nettopp har kjøpt systemet ditt. Er jo ikke noe lavmælt maskin det du har da.

Lenke til kommentar

Har hatt AMD før... begynner nok å bli AMD frelst. Skuffa over varmeutvikling på prescott prosessoren. Orka ikke bruke mer kalorier på å tenke på kjøling og diverse greier... Ut med det.. Ser dessuten som at AMD prosessoren danker Pentium prosessoren på endel minne tester.

 

Grunnen til ECC ram er at jeg allerede har kjøpt dem fra noen brukt.... Det står jo på specs'ene på HK at den skal kunne ta ECC ram.. ville bare være sikker. Noen som vet det om det kan bli trøbbel?

Lenke til kommentar

Det der er en helt meningsløs oppgradering. Og varmeutvikling? Prescott kjører høy temp uansett den. Den er bare sånn. Og så lenge den er stabil har du vel ingenting å klage etter? Nei, ikke kast bort pengene dine på en så ubetydelig oppgradering. Som de andre sier her, du kommer ikke til å merke forskjell.

 

Edit: Og det med minnebåndbredde må du ikke se for mye på. Sokkel 754 plattform får ofte litt over halve minnebåndbredden av 939 plattformen i slike programmer. Men det viser seg at i praksis er bare 939 2-3% kjappere på samme hastighet. Fordi AMD64 ikke utnytter doble minnekanaler noe særlig. P4 derimot utnytter dette bedre. Men ikke se på de syntetiske minnebåndbredde testene fra et Sokkel 939 system. Det er helt meningsløst.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
sjoko: ECC er faktisk litt tregere enn ram uten ECC. Om det brikkesettet støtter ecc vet eg ikke, men du kan finne det ut.

Du sier booter raskt, da annbefaler eg deg en raptor 74GB 10000rpm disk.

Har allerede en slik disk, men er ikke helt så imponert. Skal over til en Maxtor med 16 MB cache og NCQ...

Lenke til kommentar

Det ville vel være bedre og klokke litt da, om du absolutt skal benche høyere på minnet. At overgang til den AMD'n skal gjøre at det booter raskere, applikasjoner starte raskere, eller bli noe bedre til "applikasjoner" er det vel lite som tyder på.

 

I de endeløse diskusjonene Intel vs AMD er det få som argumenterer for at AMD er kjappere i Windows. Når du sier at du ikke spiller er det vel til og med mulig at Intel kan være bedre. Det spørs vel litt akkurat hva slags applikasjoner det er snakk om, om det støtter HT, 64 bits osv.

Uansett, jeg vet ikke jeg, har ikke testet selv, men de fleste jeg har hørt om som har forsøkt praktisk sammenlikning av to lignende maskiner sier de ikke ville klart å skille.

 

Så om du burde være fornøyd eller ikke vet jo bare du, men det blir vel mest bare bytte for byttets skyld da i så fall ;)

 

Og dette med varme og Prescott, ja den lager masse varme, og kommer sånn set kanskje ikke til å gå over i historien som den mest velykkede cpu gjennom tidene. Men altså om du søker her på forum på "hjelp- varm Prescott", så finner du flere hundre tråder, men hvor mange finner du som tar opp "hjelp- brent Prescott"?

De tåler det jo tydeligvis, det er et problem for oss nerder som på liv og død skal vite hvor mange grader det er. Tenk på alle de Prescottene som står og koker og koser seg rundt i Dell og annet rundt i de tusen hjem... :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Det ville vel være bedre og klokke litt da, om du absolutt skal benche høyere på minnet. At overgang til den AMD'n skal gjøre at det booter raskere, applikasjoner starte raskere, eller bli noe bedre til "applikasjoner" er det vel lite som tyder på.

 

I de endeløse diskusjonene Intel vs AMD er det få som argumenterer for at AMD er kjappere i Windows. Når du sier at du ikke spiller er det vel til og med mulig at Intel kan være bedre. Det spørs vel litt akkurat hva slags applikasjoner det er snakk om, om det støtter HT, 64 bits osv.

Uansett, jeg vet ikke jeg, har ikke testet selv, men de fleste jeg har hørt om som har forsøkt praktisk sammenlikning av to lignende maskiner sier de ikke ville klart å skille.

 

Så om du burde være fornøyd eller ikke vet jo bare du, men det blir vel mest bare bytte for byttets skyld da i så fall ;)

 

Og dette med varme og Prescott, ja den lager masse varme, og kommer sånn set kanskje ikke til å gå over i historien som den mest velykkede cpu gjennom tidene. Men altså om du søker her på forum på "hjelp- varm Prescott", så finner du flere hundre tråder, men hvor mange finner du som tar opp "hjelp- brent Prescott"?

De tåler det jo tydeligvis, det er et problem for oss nerder som på liv og død skal vite hvor mange grader det er. Tenk på alle de Prescottene som står og koker og koser seg rundt i Dell og annet rundt i de tusen hjem... :)

Hehehe.. Du sier noe der med varme og oss livredde "nerder" :!: Men men... det skal sies det at jeg er den som liker å prøve forskjellige ting... Vet egentlig ikke hva jeg går til når jeg skal går over til AMD 64 bits... Hadde xp2500+ @ 3200 - veldig fornøyd med maskinen... Fikk liksom ikke den "feelingen" av å være tilfreds hvis du skjønner hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Å gå fra Intel Pentium 4 3,4GHz til AMD A-64 3500+ ser jeg på som ren idioti.

Begrunn det gjerne...

Det sier seg selv egentlig.. Ganske lik ytelse på de generelt sett.. AMD'en yter hakket bedre i spill.. Intel'en yter litt bedre i encoding, rendring og sånt (selvom det ikke alltid blir gjort så hyppig, så kommer det godt med når det det blir gjort)...

 

Generelt sett så har AMD'en fått et modellnr. som tilsier at den generelt (i snitt) skal ha samme ytelse som en Pentium 4 3,5GHz (disse finnes ikke, men teoretisk sett)..

 

Å betale over 2000 kr. for å gå opp så lite vil jeg, som skrevet i overnevnte innlegg, kalle idioti.

 

Å betale 2000 kr.++ for noe som ikke gir en merkbar ytelsesøkning er, etter min mening, det samme som å kaste 2000 kr.++ ut av vindu.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...