Gå til innhold

Burde jeg være fornøyd?


sjoko

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Trådstarter:

Du har tydeligvis forlest deg på benchmarks/tester.. og har tydeligvis både råd og lyst til å kjøpe nytt.. :)

Jeg kan informere deg om at i praktisk bruk.. og utifra det bruksmønster du beskriver er ditt P4E-system nok en tanke bedre/kjappere enn det AMD64-oppsettet du i din irrasjonelle verden ønsker deg..

Har selv ett A64 3200+@4000+ som jeg "koser" meg med.. samt en [email protected].

Begge er klokket "like langt"..dvs. fra FSB/HT 200 til 250..

I minnebåndbredde så yter de omtrent helt likt..dvs. ca.6200Mb/s...

A64-systemet kjører riktinok på divider 4:5 (CPU/12), men med langt strammere timings enn P4-systemt som kjører 1:1 (dette "klarte" ca. 5600Mb/s med divider 4:5).

Som andre forklarer deg her...

Minnebåndbredde har "nada" å si i prakis.. kun en skrytefaktor på den lokale nerde-pub'en :).

Har nå testet Crusial Ballistix DDR500 i A64-systemet (ikke kompatibelt i Dual) med 1:1 i Single.. Gir da gode 3800Mb/s.. og så og si identisk ytelse i alle andre sammenheng (3DMarknn, SuperPi..etc) som å kjøre dual channel..

 

Glem den "oppgraderingen".. med mindre du er en irrasjonell impulskjøper.. og "bare må ha det" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lever jo bare en gang.... så nå er nå ting bestilt og er ikke langt unna. Var ikke helt 100% fornøyd med HK jeg hadde kjøpt. Kostet faktisk mer enn SLI kortet jeg køpte. AI Nos programmet kom med feilmelding hele tiden. HK ko nesten opp 45 grader, mens jeg tidligere har vært vant til maks 35 i samme kabinett... Ikke så merkbart forskjell fra min tidligere setup (xp2500 @3200) Vender derfor snuten mot AMD 64 3500+ i håp om at det kan tilfredstille meg...

Lenke til kommentar

He he, ja ja så får du deg litt selvopplevd erfaring da om ikke annet. Jeg er litt som deg jeg også (ellers hadde jeg ikke sittet med 2x74GB raptor raid)

 

Hadde jo vært interessant å høre hvor mye mer fornøyd du blir...

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på om du klarer og svelge i deg stoltheten etter denne tråden, om det nå skulle vise seg at det ikke hjalp noen verdens ting :p

 

Men si meg, hva er disse applikasjonene egentlig?.

Lenke til kommentar
He he, ja ja så får du deg litt selvopplevd erfaring da om ikke annet. Jeg er litt som deg jeg også (ellers hadde jeg ikke sittet med 2x74GB raptor raid)

 

Hadde jo vært interessant å høre hvor mye mer fornøyd du blir...

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på om du klarer og svelge i deg stoltheten etter denne tråden, om det nå skulle vise seg at det ikke hjalp noen verdens ting :p

 

Men si meg, hva er disse applikasjonene egentlig?.

Hehe :!: Skal heller holde dere informert om hva som skjer. har et stresse prosjekt gående. Har en 2x512 ECC minne fra corsair liggende som jeg er spent på mo vil fungere med HK.. i specs'ene står det at kortet tar ecc/unbuffered... Så det blir morsomt å se. Hvis ikke blir det 2x512 Twinmos m/winbond... Har ellers lagt raptoren min ut for salg (ikke 2 uker gammelt engang :mad: ) og bestilt en ny maxtor 16 MB cache med NSQ jeg er spent på å prøve ut :cool:

 

Går rundt med ganske mye nerver nå.. Nærmer meg 15000 kr i utlegg denne måneden pga oppgraderinger!!!! :cry: Visa kortet er r**pekjørt i tillegg til kreditten på kontoen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Går rundt med ganske mye nerver nå.. Nærmer meg 15000 kr i utlegg denne måneden pga oppgraderinger!!!! :cry: Visa kortet er r**pekjørt i tillegg til kreditten på kontoen!

:p "Ånds"frende skjønner jeg...

Kjenner til det der... men kan man gi seg når man er "på kjøret"?.. Nei... :blush:

Lenke til kommentar

Fikk endelig alle delene igår og er kjempefornøyd!!!! XP lastet inn fort... og temp på cpu'en er faktisk mindre enn HK!!! Akkurat det er vel heller ikke så bra da men... Det beste av alt: HK tok ECC minnet jeg hadde liggende. Fikk faktisk svar fra Corsair at minnet ikke ville fungere med dette kortet, men de tok feil - har sendt de en mail på dette :cool: Påstanden om at dette kortet at nesten alt av ram, er ganske så riktig etter min mening :D

Lenke til kommentar
Er enig i det at det alltid vil komme noe bedre.. men vil AMD systemet være noe bedre/raskere enn det jeg har nå?

 

Og kommer ecc ram til å funke med ASUS A8N-SLI Deluxe kortet?

Nei

ECC minnet mitt fungerte med dette kortet, om du vil fatte det eller ikke og xp lastes faktisk fortere enn det forrige systemet... :tease:

Lenke til kommentar
Er enig i det at det alltid vil komme noe bedre.. men vil AMD systemet være noe bedre/raskere enn det jeg har nå?

 

Og kommer ecc ram til å funke med ASUS A8N-SLI Deluxe kortet?

Nei

ECC minnet mitt fungerte med dette kortet, om du vil fatte det eller ikke og xp lastes faktisk fortere enn det forrige systemet... :tease:

Sikker på at _virkelig_ er ECC Ram? Ta benchmarks i Everest.

Lenke til kommentar

Må si det at jeg aldri har vært noe spesielt eller multimedia, men heller "overall" ytelsen. Har aldri hatt noe skikkelig Intel system før, så jeg tenkte jeg skulle prøve, noe jeg gjorde... Men jeg var ikke helt fornøyd. Det er liksom "det lille ekstra" som manglet. Var dessuten irritert over at HK slå av maskin helt hver gang den skulle restarte (kaldstartet) eller gjorde endringer i BIOS (overklokking). Dette var et ASUS P5GDC-V Deluxe kort.

 

Så nå har jeg fått det nye systemet opp å gå og er kjempefornøyd. Eneste minuset er vel at en ikke kan ha line ut bak og i kabinettet (helt utrolig spør du meg!) og at tempen på HK er ganske høyt (ASUS A8N SLI Deluxe)... Men men, liten pris å betale når en er fornøyd! Det som imponerte meg mest var at dette HK, var den faktisk tok ECC ram når til og med Corsair påstod at dette ikke kom til fungere!! :D

Lenke til kommentar

Vedrørende dette med ram, ser det da så sant jeg kan lese ut til at det i følge corsair "ramfinner" kan bruker begge deler på A8N SLI Deluxe;

Corsair (fra Komplett.no)

ASUS A8N-SLI Deluxe

 

Tilbake til ASUS | Tilbake til produsenter

 

 

Chipset: nVidia nForce4 SLI

Supported DRAM Types: DDR SDRAM only

DDR SDRAM Frequencies: PC2100, PC2700, and PC3200

DIMM Banking 184-pin: 4 (2 banks of 2)

Module Types Supported: Unbuffered only

Max Unbuffered DDR SDRAM: 4096MB

Error Detection Support: ECC and non-ECC

AGP Support: N.A

Max Component Density: 1024

 

Forøvrig er dette så latterlig at jeg må fortelle det; jeg har akkurat bestilt nøyaktig den samme "oppgraderingen" som deg Sjoko :p (bortsett fra at jeg har bestilt cl2 non ecc ram da)

 

Riktignok går jeg fra en noe svakere 3,0 samt at jeg uten at jeg skal holde lange utredninger, syns jeg har funnet meg mye bedre "unnskyldninger" for overgangen enn du har klart å hoste opp, he he. Men håper for guds skyld du ikke bare skryter når du sier deg så mye mer fornøyd med dette nye :p

 

Men Sjoko; mens du enda har muligheten uten at jeg kan si deg i mot, er det noe som helst du med hånden på hjertet synes var bedre med det gamle?

Jeg har altså ikke de helt store forventningene, men dette med mangel på HT er jeg faktisk litt bekymret for. Syns P4'en har vært ganske rå på feks virus-søk samtidig som man gjør andre ting...

Har du merket noe til det?

 

(håper ikke du blir sinna TL1000, du var jo litt streng mot stakkars Sjoko....)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Vedrørende dette med ram, ser det da så sant jeg kan lese ut til at det i følge corsair "ramfinner" kan bruker begge deler på A8N SLI Deluxe;
Corsair (fra Komplett.no)

ASUS A8N-SLI Deluxe

 

Tilbake til ASUS | Tilbake til produsenter

 

 

Chipset: nVidia nForce4 SLI

Supported DRAM Types: DDR SDRAM only

DDR SDRAM Frequencies: PC2100, PC2700, and PC3200

DIMM Banking 184-pin: 4 (2 banks of 2)

Module Types Supported: Unbuffered only

Max Unbuffered DDR SDRAM: 4096MB

Error Detection Support: ECC and non-ECC

AGP Support: N.A

Max Component Density: 1024

 

Forøvrig er dette så latterlig at jeg må fortelle det; jeg har akkurat bestilt nøyaktig den samme "oppgraderingen" som deg Sjoko :p (bortsett fra at jeg har bestilt cl2 non ecc ram da)

 

Riktignok går jeg fra en noe svakere 3,0 samt at jeg uten at jeg skal holde lange utredninger, syns jeg har funnet meg mye bedre "unnskyldninger" for overgangen enn du har klart å hoste opp, he he. Men håper for guds skyld du ikke bare skryter når du sier deg så mye mer fornøyd med dette nye :p

 

Men Sjoko; mens du enda har muligheten uten at jeg kan si deg i mot, er det noe som helst du med hånden på hjertet synes var bedre med det gamle?

Jeg har altså ikke de helt store forventningene, men dette med mangel på HT er jeg faktisk litt bekymret for. Syns P4'en har vært ganske rå på feks virus-søk samtidig som man gjør andre ting...

Har du merket noe til det?

 

(håper ikke du blir sinna TL1000, du var jo litt streng mot stakkars Sjoko....)

Jeg står på mitt når jeg sier at jeg er mer fornøyd med dette systemet enn intel sitt. En av faktorene som plagde meg mest var varmeutviklingen. Greit nok at prescott skal tåle dette, men hva med de andre komponentene? Levetiden på f.eks. HD'er minker pga varme. Orket heller ikke tanken på hvor varmt det kom til å bli i sommer. Sist måtte jeg sitte i boxer'n og jobbe på maskinen!

 

Ellers pcp160, tror jeg at du kommer til å bli fornøyd med valget. Eneste kjipe var som sagt tidligere det med lydutgangene. Håper du får en bedre sensor enn det jeg fikk. HK ligger jo jevnt 5-7 grader over cpu tempen! Så her kan ikke noe annet enn selve sensoren være defekt.. Men pytt pytt, ikke verdt å vente uker på postgang og diverse papirarbeid for det. Overklokking av AMD 64 systemer er uvant, noe du sikkert også kommer til synes hvis ikke du har vært borti det før... Men du finner sikkkertfor ut av det...

 

Ellers håper jeg at du har skikkelige s-ata disker i maskinen, det er da du merker på lasting av os'et. Jeg kjøpte også WD raptor disk, men fant ut at den bråkte mer enn det smakte siden jeg ikke spiller, Så ligger den i skapet og støver ned :ermm:

 

Men men, lykke til med de delene. Håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

(håper ikke du blir sinna TL1000, du var jo litt streng mot stakkars Sjoko....)

Høh?

Var jeg streng?

Hmm.. "Sjoko" er "ånds" og det er jeg og.. som bytter/kjøper inn ulike system/sokler i "ett slitende renn"..

For tiden bruker jeg nok for mye tid på A64... mer utfordring..

:thumbup:

Lenke til kommentar
Sjoko

Ellers pcp160, tror jeg at du kommer til å bli fornøyd med valget. Eneste kjipe var som sagt tidligere det med lydutgangene. Håper du får en bedre sensor enn det jeg fikk. HK ligger jo jevnt 5-7 grader over cpu tempen! Så her kan ikke noe annet enn selve sensoren være defekt.. Men pytt pytt, ikke verdt å vente uker på postgang og diverse papirarbeid for det. Overklokking av AMD 64 systemer er uvant, noe du sikkert også kommer til synes hvis ikke du har vært borti det før... Men du finner sikkkertfor ut av det...

 

Godt å høre ;) , driver helt på amatørbasis og lager litt musikk, så vil nok bruke annet lydkort, så den biten er ikke så farlig.

Litt rart det du "sliter" med vedr hk temp, akkurat slik er det på min P5GD1 nå, ligger på 30-40 grader på cpu, 40-55 på hk, og sånn har forholdet vært med først luft, og siden 2 forskjellige vannblokker, den jeg har nå er omtrent lik som CPU blokka (og prescott er jo som kjent gjerne varm). Enten er det feil på sensor, eller den måler et helt annet sted en northbridge.

 

Har forøvrig 2x74 Sata Raptorer i raid, så det burde være godt nok.

 

Har ikke vært mye borti AMD i nyere tid, så det blir spennende, ser frem til og slippe låst multipler blandt annet (for den er vel ikke det håper jeg...?)

 

TL1000S Skrevet 06/04/2005 : 21:27

Høh?

Var jeg streng?

Hmm.. "Sjoko" er "ånds" og det er jeg og.. som bytter/kjøper inn ulike system/sokler i "ett slitende renn"..

For tiden bruker jeg nok for mye tid på A64... mer utfordring..

He he, neida, var ikke så allvorlig ment, du er faktisk en av de jeg har klart og la vær og irritere meg over, med bastante og feilaktig påstander rundt om kring på forumet her. :thumbup:

 

Jeg har både godt og vondt og si om Intel, og det skulle undre meg stort om jeg ikke finner det med det nye også.

 

Sånn på tampen, litt halveis OT, hva kan man helt uten skryt forvente i 3DMark 03 med to 6600GT (hvis vi tar utgangspunkt i at man i snitt klarer ca8- 9000 med et) Har sett div tester med 2 6800 Ultra, men det blir nok aldri aktuelt her i gården :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...