Gå til innhold

Nokon enkle bokse/kampsportteknikkar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkle forsvars ting.. siden forsvar er nødløsningerer dette IKKE feigt.

 

Bite

Lugge

klype

knuse skrittet

slå en i nesa ved å slå slik du gjør når du banker i bordet

 

Er masse sånnt, er vel ikke det du er på jakt etter. Men et viktig tips når det gjelder "grep" eller hva det måtte være, avled alltid med et hard tupp i leggen eller skrelle med skolsålen langs leggen. Skrittet kan også tas men er litt skittent.. Da avleder du og kan lettere gjøre det du skal

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg kampteknikker bør læres i kontrolerte former, og av kvalifiserte trenere. Har man ikke kontroll på teknikken, kan det plutselig bli mye styggere enn man hadde forventet.

Helt enig. Det å slå noen i ansiktet er skummelt du skal virkelig vite hva u gjør da.. Et slag kan drpe og det treffer riktig selv om cowboyfilmer viser det motsatte

Lenke til kommentar
Jeg har noen linker, men jeg vet ikke om det er det beste å gi til deg. Det kan virke som om du vil lære raskt for å gi noen pryl.

Nei, ikkje akkurat.

Har aldri banka nokon, og har heller ikkje plana om det. Er 17 år. Har faktisk aldri slått nokon skikkeleg heller. Altfor roleg av meg.

 

Anyway, har lyst til å lære meg dette i tilfelle eg får bruk for dette ein dag. Det er lite sannsynleg, men hadde eg kunna, det så hadde det vore bra. Sjølv om det er siste utveg.

Lenke til kommentar

Da synes jeg du bør gå sammen med en venn og gå litt sparring. Start med lett kontakt først, så gå over til semi. Etter en stund kan dere kjøpe hansker, sko og hjelm(Ikke så allverdens dyrt) og gå over til fullkontakt. Dette er god trening, og vil kanskje gi deg en fordel om du en dag skulle måtte forsvare deg.

Det at du kan noen teknikker i teorien, men aldri har prøvd dem ut i praksis, vil bare gi deg en falsk trygghet.

 

PS: Bruk mykt underlag når dere sparrer. Iallfall i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Jepp det å kunne en teknik krever 100 ganger mer tening enn man tror... Er helt sykt har trent litt på pågripelses grepene politet bruker etter jeg fikk opplæring av de. Men seriøst det funker bare ikke når en person gjør litt motstand.. derfor må teknikken drilles så du kan gjøre det i blinde på en person som gjør motstand. Først da kan du tenke tanken at du kan det... Og når du gjør det er du halveis i drillingen før du behersker dette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Enkle råd:

 

Slag: Husk å bruke hoften, her har du den meste kraften i slaget. Stå med bena i skulderbredde, den ene foten litt lenger enn den andre. Når du slår, så få hoften med deg og vri på foten som er på samme side som armen du slår med. Da får du i tillegg lenger rekkevidde og mer balanse. (Er du høyrehendt, ha da venstre benet frem. Når du slår med venstrehånde så vri på foten slik at helen på venstrefoten peker skrått frem/helt frem)

Når du slår så sørg for å "gjemme" haken i "gropen" i skulderbladet, slik at du beskytter den mot kontringsslag/spark

 

Spark: Stå i samme stilling som over. Sparker du så gjør det kjapt med en "løft - (vri) - spark - trekk ned" rekkefølge. Vri på foten du står på for mer høyde og lenger rekkevidde. Helen skal peke frem under spennet på foten du står på. Sparker du rundkick treffer du med oppsiden av foten, ved sidekick(som vil si rett in mot kroppen til motstander" bruker du "knivbladet" på foten, ikke helen, for best effekt. (knivbladet er utsiden av foten) Ved disse to sparkene er det viktig å vri på kroppen og bruke hoften

Letteste spennet er frontkick, da løfter man på foten og spenner rett frem. Bruk tåballene fremfor helen når du skal treffe, gir lengre rekkevidde.

 

Guard: Ved unntak av full kontakt boksing, så sørg for å holde armene litt ut ifra ansiktene, ellers risikerer du bare å få slått din egen knyttneve rett i trynet på deg selv. Hold de ut ifra kroppen og du tvinger motstander til å holde seg unna deg, samtidig som tiden fra du slår til treff blir redusert. Bakerste hånd skal beskytte haken(ekstremt viktig å beskytte haken), fremste hånd holdes 90 grader. Er du høyrehendt så holder du venstre hånden fremst.

 

Er litt kort intro ;)

 

Kreves mye trening for å mestre, men du kan jo prøve deg foran speilet.

 

Husk å ikke misbruke ferdigheter innen kampkunst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...