Gå til innhold

prosjekt: ATMega Viftekontroll : Update 270905


Anbefalte innlegg

Har hold på med en viftestyring i lang tid nå... dvs, tegnet kretskort og lest litt for å finne ut hvordan ting skal kobles sammen for å få det til å funke...

 

Målet mitt er å bygge noe som er like bra eller bedre enn denne:

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11364

det skal vell litt til, men ser vi bort fra arbeidet jeg har lagt ned blir den ikke mye dyrere og kan styre flere vifter :cool:

 

Viftekontrollen min består av:

ATMega16 - programmerbar mikrokontroller (16KB flash programminne)

8 NTC-motstander for å måle temperaturer i kabinettet o.l. (alle av samme type)

8 3-pins tilkoblinger for vifter.

RS232 (seriell) kommunikasjon med PC.

+mulighet for å bygge den ut senere ved å koble ting på ubrukte pinner (f.eks. skjerm)

 

Kommer jeg til å ha 8 vifter i kabinettet? lite sannsynlig, men det blir i alle fall 4-5 stykker (har 3 nå som skal kobles på og skal kjøpe 2 til trur jeg), men det fine med denne kontrolleren er at jeg kan bruke de andre utgangene til å skru f.eks. lys i kabinettet av og på om jeg vil det, bare programmere om litt slik at de enten er av eller på...

 

Grunnen til at jeg vil bruke en mikrokontroller er at jeg da kan lage PWM for å styre viftene, og kan på den måten kjøre de på ekstremt lave hastigheter. Jeg kan gjøre den helt automatisk etter mine egne innstillinger, jeg kan forandre på de når det passer meg, og jeg kan koble den til PCen og styre den derfra om jeg vil :D

 

blir nok en del arbeid med å skrive firmware til den og skrive programmet på PCen som skal kommunisere med den. Firmwaren skriver jeg i C (bruker winavr) og programmet som jeg skal ha på PCen blir nok skrevet i Java om jeg ikke får hjelp av noen andre til å skrive i C/C++ (da dette er noe helt annet enn C for mikrokontrolleren, selv om det er tildels likt).

 

Har fått alle delene til den (glemte å bestille skjerm, så det får bli senere), og mener nå at jeg er ferdig med kretskortet, skal få etset det over påske.

 

sikkert interessert i noen bilder?

 

det vil se noe slikt ut når den er ferdig (ikke alle delene vises her da de ikke fantes i programmet som laget 3D bildet):

 

post-51478-0-22078300-1329945871_thumb.jpg

 

Koblingsskjemaet:

post-51478-0-35154000-1329946118_thumb.jpg

 

Kretskortet:

post-51478-0-41598600-1329945916_thumb.jpg

 

over og underside:

post-51478-0-25504900-1329945941_thumb.jpg

 

post-51478-0-30382300-1329945974_thumb.jpg

 

begrensningen til denne viftekontrolleren ligger i grunn i hvor mye strøm jeg kan dra igjennom kobberet, transistorene jeg bruker for å styre viftene tåler 74W :p og det kommer neppe til å bli liggende mer 1-2 W her... sa noen "overkill", nei da..

 

skal se om jeg får lånt meg et digitalkamera slik at jeg kan ta bilder under byggingen av den, men det blir ikke før etter påske...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor mye kommer delene til hele dette prosjektet på ?

 

delene (kjøpt på elfa) kom på litt under 600 kr, i tillegg kommer kretskortet på 50 kr (som jeg lager på skolen), og frakt, gebyr og slikt...

skjerm kommer også i tillegg til dette, når den tid kommer...

 

synes ikke det er så ille sammenliknet med mCubed viftestyring fra microplex koster jo nesten like mye den (men der følger det jo med programvare da, jeg må jo lage den selv også).

Lenke til kommentar
Hvor lærer du slikt? Elektronikk linja på VGS?  Eller?

vet ikke hva de lærer på elektro på VGS, for jeg gikk allmennfag

 

det jeg kan av elektronikk har jeg lært der jeg går nå, elektro på NTNU (vell kunne litt enkle ting fra før da, men det drukner i alt det jeg har lært etter jeg begynte på NTNU)

 

Hva med en ATMega169? Den har jo innebygget lcd-kontroll! Så kan du bruke et billig lcd-display

 

vet at den har det, men den bruker jo MANGE pinner fra AVRen til LCD-skjermen da... vurderte å bruke en større AVR, men jeg endte nå opp på denne da, hadde noen gode grunner for det, men de husker jeg jo ikke nå lengre da..

 

er det noen mulighet for at du former denne workloggen som en step by step guide?

 

det kan hende det, skal begynne å bygge i helga har jeg tenkt, må bare få lånt meg et digitalkamera for å ta bilder...

 

Firmwaren har jeg ikke begynt på enda, lager antagelig en enkel som funker først og så jobber jeg videre med en mer avansert en etter hvert som jeg får tid (eksamen nærmer seg fort... og jeg har andre prosjekter på gang også )...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Hei!

 

Supert prosjekt! Har gått i tankene å lage meg et slikt selv. Det jeg har slitt med er hvilken komponenter jeg skal bruke. Hadde vurderte å ta utgangspunktet i en LM317T for å justere spenning ut på viftene, men denne ville da tatt 4 utganger fra microprossessoren pr. vifte, dette ville da kreve en enorm microprossessor... Eller da bruke en multiplekser... Hvilken komponent bruker du for å kommunisere mellom elektronikken og serieporten?

 

..:: Sygard ::..

Lenke til kommentar
Hvilken komponent bruker du for å kommunisere mellom elektronikken og serieporten

 

AVR har innebygget elektronikk for selve kommunikasjonen, så det eneste en trenger ekstra er en krets som sørger for rett spenning, jeg bruker en MAX202CSE, men det finnes mange andre å ta av... alle som er kompatible med MAX232 vil virke, og sikkert en hel del andre også...

 

jeg bruker bare RX, TX og GND fra serieporten og ingen av de andre... det virker helt fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...