Gå til innhold

Linux til gamel PC! Hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har utrolig lyst til å prøve Linux, men har aldri prøvd det før. Skal derfor prøve på min gamle pc. Jeg trenger en Linux variant som bruker lite sys. resurser og som kan brukes sammen med win98 vis det går an da. Hadde vært fint vis jeg kunne bruke den som Web- og FTP-tjener.

 

PCen:

200mhz intell prosessor

64mb ram

2 GB harddisk

1024x768 eller 800x600 oppløsning

8x CD-rom

 

EDIT: Må være gratis (regner med at de fleste er det)

EDIT2: La til ram

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har utrolig lyst til å prøve Linux, men har aldri prøvd det før. Skal derfor prøve på min gamle pc. Jeg trenger en Linux variant som bruker lite sys. resurser og som kan brukes sammen med win98 vis det går an da. Hadde vært fint vis jeg kunne bruke den som Web- og FTP-tjener.

 

PCen:

200mhz intell prosessor

64mb ram

2 GB harddisk

 

EDIT: Må være gratis (regner med at de fleste er det)

EDIT2: La til ram

Jeg hjalp nylig L4ss3 med å installere FreeBSD 5.3 på en Pentium med en 265MHz prosessor, 2GB harddisk og 120MB RAM. Den funker helt fint =)

 

http://lassebsd.is-a-geek.org/sysinfo/

Lenke til kommentar

Ok. Fin til server den der! I alle fall uten GUI/en lett GUI. Om du skal bruke den til filserver, kan det være at du etterhvert kommer til å ønske deg mer RAM.

 

Min personlige filserverdistro-favoritt er Debian Sarge. Ikke "verdens enkleste" å sette opp, men nå den er inne, så trenger du en tanks for å stoppe den. Eneste daglige arbeidet jeg har med debian-serveren min, er å skru på (knappen), og skru av (kontroll-alt-del,vente, knappen)

Lenke til kommentar
Min personlige filserverdistro-favoritt er Debian Sarge. Ikke "verdens enkleste" å sette opp, men nå den er inne, så trenger du en tanks for å stoppe den. Eneste daglige arbeidet jeg har med debian-serveren min, er å skru på (knappen), og skru av (kontroll-alt-del,vente, knappen)

Kvifor gjer du ikkje berre dette automatisk?

 

Eg anbefalar òg Debian. Eg køyrer Debian Woody (ikkje køyr Woody, bruk Sarge!) på mine

to servere. Eg har vel forsåvidt inget arbeid med dei i det heile. Dei står der og

oppdaterer seg sjølv, fikser hol osb. Gjer alt sjølv eigentleg.

Lenke til kommentar
Hadde vært fint vis jeg kunne bruke den som Web- og FTP-tjener.

 

Det er det minste problemet. Største problemet ditt er diskplass. Med bare 2 GB og Win98 med, bør du nok få satt inn en disk til. 64 MB holder til de tjenestene du trenger, men blir fort for snaut hvis du skal kjøre grafisk - 32 el 64 MB til vil gjøre underverker. Kombinasjonen av ubuntu og fluxbox er nevnt her - prøv den!

 

Jeg kjører på en 450 MHz maskin m/384 MB og 1600x1200 skjerm om dagen. Går fint det, men Firefox og maskinen sliter med sider med mye reklame, som f.eks noen av sidene her...

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal bli så mye problemer med plass. Win98 tar 250mb, office 200mb og bruker andre pcer til å lagre store filer. Grunnen til at jeg har lyst til å bruke den som server er at jeg vil lagre filer jeg bruker mye på flere pcer i huset. Tror ikke det filene tar mer enn ca. 500mb max. (noen word, mp3 og html filer.)

 

Tips til capricorny:

Vis du sliter med mye reklame kan du jo bare laste ned Adblock plug-in til firefox. Bruker den på windows og er strålende fornøyd. Sidene lastes fortere og jeg kan se mye mer av siden siden Adblock tar vekk reklamen (ikke bare lager en hvit flekk der reklamen skulle ha vært)

 

Ellers tusen takk med hjelpen folkens.

Lenke til kommentar

Det kan gå (Regner med at du med 'grensersnitt' mener grafisk brukergrensesnitt, alstå X, men da kan du ikke bare smelle inn en standard distro. Min personlige rekord i slapp-PC-med-X er en 120MHz compaq bærbar med 16 MB RAM. Gikk fint an å bruke den, men ikke til hva som helst. (Da regner jeg ikke med en 16 MHz /24 MB RAM SparcStation jeg fikk en gang ;) )

 

Det viktigeste er å passe på å ikke få med daemons du ikke trenger, og å unngå KDE og Gnome, bruk istedet fx icewm Hvilken distro du velger er ikke så kritisk (Dersom dette var gresk for deg, får du si ifra, så kan vi prøve å hjelpe deg videre, eh, dvs ikke jeg for jeg drar på PCfri påskeferie i morgen :) )

 

M.

Lenke til kommentar
Jeg også hadde et topic her et sted.

 

Jeg også har 64 mb ram, jeg vil gjerne ha en linux versjon med grensersnitt, vil det gå veldig tregt?

Anbefalinger for "treig" HW:

 

WM:

- Fluxbox (stable ikke dev)

- Andre *Box'er vil også fungere

 

Nettlesere:

- Mozilla (Det beste alternativ er en versjon kompilert for GTK1)

- Dillo (Fungerer til enkel surfing)

 

E-postlesere:

- Mozilla (Det beste alternativ er en versjon kompilert for GTK1)

- Balsa

Webmail er nok det beste alternativ ;)

 

NB!: Jeg anbefaler Mozilla p.g.a. hvis du trenger både nettleser og e-postklient så krever Mozilla mye mindre en Firefox og Thunderbird tilsammen.

 

Multimedia:

- MPlayer (uten GUI)

(- XMMS) er vel egentlig ikke nødvendig, MPlayer fungerer glimrende til lyd også.

 

Grafikk:

- GIMP (2.x fungerer, men 1.2.x krever mindre grunnet at den kjører GTK1)

 

IM:

- Gaim

- CenterICQ

 

Distro:

- Debian Woody

- Slackware

- Arch

Endret av olear
Lenke til kommentar
Vis du sliter med mye reklame kan du jo bare laste ned Adblock plug-in til firefox. Bruker den på windows og er strålende fornøyd. Sidene lastes fortere og jeg kan se mye mer av siden siden Adblock tar vekk reklamen (ikke bare lager en hvit flekk der reklamen skulle ha vært)

Jada, jeg kjenner til den. Men jeg er mest innom "lav-kommersielle" steder (som dette), der det å ta imot annonser er "betalingen" for tjenesten, de som driver sidene har små inntektsmuligheter ellers. Derfor blokkerer jeg popups (som er og blir en uting for meg), men ikke vanlige annonser.

 

Bra ide å teste live-CD først, se f.eks CD-variantene fra lwn.net's distroliste. Men for fast installasjon, ville jeg altså dytta inn en ekstra disk! En full live-CD, som Knoppix, inneholder gjerne over 2 GB programmer, og jeg vil ikke anbefale mindre plass til en generell distro i dag. (Skal jo ha plass for swap, logging, kladdefiler og oppdateringer..)

Lenke til kommentar

hei. det holder ikke med 2 GB harddisk hvis du virkelig skal bruke Linux altså. det vil fort samle seg opp filer. jeg har/hadde en maskin som jeg prøvde en mengde med Linux distoer på. alle faktisk med X på en 200 MHZ, 96 MB ram, 2 MB Skjermkort og 8 GB harddisk. funka kjempe bra det. gikk ikke treigt en gang faktisk. maskina takla tilogmed XP :p men uannsett hva du skal prøve av Linux bør du ha større harddisk enn det du har nå. jeg ville sagt at 10 GB er et minimum i grunnen.

fortiden kjører jeg Linux på en del av harddisken med 20 GB bare til Linux. jeg føler at jeg virkelig trenger det altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...