Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus 850meter. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke mulig å ha en TP kabel lengre enn 100m... så visste dere det

Ihvertfall ikke over 150m

Feil, det er FULT mulig! Vi arrangerete LAN med 30 deltagere, da strakk vi en tp kabel på 300 meter bort til en fyr med 8mbit adsl. Dette funket faktisk veldig bra! Internetten var ikke nede i det hele tatt.

 

 

Og om du skal bygge den en anntenne, så må du vel kanskje høre med diverse naboer hva de synest om en stor kobber plate oppi nabolagets største grantre.. :p

Lenke til kommentar

VPN trenger du ikkje bestille gjennom ISP, det er bare snakk om en PPTP (i windows verdenen) tilkobling det er snakk om. Hos en av dere må sette opp et programm som fungerer som en PPTP server og den andre setter opp en ny nettverks tilkobling i windows og velger VPN/PPTP et viola.

 

men om det finnes PPTP servere for windows (utenom windows server) vet eg ingen ting om, til dette formålet bruker man *bsd og linux

 

ed: kom vist masse xp vpn tips mens eg skreiv.. jaja

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

bah, Jeg må bare si at dette ser ut som et tapt prosjekt...

 

Bare i tilfelle dere ikke har tenkt på det er det en hel del andre ting som kan gjørest:

 

1: Legge in remote desktop program (f.eks www.realvnc.com) og overføre smådokument f.eks over msn?

 

2: Ftp programm, evt apache server? hele maskinen din blir om til en "webside" der din kompiss kan laste ned alle filene du har osv gjennom deg å inet.

 

k, gidder ikke å tenkte ut mer :)

Lenke til kommentar
Feil, det er FULT mulig! Vi arrangerete LAN med 30 deltagere, da strakk vi en tp kabel på 300 meter bort til en fyr med 8mbit adsl. Dette funket faktisk veldig bra! Internetten var ikke nede i det hele tatt.

Kanskje litt semantikk feil ute å går, selfølgelig får det ann å ha en TP kabel over 100m, men kabler som overskrider denne lengden kan ikkje brukes til 100/BASE-T nettverk. Hvor mye over 100m du kan gå kommer ann på bla. bøye radius, og kvalitet på plugger og kabler samnt følsomheten på mottager utstyret.

 

DSL bruker langt mindre båndbredde og kan dermed ha lengre kabel strekk.(Regner ikkje med dere kjørte 100mbit nettverk over 300m?)

Lenke til kommentar

Hvordan er bebyggelsen i området? Vil tro du må grave ned kabelen for jeg tviler på at naboene vil ha en TP kabel liggende. Siden avstanden er så lang så tror jeg også at det kan være greiest med optisk kabel for å slippe forsterker. Skjønner godt at du heller vil trekke kabel siden det er så mye virus og slikt på internett.

Lenke til kommentar

Off-topic:

Forstår det er sinnsykt mange som har problemer med å lese, kunnskapene strekker seg kun til å lese første post, deretter slenge ut like sakelig poster som har vært nevnt tidligere i tråden. Gratulerer til dem som fortsetter med det, kjempebra forums utvikling!

 

On-topic:

For en konge antenne, som ikke koster kassen, sjekke denne tråden og kanskje bedre, denne!.

Ellers søk etter ArcticOC sine poster, der han bl.a modder trådløse kort til ekstern antenne, og her på forumet er det tonnevis av informasjon om antenner m/bilder.

Det billig, og gøy.

 

VPN er absolutt en mulighet som har vært nevnt, men det trådløse nett m/nettverskort får sannsynligvis en mye høyere overføringsrate, som er greit hvis dere vil overføre mye data mellom hverandre.

 

edit: la til link til topic 259283, som er _meget_ god.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Kjøp to stk Linksys WRT54G routere og legg inn sveasoft firmware som gjør det mulig å øke sendestyrken med 900%. Har selv et nettverk over ca 200 meter gjennom en granskog og to vegger, og aldri hatt problemer med signalstyrke. En antenne på en slik kanskje, og du når LANGT.

Lenke til kommentar
Kjøp to stk Linksys WRT54G routere og legg inn sveasoft firmware som gjør det mulig å øke sendestyrken med 900%. Har selv et nettverk over ca 200 meter gjennom en granskog og to vegger, og aldri hatt problemer med signalstyrke. En antenne på en slik kanskje, og du når LANGT.

Post og teletilsynet setter ikke pris på slikt, og feks i Trondheim der det er endel kreative studenter har pt kjørt med peilebilen sin og banket på dører der de har funnet slikt.

 

K

Lenke til kommentar
Kjøp to stk Linksys WRT54G routere og legg inn sveasoft firmware som gjør det mulig å øke sendestyrken med 900%. Har selv et nettverk over ca 200 meter gjennom en granskog og to vegger, og aldri hatt problemer med signalstyrke. En antenne på en slik kanskje, og du når LANGT.

Post og teletilsynet setter ikke pris på slikt, og feks i Trondheim der det er endel kreative studenter har pt kjørt med peilebilen sin og banket på dører der de har funnet slikt.

 

K

Hva skjer da?

 

Får man bot og fengsel?

 

Kan man ikke bare spille dum og si at "det visste jeg ikke", og "jeg kan ikke så mye om dette her"

 

Hvilke ting kan man forstyrre med slike signaler? Jeg bor i Oslo, villastrøk.

 

Jeg begynner å lure på om jeg kan få trådløst nett på hytta, over oslofjorden? ;)

Lenke til kommentar
Og hva er forskjellen med å bruke et aksesspunkt istedenfor en router? Routeren er jo noen hundrelapper dyrere.

 

Tenker her på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306150&cks=PRL

og

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306148&view=detailed

 

Jeg har router og gb-switch fra før i mitt eget nettverk

En router har et innbygd aksesspunkt i tillegg til routingfunksjonene. Et aksesspunkt vil aldri ha mulighet til å behandle datapakkene fra nettverket, det bare sender det videre til dit aksesspunktet er koblet til. Du kan enkelt sette opp en router til kun å fungere som et aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Kjøp to accesspunkt og to antenner så har du en helt topp løsning.

Kjører selv et slikt oppsett i dlink sin 108mbit accesspunkt på en avstand på ca 1,5 km i luftlinje. Har helt topp hastighet med den andre.

Dette koster noen kroner men det funker fantastisk. :thumbup:

 

Er i hvertfall fornøgd, vi greier i overkant av 4mb/s i overføring. Så en film på 700mb er gjort unna på noen få minutter.

 

Dette er et alternativ men som sagt det koster ca 1500-2000,- pr sett for det vi bruker.

Lenke til kommentar
Når jeg skriver at jeg vil lage antenner, så må da folk skjønne at jeg ikke skal strekke en kilometer med nettverkskabel.

 

Selfølgelig er det trådløst. Og selv om det vil bli dyrt, så er vel det mitt problem.

 

*Det er mange spill som er gamle, som ikke støtter spilling over nett, f.eks. Bare lan.

 

*Det er vanskelig å få tilgang til dokumenter på andre maskiner i sanntid

 

 

Detter er to eksempler på hva jeg trenger trådløst nettverk til:)

FYI, det finnes programmer som kan simulere et LAN over internet, slik at den eneste forskjellen er overføringshastigheten og lathency. Da fungerer det som et normalt LAN i windows.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For vanlig "windows" PPTP VPN er det port 1723 som skal forwardes gjennom router.. ikke 1733.. :)

 

ellers så er VPN i Windows meget bra og enkelt.. Får normalt sett ikke broadcast gjennom denne koblingen da, så man må (kan omgåes) bruke IP-adresser og ikke maskinnavn under kommunikasjon (og vil ikke finne PC-er under "mine nettverkssteder - vis datamaskiner .... )(kan også omgåes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...