Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bli oppdaget som snylter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge han ikke sikrer nettet sitt blir det vel å sammenlikne med å kjøre på privat vei.... Så lenge han hverken har satt opp skilt eller bom er det bare å kjøre i vei..

For at det skulle vært sammenliknbart måtte det vanligvis vært lov til å koble seg til alle lokale nettverk man kommer over, og slik er det ikke. Å koble seg opp til andres lokalnettverk vil kunne bli straffet som datainnbrudd.

Lenke til kommentar
Så lenge han ikke sikrer nettet sitt blir det vel å sammenlikne med å kjøre på privat vei.... Så lenge han hverken har satt opp skilt eller bom er det bare å kjøre i vei..

For at det skulle vært sammenliknbart måtte det vanligvis vært lov til å koble seg til alle lokale nettverk man kommer over, og slik er det ikke. Å koble seg opp til andres lokalnettverk vil kunne bli straffet som datainnbrudd.

Jasså? Hva begrunner du dette i?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg oppdaget at av og til, med samboerens bærbare pc, har jeg UTEN Å VITE om det, vært inne på et usikret nett hos en av naboene...

Denne naboen driver altså å bestråler meg med radiobølger uten engang å si i fra, langt mindre sikre nettet sitt. Klart jeg kan surfe på nettet hans, det er jo han som trenger seg på!

Lenke til kommentar
Er han litt kyndig kan han sniffe trafikken din og finne ut en del morro.

Hadde han vært det, hadde han vel hatt kryptert i utgangspunktet...?

 

I slike tilfeller er nok muligheten for å bli oppdaget og identifisert ganske liten.

 

Tar kanskje en stund også merkes bruk av nettverket når eieren ikke er på.

 

Vet om en kompis som snylta nettverk, tok noen måneder også fikk naboen inn datakyndige venner som satte på kryptering.

Lenke til kommentar
Er han litt kyndig kan han sniffe trafikken din og finne ut en del morro.

Hadde han vært det, hadde han vel hatt kryptert i utgangspunktet...?

 

I slike tilfeller er nok muligheten for å bli oppdaget og identifisert ganske liten.

 

Tar kanskje en stund også merkes bruk av nettverket når eieren ikke er på.

 

Vet om en kompis som snylta nettverk, tok noen måneder også fikk naboen inn datakyndige venner som satte på kryptering.

Noen kjører jo åpne nett for å være greie, og bryr seg ikke om å kryptere, men det er vel kanskje ikek så mange av de?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jasså? Hva begrunner du dette i?

Hovedsaklig strl §§ 261 og 393. Se også http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/artikl...ine%20crime.htm (selv om den hovedsaklig er beregnet på innbrudd den andre veien).

 

Å bruke andres nettverk uten tillatelse er et nokså klart misbruk av dataressurser.

Når du har åpent nett så gir du implisitt tilatelse til å bruke det i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, er det innbrudd om laptoppen din kobler seg til nettet uten din viten? standardinnstilling i windows gjør vel at den kobler seg på dersom et nett er tilgjengelig. Er jo naboen som forpester luften med sine radiobølger. Er umulig å stoppe de bølgene, det eneste du kan gjøre er å ikke sende noe tilbake.

Lenke til kommentar
Skal bestemor 89 bli dømt for tyveri av internett linje når lappien hennes kobler seg automatisk på internett uten at hun vet det?

Det blir rett og slett for dumt!

Når naboen ikke greier å beskytte nettverket eller sette ned styrken på antenna så er det jo dems egen skyld! Men hvis du begynner med å laste ned og sånne ting som tar hele kapasiteten, det er jo noe annet! Men et tips: Ikke kall datamaskinen din for per f.eks. kall den for noe som naboen ikke forbinder med deg!

Lenke til kommentar
Når du har åpent nett så gir du implisitt tilatelse til å bruke det i mine øyne.

Tillatelse skal gis eksplisitt, ellers må du anta at du har tillatelse.

 

Jeg er totalt imot snylting på andres nett. Hvis du ikke tror du gjør noen skade kan du vel like gjerne spørre om lov? Jeg håper trådstarter blir busta og får smekk på pung! ;)

Lenke til kommentar
Skal bestemor 89 bli dømt for tyveri av internett linje når lappien hennes kobler seg automatisk på internett uten at hun vet det?

Nei, hun skal få premie for at hun i det hele tatt vet hva en laptop er! :p

Tviler på at så mange bestemødre bruker trådløst nettverk!

Men kan jo være at vanlige folk ikke vet at linja kommer fra naboen og da bør de ikke bli lynsjet.

Lenke til kommentar
Når du har åpent nett så gir du implisitt tilatelse til å bruke det i mine øyne.

Tviler på at en dommer ville være enig. Innbrudd er nok forresten feil, det blir mer sammenliknbart med å gå inn og ta ting fra noen som har glemt å låse døren.

Det blir litt feil vel..? Blir vel heller å sitte i et ulåst hus! Han stjeler jo ingenting...

Endret av datating
Lenke til kommentar
Skal bestemor 89 bli dømt for tyveri av internett linje når lappien hennes kobler seg automatisk på internett uten at hun vet det?

Nei, hun skal få premie for at hun i det hele tatt vet hva en laptop er! :p

Tviler på at så mange bestemødre bruker trådløst nettverk!

Men kan jo være at vanlige folk ikke vet at linja kommer fra naboen og da bør de ikke bli lynsjet.

Faktisk mange eldre som kjøper laptop i dag, og mange av dem har jo innebygd trådløst nettverk... hvem har skylden da? De som ikke vet hva det er eller naboen som ikke greier å la være å spre sine ting så naboene nesten blir tvunget til å bruke dem...

Lenke til kommentar

Er det ikke en lov som sier at personen som har det trådløse nettverket er ansvarlig for ulovlige handlinger som utføres fra hans ruter.

At personen burde ha beskyttet seg?

 

Hmm..jeg kan jo ikke akkurat regne med å få noe igjen på forsikringa hvis jeg lar alle vinduene stå vid åpne når jeg drar til syden..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...