Gå til innhold

Hvor kan jeg lære meg videoredigering?


Anbefalte innlegg

På skolen denne uka, så hadde framfrøring av storprosjekt(jeg går da i 10ende klasse)

En gruppe gutter hadde tatt for seg livet her på landet, og hadde filmet som bare F!

Og utrolig nok så imponerte det både elever og lærere.

 

Og jeg syntes at dette måtte jo da jeg også lære meg! Legge inn tekst, musikk og klippe filmer.

 

Finnes det en guide på nettet for dette? eller blir jeg bare nødt til å få hjelp av dere til hver bidige ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du jo skaffe deg et videoredigeringsprogram! Når du har fått dette så kan du søke på Google - er din venn,

Hvis du bruker f.eks Adobe Premiere Pro så ligger det masse lesestoff og tourtorials osv på nettet! Du får også kjøpt bøker om dette... Men hvis det er noe du ikke forstår kan det jo alltid være lurt å ha et forum å spørre på ;)

 

-MortenGj

 

EDIT: Trykkleif

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Nesten alle videoredigeringsprogrammer har demoversjon tilgjengelig for utprøving i 30 dager. Veiledninger finner du i ekstreme mengder på Internett, så det skulle det ikke være mangel på. Som MortenGj også nevnte, er det mange bøker om videoredigering, som f.eks. "-Bible"-bøkene og CIAB-kursbøkene fra Adobe-staben selv.

Lenke til kommentar
Finnes det en guide på nettet for dette? eller blir jeg bare nødt til å få hjelp av dere til hver bidige ting?

Du får begynne i det små og skaffe deg et enkelt og greit redigeringsprogram istedenfor å høre på tullingene som anbefaler nybegynnere å bruke Adobe Premiere Pro. Gjør du det, er du iallfall garantert å bli frustrert. Når du behersker det enkle og elementære kan du - hvis du fortsatt er interessert - skaffe deg noe mer avansert.

Lenke til kommentar

Dropp adobe premiere, det er bare noe tidkrevende søppel og dyrt er det også for oss nybegynnere =)

 

Pinnacle studio trenger du å kjøpe og du må ha en firewireinngang på pcn og kameraet må støtte ilink eller dv ut (supert om det har dvinn også)

 

Så er det bare pek og klikk, det er utrolig enkelt

Lenke til kommentar

At folk anbefaler Adobe Premiere Pro i hytt og vær er jeg også overasket over. Å investere i det som privatperson er jo tullete! Men derimot koster premiere elements og photoshop elements ca 1300,-.

 

Disse to programmene inneholder mer enn nok funksjoner som en glad amatør trenger. Samtidig som de har den samme enkle brukergrenesnittet som de MYE dyrere orginalutgavene av programmene.

 

Et par timer med hjelp-fila i hvert av programmene og du er i gang!

Lenke til kommentar

Det virker som det spesielt er guttehvalper i tenårene som tror de allerede er eksperter, som anbefaler Pro-versjonene og påstår at det er noe man MÅ ha for å kunne lage film. Jfr. forumet Norsk Amatørfilm Forum, hvor svært mange av brukerne er fjortiser med programvare til titusener - selvsagt piratkopiert. Men når man ser de bedrøvelige filmene de legger på nett, ser man at de like gjerne kunne brukt Windows Movie Maker.

Lenke til kommentar
Det virker som det spesielt er guttehvalper i tenårene som tror de allerede er eksperter, som anbefaler Pro-versjonene og påstår at det er noe man MÅ ha for å kunne lage film. Jfr. forumet Norsk Amatørfilm Forum, hvor svært mange av brukerne er fjortiser med programvare til titusener - selvsagt piratkopiert. Men når man ser de bedrøvelige filmene de legger på nett, ser man at de like gjerne kunne brukt Windows Movie Maker.

Klok tale. Jeg er helt enig.

Lenke til kommentar

Hvordan du skal lære deg videoredigering?

Selv så lærte jeg det meste fra grunnen av på egenhånd. Når jeg kjøpte PC'en min så fikk jeg med Ulead Videostudio 5, og det var der det begynte. Er ikke noe vanskelig å redigere video i det programmet. Lærer du ganske fort. Ellers så er det jeg som har lett for å lære.

Etterhvert så har jeg også prøvd meg på andre og mer avanserte programmer.

Finnes jo mange tutorials på nett da, men det grunnleggende kan du lære bare ved å prøve deg fram :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...