Vernes Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 (endret) Jeg har en fiat tipo 1.4. Har skiftet dynamo, jeg fant en brukt dynamo fra tipo 1.6. Utvendig var den identisk med den jeg hadde, men forskjellen er på baksiden der kontakten for ladelampa skal kobles til. På baksiden står det D+, D- på dekselet og tilkobling for hovedstrømledningen. På D+ er det en stift, og denne skal nok kobles til ladelampa. Den andre(D-) en er bare en mutter(uten stift). Ladelampa lyser konstant. Når jeg vrir nøkkelen slukner den(trenger ikke starte motoren) Hva kan det være? Endret 23. mars 2005 av Vernes
Dan Stamnes Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 feilkoplet? du bør bruke riktig dynamo med riktige kontakter, dynamoen kan ødelegge mye i bilen din som du ikke er klarover at den kan ødelegge den kan ta livet av pærer, batteri og annet elektrisk utstyr du måtte ha i bilen! Dan
zupreme Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 På opeln min med Bosch dynamo er det iallefall slik at strømledningen til batteriet kobles inn på B+ på dynamoen, og ledningen til ladelampa (tynn ledning) inn på D+. Jording er gjennom chassiset på dynamoen
Vernes Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Skrevet 18. mars 2005 Jeg har koblet det sånn. her heter det D+. Men skjønner ikke hvorfor den slukker når jeg vrir nøkkelen. Siden den nå lyser hele tiden, betyr dette at den har spenning hele tiden, og at det går strøm gjennom dynamoen når motoren står. ! Men at når dynamoen går rundt, at den da ikke har spenning på D+? Det står D- på den andre mutteren.
Opus Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg har koblet det sånn. her heter det D+. Men skjønner ikke hvorfor den slukker når jeg vrir nøkkelen. Siden den nå lyser hele tiden, betyr dette at den har spenning hele tiden, og at det går strøm gjennom dynamoen når motoren står. ! Men at når dynamoen går rundt, at den da ikke har spenning på D+? Det står D- på den andre mutteren. Hva skjer hvis du drar ledninga til D+ av, da?
Vernes Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Skrevet 18. mars 2005 har ikke prøvd ennå, må ha noen til å se mens jeg holder kontakten på D- Skal prøve senere.
Vernes Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Skrevet 18. mars 2005 (endret) Nei, den gamle min ser ut sånn: Og den nye ser også sånn ut, men har litt anerledes kontakter Endret 18. mars 2005 av Vernes
Vernes Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Skrevet 19. mars 2005 Har testet litt. Fikk ikke startet bilen i morges da jeg målte kun 0,5 V på batteriet. I går da jeg kjørte med den nye dynamoen viste den 14 V. Hmmm. Tenkte , det var kaldt i natt? Fikk litt strøm fra en annen bil, og startet motoren. Da jeg ga gass, så jeg på spenningen på batteriet. Den økte til ca 14 V ved gassing, og stod på 12 ved tomgang. Så, stoppet den. Fikk ikke started den. Så skjedde det noe rart. Frontlysene stod på uten av nøkkelen var i. Måtte dra ut releer for å få stoppet de. Virker dynamoen? Eller hva har skjedd?
perpyro Skrevet 20. mars 2005 Skrevet 20. mars 2005 Det som har skjedd er at du har kobla feil eller at kretsen i dynamoen ikke går helt over ens med kretsen i bilen. I prinsippet skal du ha spenning fra tenninga på magnetfeltet og ei ledning til sikringsboksen/batteriet som sørger for lading dersom dynamoen har innebygget spenningsregulator samt ei ledning til ladelampa. Nå har forskjellige bilfabrikanter forskjellige måter å gjøre ting på og du kan ende opp med merkelige resultater ved å bytte til en annen type dynamo. Ha selv endt opp med at det ikke gikk å slå av motoren på tenningsnøkkelen. Skal du bruke den dynamoen du har kjøpt nå så må du finne ut hvor strømmen går når tenningsnøkkelen er avslått og eventuelt sette på ett rele som styres av tenninga på ledningen(e) som trekker strøm. Dette er ikke noe fullgod løsning på problemet men dersom det er på en gammel drittbil så spiller det liten rolle.
Vernes Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Skrevet 20. mars 2005 Hehe, viste ikke at det kunne bli så dramatisk. Spesielt siden den ser identisk ut med den jeg har, bortsett fra likeretterdelen. Men sett fra en annen vinkel, ser ikke jeg en ummidelbar forklaring på hva releene til frontlysene mine har med dynamoen å gjøre? Det går jo en tykk kabel direkte til batteriet, ikke til releene.
zupreme Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Kan hende releet til frontlysene er fastbrent i på-stilling. Bytt rele og prøv på nytt. Er du sikker på at batteriet ditt er OK?? Lad opp batteriet, mål spenningen, og koble fra alle ledninger. Mål spenningen på det etter et par timer eller noe. Er den langt under 12V er batteriet gåent. Hvis du har 13-14 Volt mens bilen går er dynamoen sannsynligvis i orden. Men da må du koble riktig først hehe.
Vernes Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Skrevet 21. mars 2005 (endret) Det er vel ikke mulig å feilkoble denne dynamoen, da den kun har en tilkobling som går til batteriet, og en som går til ladelampa. Det er ikke flere muligheter. Det er mulig at releet er fastbrent pga at jeg lånte strøm fra andre biler i det siste pga dette tullet som skjer nå. Skal sjekke! Desperat uten bil. Sporveien går sakte. Helst ville jeg levert bilen til høggeren nå. Endret 21. mars 2005 av Vernes
perpyro Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Feilen kan vel ligge i nettop det. Dynamoen har bare 2 tilkoblinger og du har kobla ladelampa på magnetfeltet. Den andre terminalen på dynamoen, altså den som ikke går til batteriet skal ha 12V når tenninga er på. Kobler du det slik vil ikke ladelampa fungere slik den skal men du vil få lading. Finner du en ledning med spenning når tenninga er på kan du bruke den til å styre et rele som setter direktespenning på magnetfeltet. Da skulle det fungere som det skal. Har gjort noe lignende og endte med at jeg måtte sette rele på magnetfeltet forde tenninga ikke slo av feltet og det ikke gikk å stoppe bilen på tenningsnøkkelen. Håper du ble litt klokere.
perpyro Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 For å ilustrere hva jeg snakker om har jeg tegnet en forenklet skisse over dynamoen. Men dette er prinsippet. I tillegg til skjemaet er det også en likeretter og spenningsregulator i kretsen.
Vernes Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Skrevet 23. mars 2005 Perpyro, takk for illustrasjonen. Jeg har ladet batteriet i natt. Satte det i bilen nå. Det som er rart er at når jeg starter bilen, viser den ca 12,5 V. Når jeg gir gass, viser den 13,44 V Dvs at den lader! MEN Når jeg stopper motoren, så begynner spenningen å gå sakte ned, 0,1 V fra 12,5 og så nedover med noen sekunders mellomrom. Ventet til den gikk til 12,15 V, så koblet jeg fra betteriet. mens den gikk nedover, dro jeg ut releer et etter ett, men det stoppet ikke. Ser ut som om dynamoen bruker strøm når motoren ikke går Jeg har noe å leke med i påsken.
agvg Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Ser ut som om dynamoen bruker strøm når motoren ikke går Trekker den strøm slik du beskriver så er likeretterdiodene defekte og strømmen går tilbake til statorviklingen i generatoren.
Vernes Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Skrevet 23. mars 2005 Agvg du har nok rett. Jeg satte på multimeteret, så på spenningen gå ned, så koblet jeg fra dynamoen. Da ble spenningen stabil! Da vet jeg i hverfall at jeg må bytte dynamoen igjen. takk for hjelpen alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå