Gå til innhold

Elkjøp butikk vs. Elkjøp nett?!?


Anbefalte innlegg

Trådstarter har plutselig kommet fra helvete til himmelen, ser jeg. Litt morsomt, egentlig...

Når det gjelder priser i nettbutikk kontra vanlig butikk, så må jo alle med hodet sånn nogen lunde på rett plass forstå at kostnadene er helt forskjellige. I tillegg så er det ingen som tvinger deg til å handle hos Elkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg mente no mer i retninga "pris forskjellig på elkjøp.no og i butikk" jeg da :). Men nok om det. :p

 

Ja, det skjedde en endring like før jul. Og samtidig så sank prisene en del på nett også. Blandt annet på pc-varer.

 

Akkurat dette tilfellet kan bli oppfattet som drøyt, men er mange faktorer å ta inn her. Første er jo det at det ikke er samme disk. Annet er det at varen kan akkurat ha fallt i pris, og nettet (nettbutikker har små lagre og høy vareomsetning) dermed har mulighet til å selge denne billigere. tredje mulighet er også at det kan kjøres et kampanjetilbud i nettbutikken fordi feks en konkurrerende nettbutikk har et lignende tilbud. Mange muligheter :).

Lenke til kommentar

Hva er da vitsen med å drive varehus, viss man kan få samme produktet i nettbutikken til kjeden?

En nettbutikk har lavere faste kostnader, men nettbutikken til Elkjøp er jo en intigrert del av konsernet. Dei bruker stordriftsfordelen til å få lavere priser, og dette benytter nettbutikken seg av også. Ser ingen grunn til att pris differansen skal være så stor. De er utgifter til å drive den nettbutikken, så dei kunne heller lagt den ned, og heller presset ned prisene i butikkene.

Elkjøp er mestere til å snakke reinspikka toll. Har testa dei fleire ganger på spørsmål vedrørende pris, konkurranse, avanse osv. Eg har til gode å tape ein slik situasjon mot dei for å seie det slik.

Lenke til kommentar
Hva er da vitsen med å drive varehus, viss man kan få samme produktet i nettbutikken til kjeden?

En nettbutikk har lavere faste kostnader, men nettbutikken til Elkjøp er jo en intigrert del av konsernet. Dei bruker stordriftsfordelen til å få lavere priser, og dette benytter nettbutikken seg av også. Ser ingen grunn til att pris differansen skal være så stor. De er utgifter til å drive den nettbutikken, så dei kunne heller lagt den ned, og heller presset ned prisene i butikkene.

Elkjøp er mestere til å snakke reinspikka toll. Har testa dei fleire ganger på spørsmål vedrørende pris, konkurranse, avanse osv. Eg har til gode å tape ein slik situasjon mot dei for å seie det slik.

Nå svarer jeg dønn seriøst på et innlegg jeg regner med er ment for å provosere.

 

Mange mennesker vil handle over nett, og mange vil handle over butikk. Finnes en god del mennesker som setter pris på å få snakke med en kundebehandler i butikken, få se på, kjennepå og testet ut de aktuelle produktene, få råd om hva som er lurt og ikke lurt. Dette får man ikke på nettet, man er langt mer ute på egenhånd. Det blir for mange (ja faktisk godt over flesteparten av norges befolning i dag) for vanskelig, og de handler da i vanlig butikk, og synes det er greit å betale litt ekstra for det.

 

Er det da dårlig butikk å prøve å få både de som er mest glad i å handle over nett til å handle i nettbutikken? Og å få de som er mest glad i å handle i butikk i elkjøp sine varehus? Inntjeningen på nett er uansett større enn utgiftene, og de pengene hadde ikke kommet inn i varehusene selv om de sparte utgiftene hadde blitt brukt til å presse pris i varehus. Dette er rimelig innlysende da folk istedenfor å handle så voldsomt mye mer i varehus hadde handlet andre steder på nett isteden.

 

Og jeg sier NOK EN GANG, faktisk kopierer meg selv fra mitt forrige innlegg. Det kan være MANGE grunner til at prisen er slik den er akkurat her.

 

KOPISTART;Akkurat dette tilfellet kan bli oppfattet som drøyt, men er mange faktorer å ta inn her. Første er jo det at det ikke er samme disk. Annet er det at varen kan akkurat ha fallt i pris, og nettet (nettbutikker har små lagre og høy vareomsetning) dermed har mulighet til å selge denne billigere. tredje mulighet er også at det kan kjøres et kampanjetilbud i nettbutikken fordi feks en konkurrerende nettbutikk har et lignende tilbud.KOPISLUTT

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Synes egentlig det er litt misvisende av Elkjøp å kjøre nettstedet totalt separat fra butikkene.

 

Når de gjør det på den måten de gjør nå burde hele greien ha et annet navn. For eksempel ElkjøpNett, hvor det også kommer frem i logoen. Når du skriver elkjøp.no i nettleseren, og får frem den vanlige logoen etc. er det ikke rart at folk tror at det er samme greien. Ja, det står at prisen gjelder kun internett, men det kommer egentlig ikke helt klart frem - uansett vil det virke litt rart når nettstedet fremstår som en nettside for butikken.

Lenke til kommentar

Det står gjerne INTERNETTPRIS i grønt rett under eller ved siden av prisen. Det er jo ganske tydelig da :).

 

Velkommen til forumet sveinbein. Kompisen din er visstnok ganske uenig med deg etterhvert ser jeg jo. Om han er kompisen din da.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Innlegget var faktisk ikkje for å provosere. Å lære folk korleis dette fungerer tar meir tid enn dette innlegget. Du har heilt rett i att det kan være mange faktorer inn i bildet.

Inntjeningen på nett er større enn utgiftene ja, men dette gjelder nok i varehusene også. Eg trur faktisk salget er større i butikkene enn i nettbutikken når det gjelder Elkjøp.

Du seier "nettbutikker har små lagre og høy vareomsetning". Heilt rett, men i dette tilfellet er litt spesiellt. Hvorfor det? Jo, fordi Elkjøp kjøper inn et visst kvanta til bestemmte tider for å minimere logistikk kostnadene. Dette betyr att lagerkostnadene som nettbutikken har er lik den varehusene har. (Tenker da helst på sentral lageret). Er du uenig, så har eg lært feil gjenom mitt studie, eller så er eg berre for trøtt :hmm:

Kunne utdypet det her i massevis, men denne teorien skal stemme. Dei resterande kostnadane kan variere, men begge har kostnader til husleige, arbeid osv. Kostnadene er sikkert lavere, men her må vi tenkte kostnad pr.vare.

Totalt slik situasjonen er for Elkjøp, så kan ikkje en stor prisdifferanse mellom varehus og nettbutikk forsvares. Som du seier, så kan spesielle tilbud og andre faktorer gjer att en vare kan bli billigere en bestemt periode.

 

Til slutt: Det att folk liker å handle på nett er greit, men trur faktisk att folk ville tatt turen innom Elkjøp viss prisene hadde vært enda lavere og nettbutikken ikkje hadde eksistert/blitt lagt ned. Er vel ingen vits i å handle på nett viss man kan få varen lavere hos varehuset. Man får også personlig service (det lille man får), men enda viktigere, enn større trygghet. Dei som alltid handler på nettet velger vel ikkje Elkjøp så lenge prisen er lavere andre steder uansett.

Lenke til kommentar
Det står gjerne INTERNETTPRIS i grønt rett under eller ved siden av prisen. Det er jo ganske tydelig da :).

 

Velkommen til forumet sveinbein. Kompisen din er visstnok ganske uenig med deg etterhvert ser jeg jo. Om han er kompisen din da.

Hvor lenge har de brukt INTERNETTPRIS på nettsidene? Det er bare nå i det siste jeg har lagt merke til det. Men hvis jeg finner en vare til f.eks 999,- på nettsiden til elkjøp, og det står ikke internettpris. Har jeg da rett til å få den samme varen i butikken til den prisen siden det ikke står internettpris?

Lenke til kommentar
Det står gjerne INTERNETTPRIS i grønt rett under eller ved siden av prisen. Det er jo ganske tydelig da :).

 

Velkommen til forumet sveinbein. Kompisen din er visstnok ganske uenig med deg etterhvert ser jeg jo. Om han er kompisen din da.

Hvor lenge har de brukt INTERNETTPRIS på nettsidene? Det er bare nå i det siste jeg har lagt merke til det. Men hvis jeg finner en vare til f.eks 999,- på nettsiden til elkjøp, og det står ikke internettpris. Har jeg da rett til å få den samme varen i butikken til den prisen siden det ikke står internettpris?

Nei, som det også står på siden så kan prisene variere. Men variasjonen skal normalt sett ikke være så altfor stor, og i de fleste tilfellene så er det faktisk samme pris også.

Lenke til kommentar
Dette betyr att lagerkostnadene som nettbutikken har er lik den varehusene har. (Tenker da helst på sentral lageret).

Det er godt mulig i den grad de har et sentrallager.

 

På den annen side vil da nettbutikken nesten ikke koste noe å drifte bortsett fra et par ansatte - den er langt på vei 'gratis' å etablere hvis de allerede har lokalene og et ordresystem. En god grunn til at det bør være langt billigere på nett.

 

Bare det å fysisk sende varene fra sentrallager til butikkene øker fort kostnadene (varene plukkes, emballeres, sendes, pakkes ut hos butikken osv...) I tillegg har jo de fysiske butikkene det kjedelige tilfellet at 2 av 3 som er innom bare spør og graver uten å kjøpe noe som helst; mange arbeidstimer i løpet av en dag går bort til null i inntekt for butikken kontra nettbutikken hvor hver ansatt håndterer ordre for sikkert titalls ganger det en butikkansatt gjør i løpet av dagen.

 

I tillegg så kommer jo kostnadene ved å drifte/vedlikeholde/leie selve butikklokalet; sannsynligvis millionsummer på årsbasis.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jaja, gidder ikkje å greie ut meir om dette. Den som ikkje vil forstå, den vil ikkje forstår.

Alt det som har blitt sagt er rett det når det gjelder nettbutikk, men dere klarer ikkje å skille dette fra Elkjøp sin virksomhet.

Når det gjelder dette med lager, så ligger sikkert varen på sentral lageret og blir sendt direkte til kunden. Lagerkostnadene blir derfor ikkje lavere enn hos varehusene. Dette fordi av den enkle årsak att lageret bestiller et fast kvanta, og varehusene får det meste, mens nettbutikken sikkert lar varene ligge der.

Gratis å etablere, jaja, verda er enkel. Hadde situasjonen vært slik du beskriver, så kunne prisene vært mykje lavere. Kan du det her, så forstår du kva eg meiner.

Til slutt mitt siste ord i den her debatten: Er denne nettbutikken en så stor suksess, og varehusene selger så lite, så legg ned heile varehuset og sats kun på nettbutikk. Utifrå det folk har sagt, så er dette det dere egentlig sier.

Lenke til kommentar

Du signerte akkurat ut med å vise at du ikke leser det folk skriver. Gratulerer med det.

 

Et varehus HAR høyere lagerkostnader enn en elkjøps nettbutikk. Varen skal nemlig fra hovedlageret og inn på butikkens eget lager, og hvorfor det koster penger forklarer shimano helt greit. Varer sendes IKKE direkte fra hovedlagere til kunder som handler i elkjøp butikk.

 

Og du glemmer også det at et varehus faktisk har sitt eget regnskap og sin egen bånnlinje. Alt er ikke elkjøp sentralt som du sier du tror. At uansett hvor penga tas fra så går alt inn i ett regnskap.

 

Du tror mye, men på dette området tar du feil.

Lenke til kommentar

Han jobber sikkert der :p

hehe

 

Men se på den maxtor interne HDn. Fy flate for en pris. Blir solgt på Clas Ohlson til 798 kr. En Samsung HD, men allikevel.

 

Greit at butikker er dyrere, men når forskjellen er 60% avanse på elektronikk er den drøy, De fleste kalkurerer med rundt 30% fortjeneste på varen. På dyre elektronikkvarer er ofte prosenten mye lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...