Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 3


Anbefalte innlegg

Konefaktor??

 

Mastiff, poenget ditt er å få best mulig lyd og bilde for pengene, men jeg savner en diskusjon mhp konefaktor!!

 

Slik jeg forstår artikkelen din presenterer du her altså en løsning med ett beist av en boks stående i stua. Lydløs, javel, men allikevel veldig stor med masse ledninger liggende rundt å flyte. Ikke veldig populært hjemme hos meg ihvertfall!!

 

De konevennlige alternativene:

 

1. Øyvinds løsning, mindre "bang for the buck" men allikevel en brukbar løsning det bør være mulig å få til noe postprossesering på. For Plasma skjermer opptil 50" mener jeg dette bør være den prefererte løsningen, og det bør være mulig å lage en enda kraftigere løsning basert på hans oppsett!

 

2. Kabinett plassert på annet rom, men med f.eks. en Lacie "slim" USB 2.0 DVD spiller samt ett ir-øye plassert i stue. Denne løsningen er etter min mening veldig bra...

 

3. Innbygging i stereobenk, gammel NAD CD spiller :D eller lignende, her er det bare kreativiteten som er begrensningen...

 

Takk for en interessant serie artikler sålangt, gleder meg til forsettelsen!! :thumbup:

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes slike systemer er litt overkill og grenser til fanatisme for lyd og bilde, men er du lyd/bilde frelst så er det lite å gjøre med det....

 

Jeg for min del klarer meg fint med AMD Thunderbird 1,4ghz som HTPC kjørende med Meedio. *Kose med Axim X50v fjernkontroll*

Bruker et Coolermaster Cavalier kabinett som står under senga koblet til prosjektoren.

Har prosjektor, men ikke lerret, storforlangende? tror ikke det :)

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Konefaktoren ligger etter min erfaring mer i brukervennlighet og "oi, kjære"-faktoren enn i utseendet. Er den stille og elegant, er det ganske bra hvis den ikke er så altfor liten. Men størrelsen har jo en viss betydning... :innocent: Dette kabinettet er faktisk ganske elegant. Og kabler? Sånt bruker man kabelsamler på.

 

Men det klart mest ødeleggende for konefaktoren er ustabilitet som skaper problemer under eller foran en film. Og det blir denne maskinen vaksinert mot!

 

Jeg har forresten en pc i et kjøkkenskap, som forer en 19" LCD-skjerm istedenfor den gamle tv-en vi hadde på kjøkkenet før. Meget grei løsning, særlig nå som den er vannkjølt og stille!

 

Kosh, jeg kunne også spilt av dvd med en svakere pc, men her var nå poenget å lage noe i motsatt ende av skalaen. Og fanatisme? Næh. Da hadde jeg kjøpt en Crystalio-skaler og en DVD-spiller til 40 000 til sammen. Dette er mer en gyllen (og forhåpentligvis veldig gyllen) middelvei.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Hva med Mastiffen din da, ett vift med halen og boksen ligger der? :!:

 

Mine konefaktor erfaringer i prioritert rekkefølge er:

 

1. Greiene må funke og være stabilt!!

2. Utseende

3. Støy

 

Punkt 1 har en tendens til å overskygge alt annet dersom det ikke er oppfyllt!!

 

Billed og lyd kvalitet er nok helt uinteressant :(

 

Kanskje ett forslag til en artikkel på HW.no kan være "Alternative HTPC kabinett løsninger" eller noe sånt. Hadde vært artig og sett hva som virkelig finnes der ute...

 

Tom

Lenke til kommentar
Når det gjelder teppet, må jeg si at jeg har montert pc-er i nærmere 15 år nå (herregud, jeg er gammel...), og dette med statisk elektrisitet er noe av det verste våset som fins innenfor pc-verdenen! Jeg har gjort stort sett alt galt hver eneste gang, men aldri skadet en eneste komponent! Antistat-armbånd? Næh. Stått på teppegolv? Ja da. Lagt ting på teppegolv? Utallige ganger! Selve monteringen foregikk ganske riktig på et bommulshåndkle, og der oppe er det laminatgolv.

 

Husker forresten en gang jeg var på et større datafirma (names are witheld to protect the guilty...) i forbindelse med en gjeng på 30 pc-er vi skulle monteres for et firma jeg jobbet for. Der var det varmt ute, og inne var det så ille at jeg gruet meg til å komme borti metallbordene monteringen foregikk på, for det slo bokstavlig talt gnister! Ganske mange av de 30 maskinene er faktisk i bruk fremdeles, og ingen av dem fikk noen som helst problemer de første fem årene.

Må si jeg reagerer litt på denne uttalelsen. Ingen kan si at de ikke har hatt feil som følge av statisk elektrisitet. Om ikke feilen oppstår der og da betyr ikke at skaden er gjort. Typiske statiske skader er SVEKKING av komponentene. Alt kan fungere relativ fint en stund før det skjer noe, da som en følge av dette. Jeg ser hva du skriver...30 bedriftspcer montert uten antistatisk lenke og mye gnister og ingen problem første 5 årene. Vel for 5 år siden var for det første LSI og VLSI kretsene på hovedkortene mye større og mye større avstand mellom banene og tålte mye mer før noe skjedde. Jeg hadde aldri betalt 5 øre for en pc som var montert slik i dagens tider med så store integrete kretser. Slike skader er av den værste sorten å feilsøke på også i ettertid. Blant annet HP har dokumentert hvor stor andel av defekte deler returnert som en følge av statiske ladninger og den er ganske høy.

 

Men det er da bare mitt syn på saken

Lenke til kommentar

skfigved, jeg har nesten ikke mistet komponenter i den tiden jeg har drevet med pc-er, bortsett fra med "stump vold" eller andre voldsomme saker. Den eneste elektrisiteten som har ødelagt noe, var da lynet slo ned i telefonlinjen i den tiden jeg bodde på Jessheim. Det ble rene massemordet... Det som ellers har gått i stykker, har stort sett vært harddisker. Jeg kan ikke huske å ha fått ødelagt en eneste minnnebrikke eller et eneste hovedkort eller annet kort, alt er enten solgt videre eller ligger her i kjelleren i delehyllene. Men uansett, jeg har lagt til en advarsel over bildet i artikkelen, så for min del er den delen av debatten over.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Jeg vil være den første til å kommentere at å legge pc hardware på et teppe er mindre lurt!

 

;)

Har vel aldri i mine 15 år med pc bygging tatt hensyn til statisk elektrisitet. Det være seg fra man bygde pc på gutterommet i senga til i dag når man lurer på hvor prosessoren eller minne er, og finner ut dem ligger å sover sammens med barbie... (har en datter på 3 år) :)

 

Kan med hånda på hjerte si at aldri har noen ting blitt ødelagt. Eneste grunn til at datautstyr går ut av huset her er for at det rett og slett ikke er plass til det, så det kastes :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...