Gå til innhold

X800XL med x800 XT bios?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortet ditt er ikke fysisk beregnet for å kunne kjøre på XT hastigheter, det du oppnår ved å flashe til xt er muligens å drepe kortet ditt.

 

Grunnen til dette er at xl kortet er bygget på 110nm og har ikke den samme teknologien som de som er bygget på 130nm (lowk) når det gjelder begrensing av varme og andre lure triks.

 

Det beste du kan greier er å skifte til en mye bedre kjøleløsning og overklokke så mye du kan, du kan kanskje greie 475/500 eller mer.

 

Edit : Gjort noen forandringer etter at Forman poengterte noen uriktigheter, men står fortsatt ved at å flashe et xl kort ikke er noe særlig lurt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Kortet ditt er ikke fysisk beregnet for å kunne kjøre på XT hastigheter, det du oppnår ved å flashe til xt er å drepe kortet ditt.

 

Grunnen til dette er at xl kortet er bygget på 90nm og har ikke den samme teknologien som de som er bygget på 130nm (lowk) når det gjelder begrensing av varme og andre lure triks.

 

Det beste du kan greier er å skifte til en mye bedre kjøleløsning og overklokke så mye du kan, du kan kanskje greie 475/500 eller mer.

Drepe kortet klarer du ikke med en BIOS-flash.

 

x800xl er ikke 90nm, men 110nm. Selve arkitekturen på XL kortene er helt lik som på XT kortene, så det er ganske sannsynlig at det lar seg gjøre.

 

Spørsmålet er om kortet vil klokke noe bedre?

 

Selv finner jeg det litt merkelig at 0.11 klokker såpass dårlig som alle XL kortene gjør. Det er riktignok ikke low-K, men bedre enn 460 i snitt burde de klare.

Det er så man begynner å lure på om ATI kanskje har lagt inn noen hinder i BIOS´n som hindrer høyere frekvens.

 

Har et XL kort fra asus som jeg driver og leker litt med om dagen, så jeg kommer nok til å teste med x800/850XT BIOS.

Lenke til kommentar

Var derfor jeg lurte formann, tenkte på det samme

x800xl er ikke 90nm, men 110nm. Selve arkitekturen på XL kortene er helt lik som på XT kortene, så det er ganske sannsynlig at det lar seg gjøre.

 

Spørs om det klokker noe bedre, men kortet mitt ett HIS ITurbo X800XL kjører 430/1000 orginalt, men tenkte litt på det som skjedde når man flasha 9800pro korta med xt biosen: har gjort det selv, så fikk jeg bedre i 3dmark 03, med samme klokke frekvens som når det var pro bios, eks:

9800pro @ 450/380 = 7000 i 03

9800pro med xt bios @ 450/380 = 7300 i 03

 

Ikke helt presise tall men var den økningen jeg merket. Lurer på om dette "fenomenet" skjer når man flasher XL korta..

 

 

Hadde vært supert om du hadde sagt ifra hvordan det gikk;)

Endret av Troy Henrik
Lenke til kommentar
Spørs om det klokker noe bedre, men kortet mitt ett HIS ITurbo X800XL kjører 430/1000 orginalt, men tenkte litt på det som skjedde når man flasha 9800pro korta med xt biosen: har gjort det selv, så fikk jeg bedre i 3dmark 03, med samme klokke frekvens som når det var pro bios, eks:

9800pro @ 450/380 = 7000 i 03

9800pro med xt bios @ 450/380 = 7300 i 03

 

Ikke helt presise tall men var den økningen jeg merket. Lurer på om dette "fenomenet" skjer når man flasher XL korta..

 

 

Hadde vært supert om du hadde sagt ifra hvordan det gikk;)

Grunnen for at du merket forskjell på samme hastigheter var pga. minnetimings bl.a, 9800XT har mer aggressive timings enn 9800Pro, om dette gjelder XL kontra XT også vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville iallefall ikke prøvd å flashe kortet uten å ha sjekket maks klokkehastighet på kjernen. XT kjører på core:500/mem:500, mens XL kjører på core:400/mem:490. Dermed må kjernen på kortet ditt la seg overklokke 25% av standard hastighet, noe som er en del..

 

Edit: småfiks

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...