stylus Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg har nettopp installert WINXP på en gammel PC. Det var 10GB HDD. Under installeringen fikke jeg en rekke spørsmål, deriblant om hvor jeg skulle plassere XP, og om jeg ville slette partisjoner. Det var ingen ting på HD som jeg ville spare på . Det var C: og F:. Jeg valgte å slette F: Så valgte jeg å gjøre om C: til NFTS og legge inn XP her. Når jeg ser på egenskaper for C: får jeg at det er brukt 1,38GB og at det er 591MB ledig. Kapasiteten er : 1,96GB ?????????? Må jeg legge inn XP på nytt og velge andre alternativer? Stylus
Gjest Slettet-10579 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 (endret) Dersom du ikke har repartisjonert disken, er "F" fortsatt der, selvom du har slettet den. Så, enten har disken en upartisjonert del, som du kan tilegne stasjonsbokstav under kontrol panel, eller du har installert på en FAT-partisjon, som har en max-størrelse på 2GB, og som er default-valget til XP i enkelte tilfeller. Kjør Partition Magic, eller diskbehandling i XP for å se hvilke partisjoner som ligger på disken. Endret 15. mars 2005 av Slettet-10579
H80 Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Du har slettet F:-partisjonen og har sannsynligvis en del upartisjonert plass på harddisken din. For å få brukt denne plassen må du opprette en partisjon og formatere denne. Dersom du kun vil ha en partisjon på disken, må du enten slette de partisjonene du har (ny installasjon av OS), eller bruke tredjepartsprogramvare for å utvide c:-partisjonen til å omfatte hele disken.
stylus Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 jeg har bestemt meg for å legge inn XP på nytt. Hva bør jeg gjøre når jeg starter fra CD? Kan jeg slette C:, og legge inn XP på "upartisjonert disk"? Trodde jeg måtte ha C:, eller blir den opprettet av seg selv? Eller må jeg opprette en ny partisjon? Vet ikke helt om jeg beveger meg ut over hardware-relaterte innlegg her, men forsøker likevel. Stylus
Hårek Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Enkelt og greitt, du sletter C: partisjonen og oppretter en ny. Når du oppretter ny partisjon får du spørsmål om hvor stor den skal være, standardvalget er all utildelt plass. Så da får du en ny C: partisjon som fyller hele disken.
Gjest Slettet-10579 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Last ned Ultimate BootCD eller bruk MS sin FDISK. Slett alle partisjoner, og så starter du installasjonen.
stylus Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Enkelt og greitt, du sletter C: partisjonen og oppretter en ny. Når du oppretter ny partisjon får du spørsmål om hvor stor den skal være, standardvalget er all utildelt plass. Så da får du en ny C: partisjon som fyller hele disken. takk skal dere ha! Alt fungerer bra nå!!!!!
Hårek Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Last ned Ultimate BootCD eller bruk MS sin FDISK. Slett alle partisjoner, og så starter du installasjonen. Er det noe poeng i å anbefale slike tungvindte løsninger når han har alt han trenger på XP CD'en?
Gjest Slettet-10579 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Last ned Ultimate BootCD eller bruk MS sin FDISK. Slett alle partisjoner, og så starter du installasjonen. Er det noe poeng i å anbefale slike tungvindte løsninger når han har alt han trenger på XP CD'en? Ja, dersom han ikke får det til med det som ligger på XP CD`en så er det det. Og - man har langt bedre kontroll over partisjonering med det verktøyet som ligger på UBCD og FDISK enn du har under installasjonen av XP. Tungvindt? 2 klikk, 1 for å laste ned, og 1 for å brenne. Noen har ihvertfall tungt for det om ikke annet.
enl Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 (endret) Tror ikke ting kan bli noe særlig mer brukervennlig enn Windows XPs innebyggede diskbehandling, i allefall ikke til normal bruk. Såvidt jeg vet støtter ikke fdisk NTFS heller, hvis han ønsker å bruke dette. Endret 16. mars 2005 av enl
Gjest Slettet-10579 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Tror ikke ting kan bli noe særlig mer brukervennlig enn Windows XPs innebyggede diskbehandling, i allefall ikke til normal bruk. Såvidt jeg vet støtter ikke fdisk NTFS heller, hvis han ønsker å bruke dette. Jeg har da slett ikke sagt at det er mer brukervenlig, men man har bedre kontroll med nevnte programmer. Du roter jo så det er en fryd, jeg snakker om partisjonering, og du snakker om formatering når det gjelder filsystem, NTFS. Det har da ingenting med partisjonering å gjøre. Kan du endre "active partition" med Win XP under installasjon? Neppe. Det er begrenset hva man kan gjøre, og for de som gidder å lese innlegg før de svarer med lite gjennomtenkt oppgulp, fikk med seg at jeg anbefalte det dersom det ikke fungerte med Win XP CD under install.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå