Gå til innhold

Hvordan får "Top Gear" stil..


Anbefalte innlegg

Top Gear er et bilprogram på BBC/NRK. Programmet i seg selv går jo de fleste bilprogrammer en høy gang innholdsmessig.

 

Men også visuelt er de ganske kule, og jeg fikk lyst til å ta bilder som ligner på det de tar. Enklere sagt enn gjort for en glad amatør.

 

Jeg fikk de for meg at de mørke kantene rundt "bildene" kommer av polariseringsfilter, men etter å ha kjøpt meg et slikt filter ser jeg at det må mer til.

 

Er det noen av dere som klare å se/forklare hva de gjør for å få slike bilder?

 

Jeg gjetter på at vidvinkel i kombinasjon med polarisering, men dette er ren spekulasjon.....

 

Hadde lyst til å få litt vettuge innspill før jeg stormer avgårde etter vidvinkelobjektiver og filtre....

 

mvh Børge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok et polariseringsfilter ja. Med et polariseringsfilter kan du velge å fjerne eller forsterke refleksjoner i bildet.

Med andre ord perfekt til å få biler til å se blanke og skinnende ut.

 

Du kan ikke forsterke refleksjoner med et polariseringsfilter !

Man kan bare fjerne dem.

 

Roger

Lenke til kommentar
Er det polariseringsfilter som er brukt på det bilde som blir linket til der av Kilronan ?

 

Ser ikke slik ut, da bilen og vinduene er full av reflekser.

Himmelen er heller ikke gjort mørkere vha. polariseringsfilter, da

den mørke effekten også ligger over bygninger og andre elementer i bildet.

Her er det photoshop som har gjort mesteparten av jobben.

 

 

Bruk av ekstrem vidvinkel og polariseringsfilter gir ofte ugjevn polariseringseffekt.

Kan være kult, men kan også se rart ut.

Her er eksempel på hva et polariseringsfilter kan gjøre :

 

laave2_S.jpg

 

vindmolle_S.jpg

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Er nok et polariseringsfilter ja. Med et polariseringsfilter kan du velge å fjerne eller forsterke refleksjoner i bildet.

Med andre ord perfekt til å få biler til å se blanke og skinnende ut.

Dummeste jeg har hørt på lenge!

 

Du kan heller ikke VELGE å fjerne reflekser, alt kommer an på vinkelen i forhold til sola! Det er defor man får denne ugjevne effekten som rogers viser til på vidvinkel objektiver fordi brennvidden er mindre og får med seg mer enn den effektive vinkelen for pola filteret forhold til sola.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Noen som vet om en funksjon i PS som kan gjenskape effekten av et polariseringsfilter?

Pola er vel en av de (få) tingene som ikke kan jukses til sånn nogenlunde i ettertid.

 

Du kan sikkert dempe highlights i bildet og dra på litt farger ++ men jeg tror du skal være veldig god for å få til noe brukbart uten å jobbe masse med det. Mulig det er noen filtre eller actions i PS som kan gjøre en brukbar jobb hvis bildet ditt matcher visse kriterier, men en ferdigsydd funksjon vil nok ofte bomme på en god del bilder.

 

I tillegg er det jo en del informasjon i et bilde tatt med polafilter som du rett og slett ikke får med uten filter - f.eks. hvilken farge som faktisk er under en skarp highlight-refleks (som da fremstår som hvitt på bildet), hva som er på innsiden av et vindu eller under vannoverflaten osv.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Top Gear er et bilprogram på BBC/NRK. Programmet i seg selv går jo de fleste bilprogrammer en høy gang innholdsmessig.

 

Men også visuelt er de ganske kule, og jeg fikk lyst til å ta bilder som ligner på det de tar. Enklere sagt enn gjort for en glad amatør.

 

Jeg fikk de for meg at de mørke kantene rundt "bildene" kommer av polariseringsfilter, men etter å ha kjøpt meg et slikt filter ser jeg at det må mer til.

 

Er det noen av dere som klare å se/forklare hva de gjør for å få slike bilder?

 

Jeg gjetter på at vidvinkel i kombinasjon med polarisering, men dette er ren spekulasjon.....

 

Hadde lyst til å få litt vettuge innspill før jeg stormer avgårde etter vidvinkelobjektiver og filtre....

 

mvh Børge

Er det denne effekten du er ute etter? Bildet øverst er behandlet i Photoshop.

post-65-1111134353_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du kan heller ikke VELGE å fjerne reflekser, alt kommer an på vinkelen i forhold til sola!

Til en viss grad kan man jo velge. Du kan rotere filteret for å velge hvilke reflekser du skal fjerne, eller hvor mye du skal dempe noen reflekser. Du kan og velge og ikke bruke filteret.. ;)

Men alt er jo avhengig av vinkelen til lyskilden, som du sier, bare ikke nødvendigvis sola..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...