Gå til innhold

Noen tanker rundt svarte hull


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt i det siste på dette her med svarte hull. Altså, i svarte hull er unnslippelsesfarten større en lysfarten(?). Og den kan ikke sende informasjon og/eller masse ut, alt den gjør er å tiltrekke seg masse og lys og bare vokser.

 

Det jeg tenkte på da er; hva om det en dag blir så store svarte hull at de samles, og hele universet bare er et svart hull, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har vel flere teorier om universet; én går på at det en gang vil trekke seg sammen igjen og får et evig pulserende univers, en annen går på at det vil utvide seg til alt blir så langt unna hverandre at det alt liv dør ut.

 

Du har vel nå kommet frem til første halvdel av den første teorien jeg nevnte om jeg ikke tar feil..

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt i det siste på dette her med svarte hull. Altså, i svarte hull er unnslippelsesfarten større en lysfarten(?).

Nja, det trengs iallefall massevis av energi for å akselerere/få nok fart til å unslippe, og som kjent er energi = mc^2, så man vil trenge mer masse, som igjen gjør tiltrekningskraften større. Men ser du på et "bilde" av svarte hull vil du se såkalte "jet-beams" ut av polene til hullet. Dette er materie som unslipper hullet fordi det er her det lar seg gjøre å unnslippe.

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på da er; hva om det en dag blir så store svarte hull at de samles, og hele universet bare er et svart hull, hva skjer da?

Nja, jeg tenker at jeg opplyser folket med en liten quote her:

 

How big is a black hole?

------------------------

There are at least two different ways to describe how big something is. We can say how much mass it has, or we can say how much space it takes up. Let's talk first about the masses of black holes.

 

There is no limit in principle to how much or how little mass a black hole can have. Any amount of mass at all can in principle be made to form a black hole if you compress it to a high enough density. We suspect that most of the black holes that are actually out there were produced in the deaths of massive stars, and so we expect those black holes to weigh about as much as a massive star. A typical mass for such a stellar black hole would be about 10 times the mass of the Sun, or about 10^{31} kilograms. (Here I'm using scientific notation: 10^{31} means a 1 with 31 zeroes after it, or 10,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000.) Astronomers also suspect that many galaxies harbor extremely massive black holes at their centers. These are thought to weigh about a million times as much as the Sun, or 10^{36} kilograms.

 

The more massive a black hole is, the more space it takes up. In fact, the Schwarzschild radius (which means the radius of the horizon) and the mass are directly proportional to one another: if one black hole weighs ten times as much as another, its radius is ten times as large. A black hole with a mass equal to that of the Sun would have a radius of 3 kilometers. So a typical 10-solar-mass black hole would have a radius of 30 kilometers, and a million-solar-mass black hole at the center of a galaxy would have a radius of 3 million kilometers. Three million kilometers may sound like a lot, but it's actually not so big by astronomical standards. The Sun, for example, has a radius of about 700,000 kilometers, and so that supermassive black hole has a radius only about four times bigger than the Sun.

 

Regner med at alle kan engelsk. ;)

 

EDIT: Tjaaa, legger med en lenke med litt info om svarte hull jeg. Litt gammel (1995), men de samme fakte gjelder nok fremdeles.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt i det siste på dette her med svarte hull. Altså, i svarte hull er unnslippelsesfarten større en lysfarten(?). Og den kan ikke sende informasjon og/eller masse ut, alt den gjør er å tiltrekke seg masse og lys og bare vokser.

 

Det jeg tenkte på da er; hva om det en dag blir så store svarte hull at de samles, og hele universet bare er et svart hull, hva skjer da?

Mener å ha hørt at sorte hull faktisk kan gi ifra seg masse/energi. Sorte hull vokser uansett ikke uendelig. Ved en viss distanse avtar den fatale tiltrekningseffekten.

 

Vår lille sugepropp.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

i følge verdens smarteste fyr, så gir den ut masse, ingen har funnet/sett eller har noen form for bevis på at de slipper ut masse...

 

den teorien jeg tror på er at det er ett STORT, massivt atom, uten tomrom....

 

faktisk bare en liten ball med ren masse og ikke noe tomrom, denne vil veie MYE mer enn solen, og ha en enorm tiltrekningskraft, som også trekker til seg lys...

 

alle atomene den "samler" blir med i den store ballen, og den vokser...

Lenke til kommentar
Men ser du på et "bilde" av svarte hull vil du se såkalte "jet-beams" ut av polene til hullet. Dette er materie som unslipper hullet fordi det er her det lar seg gjøre å unnslippe.

Det står jo alle steder at dersom masse befinner seg innenfor horisonten er den dømt til å ende i sentrum, og vil aldri unnslippe. Hvordan kan den da sende ut masse?

Lenke til kommentar
Men ser du på et "bilde" av svarte hull vil du se såkalte "jet-beams" ut av polene til hullet. Dette er materie som unslipper hullet fordi det er her det lar seg gjøre å unnslippe.

Det står jo alle steder at dersom masse befinner seg innenfor horisonten er den dømt til å ende i sentrum, og vil aldri unnslippe. Hvordan kan den da sende ut masse?

Den sender ikke ut masse. Jet-beams er materie som unnslipper før den har kommet inn i hullet.

 

Edit:

A part of the matter which is attracted by the super-massive black hole does not fall into the black hole but is deflected by strong magnetic fields into huge vast plasma-beams (called jets). These jets which consist of electrons, positrons and protons, are shot out of the nucleus with almost the speed of light and emit a special kind of radiation (synchrotron radiation). This radiation can be observed by radio-telescopes. The picture shown here of the quasar 3C345 shows such a plasma-jet which is emitted nearby a super-massive black hole. In the lower left corner of the picture below one sees the observable origin of the jet (the red ellipse). With distance to the super-massive black hole the jet becomes diffuse (visible as the blue and purple jet color). It is remarkable that the jet is not straight but curved.
Endret av Lungemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...