Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fordeling av 2mbit SDSL linje, hvordan dele ?


Anbefalte innlegg

Jeg har ett "problem" jeg og pappa skal dele en 2mbit SDSL linje.

Denne skal deles på 2, jeg og pappa skal minimum ha halvparten av linja hver.

 

Problemet er når det blir belastning på linja, så skulle jeg hatt en eller annen form for "deling" av linja, slik at vi fikk 50% av linja hver, både når vi laster ned og når jeg skal spille, så skulle jeg hatt en måte å gjøre slik at jeg fikk "reservert" linjekapasitet til spillinga, slik at jeg har ett lite "overskudd" å gå på.

 

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men, er det noe hardware/software som kan hjelpe meg med dette ? Kan godt sette opp dedikert maskin for å dele internett med linux/unix eller lignende løsninger.

 

Alt for å få "min" del av linja... :thumbup:

 

Ps: Vi betaler 50/50 på linja, så ikke kom å si at han skal ha mest siden han betaler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av dagens routere kommer med båndbreddekontroll. Da jan du enkelt splitte båndbredden etter ditt eget ønske. det blir vel den enkleste løsning. sjekk ut D-link, draytek, 3com osv. styr unna Elkjøp routere og generelt routere til under 2000,-

 

Jeg vil selv anbefale Draytek, da firmaet jeg jobber i er forhandler og disse er dønn stabile, oppetid på flere tusen timer i strekk, hvis du ser bort fra strømbrudd da.

 

Hvis du har en ekstra maskin med 2.stk. NIC, over 200Mhz og 64 mb ram kan du sette opp Clarkconnect. En Linux/Unix løsning som finnes i gratisversjon så vel som betalingsversjon.

sjekk ut http://www.clarkconnect.com

 

Kjører denne selv hjemme pga. webside/mailserver/ftp osv. og har også venner som kan gi varme anbefalinger.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Jeg vil selv anbefale Draytek,  da firmaet jeg jobber i er forhandler og disse er dønn stabile, oppetid på flere tusen timer i strekk, hvis du ser bort fra strømbrudd da.

 

Hvis du har en ekstra maskin med 2.stk. NIC, over 200Mhz og 64 mb ram kan du sette opp Clarkconnect. En Linux/Unix løsning som finnes i gratisversjon så vel som betalingsversjon.

Draytec, sier du.... Hvor får jeg kjøpt dette ? Hvilken pris har det??? Hvor finner jeg mer info om det.?

Har en P3 700Mhz og sikkert en 4-5 10/100mbit nettverkskort liggende, så maskinvare skal det ikke stå på.

Lenke til kommentar
Jeg vil selv anbefale Draytek,  da firmaet jeg jobber i er forhandler og disse er dønn stabile, oppetid på flere tusen timer i strekk, hvis du ser bort fra strømbrudd da.

 

Hvis du har en ekstra maskin med 2.stk. NIC, over 200Mhz og 64 mb ram kan du sette opp Clarkconnect. En Linux/Unix løsning som finnes i gratisversjon så vel som betalingsversjon.

Draytec, sier du.... Hvor får jeg kjøpt dette ? Hvilken pris har det??? Hvor finner jeg mer info om det.?

Har en P3 700Mhz og sikkert en 4-5 10/100mbit nettverkskort liggende, så maskinvare skal det ikke stå på.

Elkjøp kan bestille Draytek, men ingen av de ansatte har veldig god peiling på spesifikasjoner. sjekk evt. ut http://www.draytek.no

Lenke til kommentar

Hvis du vil gjøre det enkelt og lettvindt har jeg god erfaring med å bruke programvare for båndbreddebegrensning. Bruker Netlimiter selv, og der kan man sette generell eller spesifikk begrensning opp og ned på enkeltprogrammer.

http://www.netlimiter.com/

 

Edit: En lisens koster 29$, ellers finnes det "gratis" varianter på nettet.

 

Øystein

Endret av bonito
Lenke til kommentar

Du kan få det til med Asus WL-500g også og den får du til under 1000 lappen!

 

Sjekk ut wl500g.info for custom firmware og annet snacks! Ellers kan du også søke på wl500g her på hw.no forumet for å finne mer skryt.

 

S.

 

PS: Men det desidert billigste er selvsagt Netlimiter el. Jeg ville ha testa om jeg fikk det til å funke før jeg investerte i noe annet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...