Gå til innhold

FireFox Erfaringer, gode og dårlige....

k.kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Firefox har fungert glimrende siden overgangen fra IE!

Har egentlig ikke noe negativt å trekke frem, bortsett fra at jeg holdt på å miste alle bokmerkene én gang, da etter en uventet omstart. Hadde heldigvis tatt sikkerhetskopi, og gjør fremdeles det med faste mellomrom.

Endret av hdx
Skrevet

Har gode erfaringer. Ble "forelska" i den ganske fort. Det var særlig det med extensions jeg likte, og at den hadde et "rent" design og ikke en masse stæsj.

Minus er at tidligere versjoner (linux-versjoner) har vært ustabile, fram til 1.0 og 1.0.1.

Alt i alt veldig fornøyd, selv om jeg også var fornøyd med Opera.

Skrevet

Liker Firefox mye bedre enn Opera. Det beste er alle extensionene du kan legge inn. Den beste jeg har, må være "bug me not", den fyller ut slike teite skjema og brukernavn/passord automatisk.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke se at Firefox gjør noe annet enn det IE gjør, bortsett fra tabbed browsing. I tillegg har Firefox problemer med korrekt sidevisning på noen sider. IE følger nok mer standarden på ymse websider.

Og så skal jeg begi meg ut på en gjetning:

Jeg tror ærlig talt at Firefox vil sakte men sikkert dø hen..akkurat slik som de fleste andre "mindre" browsere - f.eks. Netscape osv.

Noen vil sikkert synes at det er synd, og noen gir blanke f......fordi de er fornøyd med IE.

Jeg har prøvd Firefox i et par måneder nå, og kan ikke se at den har noe funksjonalitet utover det IE har - ihvertfall har den ingenting å by meg utover det IE har.

Jeg opplever heller ikke IE som usikker - den fungerer fint som bare det, og slipper ikke inn noe jeg ikke har autorisert på egen hånd. Har man det usuale stuffet med AV og NIS2005 osv - og setter opp nettet sitt med omtanke, vil ikke dette være noe problem.

Endret av Rayline TWB
Skrevet

Jeg bruker firefox og på hardware siden klikker skjermbildet

og hardware logoen blinker 500ganger i sek i 2 sek før det stilner.

Skrevet

Det var for meg hardt å gå fra IE til FF, men nå i ettertid angrer jeg ikke et sekund.

Jeg liker FireFox, og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet! :)

Skrevet (endret)
Jeg kan ikke se at Firefox gjør noe annet enn det IE gjør, bortsett fra tabbed browsing. I tillegg har Firefox problemer med korrekt sidevisning på noen sider. IE følger nok mer standarden på ymse websider.

Feil. Websider tilpasser seg explorers standarder, som igjen ikke følger åpne standarder slik firefox gjør (w3c). Hvis du har lagd en webside før, oppdager man gjerne at den ikke vises korrekt i Explorer til tross for at du har null feil i w3c-standarden.

Så er vel ordet "extensions" et ord som har gått deg hus forbi i løpet av de to månedene.

Endret av Dell_Inspiron
Skrevet

Jeg har også hatt problemet med at bilder/logoer osv flimrer ved lasting av enkelte sider (f.eks hardware.no). Dette er litt irriterende, men ikke noen stor ting... Håper dem får fiksa det snart.

Ellers har jeg lagt merke til en annen merkelig ting: På enkelte sider der det ligger nedlastbare filer får jeg ikke høyreklikket og valgt "save target as..", jeg får da en beskjed om at den ikke finner fila på servern... Men derimot når jeg venstreklikker på fila får jeg med en gang opp et alternativ om jeg vil åpne fila eller lagre den... Heller ikke noe über-problem, men litt irriterende og ganske unødvendig. Opplevd dette på flere PCer

Skrevet

Har brukt FF en god stund nå og angrer ikke et sekund på at jeg bytta.

FF har en del snaisne features som IE ikke har. Extensions er helt genialt. Adblock er en STOR favoritt. :)

Skrevet

Eneste problemet jeg har hatt med FF så langt er at den ikke takler its-learning (for de som vet hva det er) så bra. Når jeg lukker browseren etter å ha vært på its-learning og prøver å åpne den på nytt så får jeg melding om at profilen er i bruk, og må gå inn på Task Managern og avslutte firefox.exe hver gang.

Skrevet

Jeg har brukt firefox som primær browser nå siden 0.8. Erfaringene mine er at firefox er alt jeg ønsker av en browser da det gjelder features og layout (nice & clean), men oppfyller ikke helt kravene mine da det gjelder ytelse. Firefox er merkbart treigere og bruker mer minne i forhold til andre browsere (f.eks. opera). Jeg har hatt minimalt med problemer da det gjelder stabilitet, da firefox kun har kræsjet 2-3 ganger siden jeg startet å bruke det.

Skrevet (endret)

Jeg har bedere erfaring med Opera 8.0b2 enn firefox. Jeg kan si med hånden på hjertet at Opera er mye raskere, og bedere for mitt bruk.

Jeg bruker FF på sider der Opera ikke takler.

Bruk Opera 8.0beta2! :thumbup:

Endret av Navitas87
Skrevet

Fordeler:

Raskt

Brukervennlig

Ikke proppet med funksjoner man ikke trenger, dette kan man skaffe fra plug-ins

Stort sett samme kompatibilitet som IE.

Enklere/friere å konfigurere med plug-ins, til stopping av spam/reklame osv

Greit å gå fra IE til FireFox, og veldig befriende. Brukte ikke mer en et par surfe-timer å bli helt vant med FireFox.

Ulemper:

Noen sider blir bøgga

Når jeg trykker på en URL-link f.eks fra forumet, popper et vindu opp med en gang, men det tar lang tid før siden loades, samme hvor rask linja er.

Litt rar loading av bilder på sider, som War beskriver. Ingen stor irritasjon men..

Skrevet

Prøvde FF en stund, fordi jeg fikk høre at den skulle være så rask. Nå er jeg tilbake på IE. Synes det fungerer fint. Ble veldig skuffet over hvor treg FF egentlig var til så starte. Merket også at den, i likhet med opera (ihvertfall tidligere) cachet alt for mye.

IE følger ikke standarder, nettet følger IE. Dumt, men sånn er det. Det betyr også at IE ofte er lettest å bruke.

Jeg brukte en gang en browser som het CrasyBrowser(?). Den var bra. En IE lite, med tabbed panes og popup-blocker.

Synes egentlig IE's popupblocker fungerer bra etter SP2.

Skrevet

Den største fordelen med FF for meg er adblock, for fjerning av reklame og området reklamen vises i, og extensione for lagring av bokmerker på en ftp server, slik at man har de samme bokmerkene på alle maskinene som man bruker med FF.

En ulempe er at det tar lengere tid å gå tilbake en side enn det gjør i Opera.

Skrevet

Man kan egentlig si mye bra om Firefox, men raskere enn IE er den ikke. Eneste grunnen til at jeg bruker Firefox er a) Mindre sikkerhetshull b) Tabbed browsing.

Hvis MS klarer imøtegå disse to punktene med IE7.0, så bytter jeg sikkert tilbake på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...