Gå til innhold

warez og rettningslinjer


Anbefalte innlegg

----

Sorry, men denne tråden er i strid med retningslinjene ettersom det blir spurt etter informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Reglene er klare og tydelige på dette punktet, så det skulle være unødvendig med noen forklaring.

---

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...m=61&replies=11

 

Syns dere blir litt strenge på dette området.

Ifølge loven har vi jo lov til å laste ned, så lenge vi ikke vidreformidler noe.

Jeg vet at dette tilfellet var litt opplagt yummy, men jeg syns det i andre tilfeller kan bli litt strengt.

 

bare min lille mening :smile:

 

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELT grei mening! :smile:

Problemet var teksten som tråden startet med:

Quote:


Noen som har tips til servere jeg kan bruke?

Vil ha en server med folk med raske linjer og deler en god del. Også litt greit hvis det er en del folk på serveren.


Jeg deler ca.40GB

Har tre slots åpne

Har en internetlinje på 640/384Kbps

(om de opplysningene har noe å si om hva servere jeg kan komme meg inn på)


Helst ikke bare gi meg navnet på serveren, men også adressen, slik at jeg slipper å lete etter den:D


 

Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at brukeren er ute etter warez o.l. (selv om dette er fakta i de fleste tilfeller - ingen grunn til å stikke _det_ under en stol :smile: ).

Brukeren bryter det berømte punkt 5 i retningslinjene, og da er en stengning på sin plass. Normalt vil jeg prøve å se det hele litt an - om det er opplagt warez - snakk, tar jeg affære. Når det spørres etter informasjon som vil stride mot punkt 5, må jeg reagere. Og jeg skjærer alle over én kam, så det ikke blir forskjellsbehandling. Oppriktig talt: dette beklager jeg, men jeg ser ingen annen rettferdig måte.

 

Ha en fin dag, og takk for fin tilbakemelding!

Mvh. moderator yummy.

Lenke til kommentar

ikke noe å beklage, krittiserer ikke deg, bare regelverket :, denne som jeg sa var opplagt, men noen andre ganger kan det bli litt for vell vagt.

tenkte litt på en ting vi lærte på skolen.

 

i norge: bedre å ha 10 skyldige fri enn 1 uskyldig i fengsel

 

jalla-land: bedre med 10 uskyldige i fengsel enn 1 skyldig fri.

 

Vet også (er veldig intellegennt (<-slo d opp) jeg :grin: ) at dette var en litt rar sammenligning, men d var den jeg kom på i farta.

 

Tenkte meg kanskje en litt mildere lov mot warez.

 

men men, hvis d er d som trengs for å ungå warez er d greit for meg.

 

Dere moderatorer har sikkert heller aldri brukt noe som kunen ligne på warez dere ??

 

Mvh Øystein

Lenke til kommentar

Nei, aldri. *kremt* En del programmer jeg har vil bli warez om jeg beholder dem etter endt utdannelse. Skaen er nemlig den at noen programmer har en studentlisens som tillater at studenter får installere en kopi av programmet hjemme. Jeg har ikke lov å starte opp JBuilder hjemme og så stikke på skolen og starte det der samtidig. I tillegg har studenter ofte lov til å kopiere programvare på grunn av reklameeffekten dette har. Om jeg benytter et spesielt program i utdannelsen, er sjansen stor for at jeg vil benytte det i jobbsammenheng også. Så det er av og til litt vagt.

 

Jeg lager en del websider for kunder. Programmene jeg bruker har jeg lisens på - skulle ellers bare mangle! Noen programmer bruker jeg selv om jeg ikke eier lisens - det er da programmer som krever at man registrerer seg etter f.eks. 30 dager - alt for kort tid til evaluering, spør du meg. Ellers er min sti ren. Mitt behov for programvare er meget begrenset. Og i tillegg kan man f.eks. laste ned Oracle - produkter til fri benyttelse så lenge dette er i læringsøyemed.

 

-yummy-

Lenke til kommentar

Vi kan jo fortsette å diskutere

 

hvordan skal jeg som tjener MAKS 1700 i måneden bruke såå mange tusen på fks. dreamweaver når jeg bruker d 1 gang i måneden for å oppdatere en side.

(seff. har jeg da bare brukt d 1 gang)

syns at alle programmer burde være gratis for private og koste noe for bedrifter. Så lenge d er større programmer.

 

spill vil jeg ikke komme inn på 500 kr for 3-4 timer(spiller lite), ja ja ikke alle spill som kommer i demoer.

 

Filmer og musikk kjøper jeg alltid hvis jeg liker musikken filmen etc, da føler jeg meg ikke som en skurk, he he

 

Mvh Øystein

 

[ Denne Melding var redigert av: boy2star på 2002-06-26 23:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-26 22:52, boy2star skrev:


hvordan skal jeg som tjener MAKS 1700 i måneden bruke såå mange tusen på fks. dreamweaver når jeg bruker d 1 gang i måneden for å oppdatere en side.

(seff. har jeg da bare brukt d 1 gang)

syns at alle programmer burde være gratis for private og koste noe for bedrifter. Så lenge d er større programmer.



Synes det er en ok debatt,m så jeg slenger meg på.

Først og fremst tror jeg vel egentlig at en veldig stor del av folkene her på forumet, har både det ene og det andre av piratkopierte programmer, og trial versions som har gått langt over tiden. I tillegg ser jeg jo for meg at det ligger noen giga med mp3 rundt forbi som vel kanskje savner en orginalcd :wink:

Med de statistikker som foreligger på området ville det jo være litt pussig om medlemmene på hardware.no sitt forum utgjorde en mønster gruppe.

Rent prinsipiellt mener jeg jo programutviklere må få lov til å ta betalt hva de vil for programmene sine, samt ta seg betalt av hvem de vil, men at det selvfølgelig i mange tilfeller er lurere å nærmest gi dem vekk til privatbrukere, studenter og lignende, for å skaffe seg en trofast tilhengerskare, og så ta seg godt betalt fra bedrifter igjen. Men selv om jeg ofte mener dette kan være en lur strategi så gir det meg jo ingen helst rett til å rettferdiggjøre at jeg bruker en piratkopiert photoshop, hvis Adobe har bestemt seg for at de gjerne vil ha penger fra meg også.

 

Når det gjelder $5 så er den paragrafen utformet noe ullent, men jeg skjønner godt at den er der. Selv om store deler av forumet bruker ulovlige ting, og det, for mange hadde vært ok, med deling av både det ene og det andre så skjønner jeg jo godt at hardware.no ikke har ambisjoner om å bli en slags formidlingssentral for ulovlige tjenester. Forumet er jo et av hardware.no s utstillingsvinduer utad, med tanke på brukermasse og også sponsorer, og i den forbindelse så er det jo lurt å strebe etter å bli oppfattet som et seriøst sted. Imidlertid synes jeg det burde blitt trukket opp flere retningslinjer for når $5 skulle trekkes inn. Dette ville gjort livet lettere for både brukere(som hadde sluppet å bli flamet, stemplet som tyver, og få poster stengt) og moderatorer(som kunne henvise til en konkret retningslinje når "Hvorfor stengte du min tråd"- stormen reiste seg).

 

joac

Lenke til kommentar

Quote:


Filmer og musikk kjøper jeg alltid hvis jeg liker musikken filmen etc, da føler jeg meg ikke som en skurk, he he


 

Filmer og musikk er som kjent tillatt å kopiere til privat bruk etter norsk lov. (Åndsverksloven §12)

 

Dataprogrammer er derimot IKKE tillatt å kopiere. Blir derfor feil å blande sammen programmer, musikk, og filmer, og kalle alt for "warez".

 

Men for all del; jeg har stor respekt for din høye moral.

 

LeD

Lenke til kommentar

liten ting... om jeg kjøper ett spill f.eks. - da EIER vel jeg den?! og hvis jeg eier det spillet så må jeg få lov til og tegne på den, fingermale på den, gå på den, ødelegge, rive, bite, kopiere, redigere den og lage så mange backups/piratkopier jeg bare makter av tingen min? hvis jeg eier en ps2 så skal vel jeg ha lov til å ødlegge den såvel som sette inn modchips?

er dette ulovlig?

Lenke til kommentar

Quote:


liten ting... om jeg kjøper ett spill f.eks. - da EIER vel jeg den?!


 

Slik er det dessverre ikke! Du kjøper "retten" til å bruke programmet, innenfor de reglene som produsenten har satt i sin lisensavtale. Du får vanligvis med en CD-plate eller annet medium for å at dette skal være mulig. Men du eier IKKE innholdet på denne!

 

Backupkopier er tillatt dersom det er nødvendig for å kunne bruke programmet. Produsenten kan selvsagt gi deg utvidede rettigheter. Men dersom det f.eks. står bak i den lille boken som følger med spillet ditt: "Hvis CD'en blir ødelagt, sender du restene til ..., og du vil få en ny..." (Har faktisk sett slike vilkår, men aner ikke hvor vanlig det er), vil du IKKE ha rett til å ta backup, da det ikke er nødvendig.

 

LeD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Quote:


Den 2002-06-27 14:32, El_PoLLa skrev:

liten ting... om jeg kjøper ett spill f.eks. - da EIER vel jeg den?! og hvis jeg eier det spillet så må jeg få lov til og tegne på den, fingermale på den, gå på den, ødelegge, rive, bite, kopiere, redigere den og lage så mange backups/piratkopier jeg bare makter av tingen min? hvis jeg eier en ps2 så skal vel jeg ha lov til å ødlegge den såvel som sette inn modchips?

er dette ulovlig?


 

Vet ikke om chipper i PSPS2, men når du kjøper et spill, står det jo når du installerer, i disclaimeren, at disdribudierin (ett eller annet) og viderformidling er strengt forbudt, og i strid med rettningslinjene til produktet.. dette Svarer Du "ja" på når du installerer, det betyr at du på en måte har signert en avtale om å ikke viderformidlelage warez av spilletprogrammet...

 

Da blir det ulovlig...

 

MvH

Beret

 

personlig bruker jeg kun freeware,warez og Linuz :=).. Hvem betaler vel 5000 kr for Windows?

Lenke til kommentar

Seriøst gutta,

 

Dere kan ikke mene at når ett stor firma bruker enorme mengder tid/penger/ansatte på å lage ett program så skal du få lov til å "stjele" dette å bruke dette som du vil helt gratis?

 

Det blir helt feil, uansett hvor fattig du er. Hvis alle hadde brent og kopiert ville man aldri få ny programvare.

 

Jeg skal ikke si at jeg aldri har brukt "warez vare", men ingen kan få meg til å tro at det jeg har gjort er riktig. Det er feil å bruke "warez vare". Uansett hva dere sier og mener.

 

Får man lov til å kopiere en studentlisens så er det selfølgelig noe annet.

 

btw, ved å se på hardware'en mange av gutta her sitter på så kan jeg ALDRI tro dere ikke har råd til en ussel lisens :razz:. Og hvis dere ikke er studenter eller "heltids" ansatte, hvem sitter da å leker med Alias Wavefront Studio Tools på fritiden? Hvem lærer seg 3dsmax fult ut bare for gøy? Man har en hensikt med det meste og pengene du da bruker på programvare er en "investering".

 

 

_________________

Mvh

Kristoffer Dale

 

Asus P4S533

P4 2,4NW@2,62 [foreløpig, venter på vannkjølinga)

2x 512MB DDR Corsair XMS3200 (436Mhz) :grin:

Gainward gf4 ti-4600 300/650@315/710

2x WD 120GB IDE 7200RPM 8MB cache

SB Audigy Platin

 

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-06-27 16:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Dere kan ikke mene at når ett stor firma bruker enorme mengder tid/penger/ansatte på å lage ett program så skal du få lov til å "stjele" dette å bruke dette som du vil helt gratis?


 

Forventer du at alle skal betale tusenvis av kroner for programvare, når de kan kopiere den gratis, ulovlig, men helt uten risiko for straff, tror jeg du stiller litt for høye krav til deres moral. Jeg tror nok de fleste ville latt være å betale NRK-lisens, snytt litt på skatten eller kopieret dataprogrammer, dersom de kunne gjøre det helt risikofritt. Selv om det er ulovlig.

 

Men jeg har stor respekt for din høye moral. Selv er nok ikke mine hender helt rene, men jeg har også betalt for programmer, og fått en varm og god følelse :smile:

 

Quote:


Hvis alle hadde brent og kopiert ville man aldri få ny programvare.


 

Tøv.. Det finnes jo mer enn nok av fri programvare, som man kan kopiere og brenne MED en varm og god følelse...

 

Quote:


Jeg skal ikke si at jeg aldri har brukt "warez vare", men ingen kan få meg til å tro at det jeg har gjort er riktig. Det er feil å bruke "warez vare". Uansett hva dere sier og mener.


 

Enhver får følge sin egen samvittighet og moralske verdier. Men disse kan jo være annerledes enn dine. Det er også lov å være uenig med lover og regler, selv om det er ulovlig å bryte dem...

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-06-27 16:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 14:13, PIIIpower skrev:

Dere kan ikke reklamere for den nye morpheus klienten og samtidig stenge denne tråden!


 

Jeg må si meg enig her. Hvor går grensen?

Burde ikke slike tråder også stenges med henvisning til $5?

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=38929&forum=25

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=37120&forum=61

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=27290&forum=25

 

Og ja, jeg vet dette har vært oppe til diskusjon før, og hensikten er ikke å lage nok en slik tråd. Men moderatorene står ovenfor et problem hvis de ikke er konsekvente.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 16:20, ZerBox skrev:

Bruker faktisk mye tid fremfor pc'en for å teste ud nye programmer jeg må skaffe meg.


 

Menneh, det er ikke lov å teste ut fullversjoner av programvare du ikke har kjøpt., selv om du har tenkt å kjøpe det etterpå.

Shareware/freeware o.l er greit, men jeg tviler på at det finnes overvettes mye av det på DC.

 

Quote:


Men.. De slotsene jeg har opne. Tenk om det hadde vært bilder, demoprogrammer og dokumenter jeg delte. Det er IKKE ulovlig da. Dere må stenge innlegget om dere er SIKRE på om at det som drives der er skikkelig piratvirksomhet.


 

Bilder kan faktisk være beskyttet av copyright/opphavsmannrettigheter, likeledes kan dokumenter. Men 40GB med bilder, demoer og dokumenter er *litt* usannsynlig kanskje. :wink:

 

Quote:


Om dere kan bevise at dere ikke har en eneste piratkopiert ting hos dere så skal jeg inderlig komme å gratulere dere moderatorer. Seriøst. Jeg tar tog til oslo for å gjøre det. Finnes ikke mange av dere i landet nå for tiden. Dere begynner å bli uvanlige her i verden dere som ikke har NOE piratkopiert eller.no


 

Om alle her på forumet har disker stappfulle av piratkopiert materiale er egentlig irrelevant, fordi det står ikke i retningslinjene at for å bruke forumet eller være moderator må din sti være plettfri. Poenget er at de ikke skal tillate slikt i forumet fordi de kan bli gjort ansvarlige som redaktører elns. Ala Tele2-saken.

 

BTW: Jeg synes det er litt leit at folk bruker den "du da, har ikke du mp3z eller warez" i tråder som sporer innpå slikt.

 

Quote:


Synest moderatorene på dette forumet begynner å plage meg noe så VELDIG når de skal leke smågutter med "stor" makt. Skjerp dere litt da!


 

Hvordan leker man smågutt egentlig? Jeg synes de er flinke (uenig med yummys stengning av tråden det er snakk om, dog) og er imponert av at de fortsatt gidder når de får så mye drit slengt etter seg.

 

Quote:


Noen som har tips til andre gode norske dataforum som jeg kan bruke? Jeg leter etter et med litt mer seriøse moderatorer og masse bra folk! Noen som blir med over?!!?!?


 

Nix. Du finner ikke noe større og bedre norsk forum. Alternativet er Usenet og no.*-hierarkiet, men der risikerer du anmeldelser hvis du prøver deg med ulovligheter.

 

Edit: Skriveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-06-27 16:40 ]

Lenke til kommentar

Dette er et vanskelig tema som jeg faktisk tror hw.no bør diskutere seg i mellom igjen...

 

Man kan jo lære det meste her på hw.no.

Eks:

- Guide til hvordan lage "backup" av DVD platene dine. (eller skal vi si DVD platene du har leid på videokiosken...)

Hvordan forsvarer dere denne guiden ut fra, punkt 5:

"Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet."

- P2P software, osv...

 

En moderator som selv har masse warez, skal han kunne stenge tråder? Skal han i det hele tatt være moderator... I hvert fall er han et dårlig eksempel...

 

For å ha det sagt: Jeg er ikke for å bryte loven!

 

[ Denne Melding var redigert av: christt på 2002-06-27 16:45 ]

Lenke til kommentar

Legger meg ikke opp i Morpheus - saken, men:

Quote:


Dere må stenge innlegget om dere er SIKRE på om at det som drives der er skikkelig piratvirksomhet.


 

Hvordan skal vi klare det? Det er _veldig_ lett å skjule seg bak et uskyldig spørsmål. På dette punktet er moderatorene _nødt_ til å være firkantet. Så enkelt er det - dessverre.

 

Og en liten spiss kommentar (ment humoristisk):

Dersom du vil laste ned demoer, kan du gjøre det fra produsentens egne sider. Da trenger du ikke DC. :smile:

 

-yummy-

Lenke til kommentar

Quote:


Tenk om jeg er en rik person her som skal inn på DC for å laste ned demoer til programmer som jeg skal prøve. Hender OFTE jeg gjør det.


 

HaHaHa, hvis du som en "nogenlunde" normal person bruker DC til å laste ned Demo'er av spill.. nei da sliter du, spill demoer laster man ned fra public sites/ftp's. Da får du maks speed. Bare det å dele demoer og linux o.l på dc er kjipt.. Bare kjipe folk som gjør det.

 

Quote:


Men.. De slotsene jeg har opne. Tenk om det hadde vært bilder, demoprogrammer og dokumenter jeg delte. Det er IKKE ulovlig da. Dere må stenge innlegget om dere er SIKRE på om at det som drives der er skikkelig piratvirksomhet.


 

Hvis det stemmer at du bare deler demoer, bilder og dokumenter burde du nevne dette. Hvis du overhodet ikke nevner/hinter til at du har "warez" på maskinen er du faktisk litt lovlig. Men jeg kan aldri tro at du ikke har til hensikt å laste ned warez ved hjelp av DC o.l.

 

Quote:


Noen som har tips til andre gode norske dataforum som jeg kan bruke? Jeg leter etter et med litt mer seriøse moderatorer og masse bra folk! Noen som blir med over?!!?!?


 

Hvorfor skal folk bli med deg til gode hardware sites når det er nettopp folk som deg som provoserer og slenger dritt til moderatorene?

 

Quote:


Som det ble nevnt tidligere så BØR DERE IKKE skrive nyheter om det nye og gode P2P-programmet som har kommet ut. Det vil jo føre til at enda flere vil prøve dette programmet som ofte fører til piratvirksomhet. Det blir for feil av dere moderatorer.


 

haha, hvis du mener dette 100% bør du ta turen til Dinside.no, itavisen.no, nettavisen.no, og alle de andre seriøse data sidene som faktisk lever av å formidle 100% lovlig informasjon.

 

Quote:


Om dere kan bevise at dere ikke har en eneste piratkopiert ting hos dere så skal jeg inderlig komme å gratulere dere moderatorer. Seriøst. Jeg tar tog til oslo for å gjøre det. Finnes ikke mange av dere i landet nå for tiden. Dere begynner å bli uvanlige her i verden dere som ikke har NOE piratkopiert eller.no


 

 

Hvorfor skal de bevise det? Selv om hw-gutta ikke har warez på maskine sine så er de ansvarlig for alt som står i forumet.

 

Nei, takk for meg, nå stikker jeg til Nord-Norge, er tilbake på søndag og er klar for å fortsette diskusjonen :smile:

 

_________________

Mvh

Kristoffer Dale

 

Asus P4S533

P4 2,4NW@2,62 [foreløpig, venter på vannkjølinga)

2x 512MB DDR Corsair XMS3200 (436Mhz) :grin:

Gainward gf4 ti-4600 300/650@315/710

2x WD 120GB IDE 7200RPM 8MB cache

SB Audigy Platin

 

[ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-06-27 16:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...