Gå til innhold

Minitest av Neonode N1


Anbefalte innlegg

Fikk min lille skjønnhet for et par dager siden og tenkte jeg kunne summere opp de inntrykkene jeg har så langt.

 

Det første jeg la merke til var hvor liten den faktisk er (88 x 52 x 21 (H x B x D), 86g). Har sett plenty med bilder, men man må nesten holde den i hånden for å virkelig få riktig inntrykk. Allikevel går ikke den lille størrelsen på bekostning av brukervennlighet, med mindre man har fotballhansker på. Telefonen er litt tjukk, og det gjør den veldig god å holde i. Den er solid bygd og knirker ikke noe sted, siden batteriet er innebygd får man nok ikke noe knirk på sikt heller. Materialet på dekselet er plast og kan minne litt om det Sony Ericsson brukte øverst på T610. Med andre ord, den blir ganske fort full av fingermerker. Nederst på enheten er det fire navigasjonsknapper, som er litt harde, men kommer seg etter litt bruk. Det er også to små Yes og No knapper. Disse fungerer helt utmerket selv om de er en anelse små. Simkortet dytter man inn i en sprekk nederst på telefonen, SD-kortet er det plass til på siden.

 

Det som virkelig er N1’s store styrke er navigasjonssystemet. Man bruker tommelen på skjermen til alt. Stylus er ikke nødvendig, og skal heller ikke brukes. Man navigerer enkelt ved å trykke lett på ikoner og stryke tommelen fra den ene siden til den andre for å gå inn og ut av menyer, og bekrefte/kansellere valg, såkalte sweeps. Man trenger ikke å trykke hardt på skjermen, bare man stryker den forsiktig så reagerer den. Tekstmeldinger og MMS skrives i en fei, og menysystemet er det mest responsive jeg har prøvd. Telefonen reagerer umiddelbart ved start av programmer osv. Innboksen for SMS/MMS åpnes umiddelbart imotsetning til mange Symbian-telefoner. Skjermen er lyssterk og fin, kan sammenlignes med de man finner på S60-telefoner (samme oppløsning og farger). Skjermen er forøvrig produsert av Samsung.

 

Morsomt at man kan ”skinne” absolutt ALT på telefonen. Alle ikoner, symboler, bakgrunner osv. er mulig å forandre.

 

MP3-spilleren fungerer utmerket og har god og klar lyd. De medfølgende øreproppene er ikke all verden, men de fungerer greit og har volumjustering på ledningen. Video spilles av helt smooth og ser ikke ut til å kreve noe særlig av telefonen. Dette er imponerende siden min Qtek S100 ikke gjorde dette like bra på tross av nesten dobbelt så raks prosessor (den har høyere skjermoppløsning, men allikevel). På begge telefonene har jeg brukt Betaplayer som spiller av DivX-filmer. Internet Explorer er på plass, og takler de aller fleste sider uten nevneverdige problemer. Det følger med to spill, Tetris og Eclipse. Eclipse er et shoot’em up-spill med meget god grafikk og lyd, det kan faktisk minne en hel del om klassikeren Project X på Amiga. NES og GB emulatorer kan også installeres enkelt. Kameraet er ikke all verden, men tar bra nok bilder til MMS og kontaktfoto.

 

Hvis man vil ha vibrasjon og bluetooth er det bare å glemme denne telefonen (EDIT: vibra er på den nye utgaven). Datakommunikasjon foregår via IR eller medfølgende kabel. Når enheten står på og er tilkoplet PC kan man synkronisere og browse filsystemet via Activesync, som på en Pocket PC eller MS Smartphone. Når enheten er avslått, fungerer den som en vanlig SD-kortleser. Kjekt.

 

Et par minus: det har enda ikke kommet noen oppdatering som gjør at man har klokkealarm. Høres ganske dustete ut, og det er det også. Regner med at denne dukker opp snart. Det er heller ikke noen meny for bytte av bakgrunnsbilde og theme (themes er enda ikke offisielt støttet), men dette gjøres veldig enkelt fra filbehandleren.

 

For å trekke en liten konklusjon så må det være at Neonode N1 er genial hvis man er ute etter en (bitte) liten telefon med mulighet for MP3, video, strålende kalender og adressebok og fett design. Man må finne seg i å installere en update i ny og ne, hvis man vil ha fullt utbytte av nye funksjoner osv. Det største minuset er at den er for dyr i forhold til hva man får, men på den annen side, så er det ingen andre telefoner som kan tilby det samme geniale navigasjonssystemet kombinert med liten størrelse, mp3 og video. Mange flinke folk er i full gang med å konvertere programmer og spill (fra Pocket PC). En god del har allerede kommet, så telefonen er absolutt levedyktig.

 

Om Neonode overlever på denne telefonen er jeg litt i tvil om, men vi får se hva som skjer nå som de har annonsert at N2 er på vei (og N1m har kommet). Håper bare at de kan få den kjappere ut på markedet og at den er mer komplett enn N1 da den kom. Hvis Neonode skulle gå i dass, håper jeg noen andre tar i bruk navigasjonssystemet, for det er virkelig strålende.

 

Min Qtek S100 er nå solgt, siden N1 passer perfekt til mine behov, er mye mindre og er raskere i bruk.

 

Bilder finnes lenger ned på denne siden og neste side. :)

Endret av Swag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra test.

 

Hvis du savner vibrering så går det ann å kjøpe en dingseboms(Husker ikke hva det heter) som du kan ha hengende på skjorta eller i lomma som fanger opp innkommende annrop og begynner å vibrere.

 

EDIT: N1 veier 94g.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Jeg fikk den rett fra distributør her i Norge. Litt usikker på om jeg får lov å si hvem enda, men det skal jeg sjekke opp og gi dere beskjed om. Jeg måtte betale 4600,- med 1GB SD-kort. Ganske overpriset i forhold til specs, men pytt.

 

Nå har det immidlertid, som mange av dere kanskje har fått med dere, kommet en ny utgave, nemlig N1m. Denne har fått megapikselkamera, triband og vibrator i tillegg. Denne er også billigere. Kommer nok til å bytte inn min i en av disse. :-)

 

Bilder kommer. :)

Lenke til kommentar

Sms er som på en vanlig telefon, bortsett fra at man har "knappene" på skjermen. Tasting går kjapt uten noen forsinkelse. Det er ikke norsk T9 på den foreløpig, men det går fint an å lære opp den svenske. :) Kan sikkert få tatt noen fler bilder. Hadde litt dårlig tid når jeg tok disse, men bare kom med forslag, så kan jeg få tatt noen senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...