Gå til innhold

stor forskjell på pc2700 og pc3200?


aleks_olsen

Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell på pc2700 og pc 3200?

 

jeg har en 512 brikke pc2700, og lurer på om jeg skal kjøpe en til 512 brikke med samme, eller kjøpe to peise nye 512mb pc3200?

Vil helst bruke minst mulig med penger.

 

Har forresten denne rambrikken: Corsair XMS2700LL DDR-DIMM 512MB PC2700 32Meg x 8, CAS 2-3-2-5-T1, 333MHz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC2700 = 333mhz

PC3200 = 400mhz

 

Siden du har en brikke på 333mhz, og skal ha en til brikke. Må denne også være 333mhz. Er litt usikker nå i farten om du faktisk kan bruke en 400mhz brikke, men at den vil kjøre på 333mhz siden det er det meste hele systemet tåler (den gamle brikken begrenser det)

Lenke til kommentar
Okey...men hva er best av 1,5gb med pc2700 og 1gb med pc3200?
Blir vel 1,5gb det.
Tja...

 

Hvilken plattform har du? Hvis du har socket 754, så kan 1.5GB være greit.

 

Men å kjøre tre brikker aktiverer ikke dual channel - verken på noen Intel-systemer, eller socket 939-plattformene. Altså vil 2x512MB (evt. 4x512) være tingen å ta.

 

Ratinger har ingenting å si for kompatibilitet.

 

Dessuten er ikke ratingene noen absolutt pekepinn på minnets kvalitet - langt ifra. Det finnes PC2700-minne med BH-5-brikker (som ett eksempel). Altså kan man finne PC2700-minne som er bedre enn f.eks en gitt PC4000-brikke. I tilfeller hvor man bruker to forskjellig ratede brikker, er det best å bruke manuelle innstillinger i BIOSen. Men ulike brikker er uansett aldri å anbefale.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Så, hvorfor, og i hvilke situasjoner vil 1GB dual-channelet PC3200-RAM være bedre enn 1,5GB ikke dual-channelet PC2700-RAM?

Dual channel vil omtrentlig doble båndbredden (bortsett fra på nForce2) - noe som vanligvis er langt mer utslagsgivende enn 512 ekstra MB (ihvertfall når man tar utgangspunkt i 1GB).

 

F.eks moderne spill og mediaapplikasjoner er vanligvis avhengige av høy minnebåndbredde.

 

Å ha 1,5 GB versus 1 GB vil egentlig bare føre til litt mindre harddiskaktivitet, fordi minnet kan ta større jafs om gangen.

Lenke til kommentar

Men, hva vil det si for den jevne bruker? Vil et brett laste raskere? Hvis ja, hvor mye raskere? Snakker vi om 10 sekunder med 1GB PC2100-RAM og 0,1 sekunder med PC3200-RAM i dual channel, eller er det mindre marginer?

 

Selvfølgelig skjønner jeg at raskere minne fører til en marginalt raskere maskin. Det jeg lurer på, er om det er verdt de (ofte) flerfoldige hundre kronene de koster ekstra. Er marginene verdt pengene?

Lenke til kommentar
Men, hva vil det si for den jevne bruker? Vil et brett laste raskere? Hvis ja, hvor mye raskere? Snakker vi om 10 sekunder med 1GB PC2100-RAM og 0,1 sekunder med PC3200-RAM i dual channel, eller er det mindre marginer?

 

Selvfølgelig skjønner jeg at raskere minne fører til en marginalt raskere maskin. Det jeg lurer på, er om det er verdt de (ofte) flerfoldige hundre kronene de koster ekstra. Er marginene verdt pengene?

Man snakker om nokså små marginer, ja. Jeg er enig i at dyrt minne gir en heller marginal ytelsesøkning per krone. Desto større grunn til å benytte dual channel hvis man har muligheten til det.

 

Dessuten, to kvalitetsbrikker à 512MB PC3200, trenger jo slett ikke være dyrere enn tre 512MB PC2700-brikker.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg tror de fleste "normale" mennesker (dvs. ikke hardcore overklokkere) vil heller ta en ekstra 512MB-brikke enn marginale forskjeller.

 

Tross alt, spill krever bare mer og mer minne. 1GB er etterhvert blitt standard, så hvorfor ikke sikre seg først som sist?

 

Byttet nylig fra mine gamle 2x512MB PC2100-RAM til 2x512MB PC3200-RAM. Merket ikke noe forskjell i det hele tatt. Null og niks. Mindre penger i lommeboken, penger som heller kunne vært brukt på et bedre skjermkort (som han testeren i linken over så fint konkluderer med).

Lenke til kommentar
Nei, men jeg tror de fleste "normale" mennesker (dvs. ikke hardcore overklokkere) vil heller ta en ekstra 512MB-brikke enn marginale forskjeller.

...bortsett fra i tilfeller hvor den tredje brikken påtvinger single channel på et system som støtter dual. Forskjellen mellom single og dual channel er jo den samme uansett kvaliteten på brikkene - og den forskjellen trenger altså ikke være marginal.

Lenke til kommentar
Har et Abit ic7 hovedkort. kan jeg kjøre dual med de brikkene jeg har bestilt på mitt hovedkort?

 

Er det forresten viktig med kjøling på ram brikkene?

Ja, du kan kjøre i dual channel med disse brikkene. For å kjøre DC på Springdale/Canterwood-kort må brikkene være like store, og installeres parvis.

 

Om kjøling er viktig, er et nokså debattert tema. Men generelt sett er det ikke regnet som noen nødvendighet - da burde jo produsenten ha tatt sine forhåndsregler. Garantien gjelder jo for brikkene som de kommer fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Har et Abit ic7 hovedkort. kan jeg kjøre dual med de brikkene jeg har bestilt på mitt hovedkort?

 

Er det forresten viktig med kjøling på ram brikkene?

Ja, du kan kjøre i dual channel med disse brikkene. For å kjøre DC på Springdale/Canterwood-kort må brikkene være like store, og installeres parvis.

 

Om kjøling er viktig, er et nokså debattert tema. Men generelt sett er det ikke regnet som noen nødvendighet - da burde jo produsenten ha tatt sine forhåndsregler. Garantien gjelder jo for brikkene som de kommer fra fabrikken.

åkei...thnx..har du forresten et screenshot på hvordan jeg skal sette dem på ic7`en min? for at det skal bli dual?

Lenke til kommentar

Vedrørende heatspreaders på memory moduler er nok dette en

bekreftelse på at det har noe for seg .

 

 

This is where things differ from the norm. We decided to rip the ram spreaders off the Geil memory (after doing the tests as to find out if it worked before we tried to destroy it). To our horror we found out that the Geil memory uses GL2000 7ns memory modules. That’s right; these babies are only rated to 133Mhz (266DDR). These are WELL overclocked chips, no wonder it needs heatspreaders. After finding this out, I decided to test the memory without the heatspreaders - Oddly enough, the results were totally unstable.

 

tweaktown:

http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...dId=329&dPage=2

Lenke til kommentar
Så, hvorfor, og i hvilke situasjoner vil 1GB dual-channelet PC3200-RAM være bedre enn 1,5GB ikke dual-channelet PC2700-RAM?

Dual channel vil omtrentlig doble båndbredden (bortsett fra på nForce2) - noe som vanligvis er langt mer utslagsgivende enn 512 ekstra MB (ihvertfall når man tar utgangspunkt i 1GB).

 

F.eks moderne spill og mediaapplikasjoner er vanligvis avhengige av høy minnebåndbredde.

 

Å ha 1,5 GB versus 1 GB vil egentlig bare føre til litt mindre harddiskaktivitet, fordi minnet kan ta større jafs om gangen.

hva mener du med at nforce2 ikke har dual channel?? de har det de jeg bruker jo dual channel nå for søren så forklar deg litt er du snill...... ;)

Lenke til kommentar
Så, hvorfor, og i hvilke situasjoner vil 1GB dual-channelet PC3200-RAM være bedre enn 1,5GB ikke dual-channelet PC2700-RAM?

Dual channel vil omtrentlig doble båndbredden (bortsett fra på nForce2) - noe som vanligvis er langt mer utslagsgivende enn 512 ekstra MB (ihvertfall når man tar utgangspunkt i 1GB).

 

F.eks moderne spill og mediaapplikasjoner er vanligvis avhengige av høy minnebåndbredde.

 

Å ha 1,5 GB versus 1 GB vil egentlig bare føre til litt mindre harddiskaktivitet, fordi minnet kan ta større jafs om gangen.

hva mener du med at nforce2 ikke har dual channel?? de har det de jeg bruker jo dual channel nå for søren så forklar deg litt er du snill...... ;)

Han sa ikke at det ikke er dual-channel på nForce2, han sa "Dual channel vil omtrentlig doble båndbredden (bortsett fra på nForce2)", og med det mener han at dual-channel har lite for seg på nForce2, da maks båndbredde for chipsettet er 3200 Mb/s, eller det samme som PC3200 RAM i singel-channel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...