Gå til innhold

Flere spm om lyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig bare ett... Det har vært veldig mye dårlig vær i det siste så jeg lurer på følgende: Vi har overspenningsvern installert i sikringsboksen. Er dette tilstrekkelig beskyttelse for pc'en min ved lynnedslag? (forutsatt at lynet ikke går via telefonkabelen da selvsagt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overspenningsværnet i sikringsboksen er adekvat for de fleste komponenter i huset, men å ha et overspenningsværn rett før de viktigste komponentene dine ville jeg se på som en ekstra forsikring.

Jeg kjøpte i går to stk "Pulsar CL" overspenningsvern på OBS for den nette pris av 299,-. Dette er samme overspenningsværn som Falken (ja, de med alarmene) selger til 750,- og skryter fælt av.

Jeg har ett på stereoanlegget og ett på pc/skjerm/scanner og printer, samt adslmodem.

(Pulsar CL har mulighet for både overspenningsvern av 5 vanlige støpsler, og en telefonkotakt for f.eks adsl modemet. Det er også mulig å sette et UninteruptedPowerSupply forran Pulsar CL. UPS koster fra 500-1500 og gir deg strøm selv om strømmen skulle gå, ved batteridrift)

Jeg fikset senest i går en pc som var utsatt for lynnedslag i nabolaget. Strømforsyningen hadde røket, men de andre komponentene i maskinen hadde ikke tatt skade. Personen som eide maskinen hadde ikke overspenningsvern i huset, så han kan være glad det var bare psu som ble skadet.

EDIT: Pulsar CL koster 299,- PER STK!

DrErling

Selvoppnevnt Gærning.

[ Denne Melding var redigert av: drerling på 2002-06-26 14:45 ]

Skrevet

Hvor få du kjøpt disse overspenningsværna?

Trenger noen selv, var litt redd når pc-en sammen med all stømmen i hele huset plutselig forsvant lørdag.

Lynet var sinnsykt nærme, tordenet kom bare snaut et sekund etter lyset fra lynet kom til syne.

Skrevet

hos din lokale hvitevare/brunevare-selger. Ideel, Elkjøp, Ekspert osv... ellers har oxo din nærmeste elektriker-butikk. overspennings-vernet burde være merket godkjent for en ekstra sikker følelse :wink:

d finnes masse humbula-billige-produkter som ikke er godkjent, så velg fornuftig!

gikk gk elektro dette året, vi lærte en god del om lynnedslag og overspenningsvern.

Skrevet

Topic: Et enkelt lyn (ikke i norge heldigvis), kan ha en spenning på flere milliarder volt, og en million ampere. Og kan holde New York med strøm i et kvarter!

Mener jeg å ha sett på discovery, kan være jeg tar feil...

Skrevet

Har du en strømforsynng av nyere data sikrer denne maskinen også. Jeg har brent av 2 strømforsyninger ene gangen var det sikring eller no som eksploderte. I hvert fall blått lyn inni psuen.

Nå nylig tok chieftec 340 watt kvelden etter lynnedslag.

Halve kretskortet i bunn var sort, men maskinen inni fungerte helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...