Gå til innhold

Flere spm om lyn


Anbefalte innlegg

Egentlig bare ett... Det har vært veldig mye dårlig vær i det siste så jeg lurer på følgende: Vi har overspenningsvern installert i sikringsboksen. Er dette tilstrekkelig beskyttelse for pc'en min ved lynnedslag? (forutsatt at lynet ikke går via telefonkabelen da selvsagt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overspenningsværnet i sikringsboksen er adekvat for de fleste komponenter i huset, men å ha et overspenningsværn rett før de viktigste komponentene dine ville jeg se på som en ekstra forsikring.

 

Jeg kjøpte i går to stk "Pulsar CL" overspenningsvern på OBS for den nette pris av 299,-. Dette er samme overspenningsværn som Falken (ja, de med alarmene) selger til 750,- og skryter fælt av.

 

Jeg har ett på stereoanlegget og ett på pc/skjerm/scanner og printer, samt adslmodem.

 

(Pulsar CL har mulighet for både overspenningsvern av 5 vanlige støpsler, og en telefonkotakt for f.eks adsl modemet. Det er også mulig å sette et UninteruptedPowerSupply forran Pulsar CL. UPS koster fra 500-1500 og gir deg strøm selv om strømmen skulle gå, ved batteridrift)

 

Jeg fikset senest i går en pc som var utsatt for lynnedslag i nabolaget. Strømforsyningen hadde røket, men de andre komponentene i maskinen hadde ikke tatt skade. Personen som eide maskinen hadde ikke overspenningsvern i huset, så han kan være glad det var bare psu som ble skadet.

 

EDIT: Pulsar CL koster 299,- PER STK!

 

DrErling

Selvoppnevnt Gærning.

 

[ Denne Melding var redigert av: drerling på 2002-06-26 14:45 ]

Lenke til kommentar

hos din lokale hvitevare/brunevare-selger. Ideel, Elkjøp, Ekspert osv... ellers har oxo din nærmeste elektriker-butikk. overspennings-vernet burde være merket godkjent for en ekstra sikker følelse :wink:

d finnes masse humbula-billige-produkter som ikke er godkjent, så velg fornuftig!

 

gikk gk elektro dette året, vi lærte en god del om lynnedslag og overspenningsvern.

Lenke til kommentar

Har du en strømforsynng av nyere data sikrer denne maskinen også. Jeg har brent av 2 strømforsyninger ene gangen var det sikring eller no som eksploderte. I hvert fall blått lyn inni psuen.

 

Nå nylig tok chieftec 340 watt kvelden etter lynnedslag.

 

Halve kretskortet i bunn var sort, men maskinen inni fungerte helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...