Gå til innhold

delfilter kondensator vilken vei.


Anbefalte innlegg

er det noen spesiell vei en kondensator skal sitte i et delefilter.

 

er det det samme med motstander skal de også sitte en spesiell vei?

 

EDIT;trenge svar fort. skal beynne på fileteret på torsdag. er ganske ivrig etter å få skikelig filter i subben min :dribble:

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et hvilket som helst lydsignal er vekslende, så jeg kan ikke tro at det har noe å si hvilken vei du setter de.

ok så det spiller ingen rolle vilken vei jeg setter noen av de kondensatorne som er på tegningen.

 

da får jeg kanskje begynt i morra da. er nemelig et tilvalgs prosjekt på skolen. å lage et delefilter selv vå ganske avansert ut så det trekker oppkarakteren. var jo ikke så ille å regne ut alle de greiene det så bare VELDIG avansert og vanskelig ut. hehe :p

Lenke til kommentar

Kondensatorer i delefilter er IKKE polariserte.

Signalet er jo AC.

Sjekket for skikkerhets skyld et jeg hadde liggende

og det var ikke polariserte kondensatorer på det.

 

Så det er bare å putte på kondensatorer og motstander det.

Ikke nødvendig å tenke på hilken vei. Bare sett de på riktig plass. ;)

Lenke til kommentar

jeg bruker 3forskjellige kondiser-

 

1:mardel 47uf 100v np+-10%

2:bennic bi-polar 200mfd 100wv

3:bennic b03 22mfd 100wv

 

dette er de tre jeg bruker kjøpt på eltek. men jeg tar sjansen på at det ike spiller noen rolle vilken vei de havner. må sikkert ha på meg utstyr som er beregnet for atomkraftverk. de er så SINNSYKT strenge borte på skolen her. :S

Lenke til kommentar

Her vet de nesten ikke hva sikkerhet er, vi sitter å stapper kondiser og motstander i 3fase pluggene og slår på bryteren, mens læreren sitter å snakker i telefon med kona (er ganske morsomt når han brøler inn i røret så må han unnskylde seg til kona etterpå å styr)

Lenke til kommentar
Her vet de nesten ikke hva sikkerhet er, vi sitter å stapper kondiser og motstander i 3fase pluggene og slår på bryteren, mens læreren sitter å snakker i telefon med kona (er ganske morsomt når han brøler inn i røret så må han unnskylde seg til kona etterpå å styr)

LOL :!:

___________________

 

fikk ikke begynt på delefilteret i dag på grunn av at lærerene måtte invitere ei kjerring som skule holde foredrag om kunstskolen, akkuratt så noen i klassen min skulle gå der :p . skjønner ikke hvorfor lærerene ALLTID tar tilvalgs timene til alt mulig ana piss. tar aldri norsk elle samf el.............. morro på skolen er forbudt :hrm: (skulle ikke forundre meg om det var noe regel for det)

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

ble faen meg ikke ferdig i dag heller. hadde ikke så lyst til å jobbe pluss at de ikke hadde print plater på skolen. når jeg tenker meg om så lodder jeg komponentene sammen med ledninger på en tynn treplate istedenfor. er jo ganske mye strøm som skal igjennom der. hehe.

 

tåler en vanelig print plate 400w pulser? kommer vel ikke 400W konstant men i korte pulser. den forsterkeren jeg skal ha er en H/K 3480. en jeg kjenner hadde målt at ved de kraftigste bassslagene så sende den ut små pulser opp til 400W pr kanal(4ohm). er vell tryggere å lodde dem sammen i noen kraftige ledninger så ikke printplaten tar fyr eller noe sånn dumt noe.

 

EDIT: læreren ble ikke bli når ha så alt dritet jeg skrev om kunstskolen og sånn lenger opp i posten :p (sto bak meg og leste når jeg sjekket hardware på skolen i dag) hehe :!:

Lenke til kommentar
tåler en vanelig print plate 400w pulser? kommer vel ikke 400W konstant men i korte pulser. den forsterkeren jeg skal ha er en H/K 3480. en jeg kjenner hadde målt at ved de kraftigste bassslagene så sende den ut små pulser opp til 400W pr kanal(4ohm). er vell tryggere å lodde dem sammen i noen kraftige ledninger så ikke printplaten tar fyr eller noe sånn dumt noe.

 

En vanlig printplate..Hmm.. En vanlig prinplate har vel ganske små ledere i seg. De vil nok ryke ganske kjapt.

 

Men en printplate som ikke er større en f.eks 5x10cm så er nok lederene store nok til å takle 400w.. Men det er ikke bare watten som kommer inn. Spenningen har også noe å si. På en vanlig husforsterker er utspenningen på en 400w RMS forsterker på rundt 50 volt. Det kan du regne med effekten I=P/U..

Som blir da 8 ampere. Det er ikke lenge den blir belasta med 8A. Kan tenke deg at sikringen i slike forsterkere er på 2.5 - 4A på utgangene.

 

Da er jo ledern ganske tynn inni sikringen. Den vil nok ryke føre ledere på printkoret.. Men det jeg akkurat sa her nå med ampere stemmer ikke. Du må også regne inn impedansen til høytaleren osv. Så det kan komme til slutt at forsterken gir ut 3-4 ampere eller no med 4ohms belastning osv..

 

Men du kan jo bare kjøpe deg "Huntonittplate" som de selger på Eltek. Tar du bare en høytalerkabel å lodder komponentene sammen..

 

Se hvordan jeg har gjort det i hjemmesnekkra høytalerkassa :p

post-197-1110651796_thumb.jpg

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

jepp har tenk å bruke en plate jeg også. eller har bare tenk å feste alt på en finerplate. men vil ikke du få forstyrrelse med at alle spolene sitter samme vei? leste det et sted at jeg måtte ikke sette spolene samme vei for da ble det noe forstyrrende greier.

 

det med hvor mye strømm og sånn forsterkeren min sender ut vet jeg ikke. skal kjøpe meg en ny en snart "H/K 3480". blir kraft da. lol. tar det fyr så brener det sikkert godt hehe. er mest spent på om motstanden min holder. står at den bare tåler 10W men det sto også at det holdt lenge selv i ganske kraftige anlegg.

Lenke til kommentar
jepp har tenk å bruke en plate jeg også. eller har bare tenk å feste alt på en finerplate. men vil ikke du få forstyrrelse med at alle spolene sitter samme vei? leste det et sted at jeg måtte ikke sette spolene samme vei for da ble det noe forstyrrende greier.

 

Hehe, jo jeg vet at de kan påvike verandre. Men på det bilde der hvor delene ligger løst på hver sin plate er det til et element. Så det har ikke noe betyning siden de er kobla sammen..

 

Avstanden er lengere en bilden egentlig viser.. Måtte bare forminske det!

 

EDIT i første innlegg: Kan jo endre på bilde slik at du ser hva som er til hva da..

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...