Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PPPoE oppsett med en DLink mot Telenor


Anbefalte innlegg

Har satt opp en Trådløs DLink mot en Telenor ADSL linje. Ønsket å sette den opp slik at det trådløse AP logget seg på ADSL linjen slik at jeg ikke må sette opp dette på hver klient. Men dette får jeg ikek til å virke.

 

Alt virker når jeg setter opp det trådløse AP som en ren hub, men hva gjør jeg galt med den andre oppsettet ? Er det noe annet enn bruker og passord som må defineres ? Jeg har brukt bruker som [email protected]

 

Er det noen som har tips ?

Endret av Asak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjører selv et slikt oppsett uten problemer. Husk å fjerne PPPoE-klienten fra PC'en din og velge LAN som oppkoblingsmetode

Ikke helt sikker på hva du mente eller hvilket oppsett du bruker, men her så får jeg overhodet ingen aktivitet på WAN porten når jeg bruker denne for å kobble AP mot ADSL.

 

Så nå er den kun kobblet med en LAN port mort ADSL ruter.

Endret av Asak
Lenke til kommentar

Det er et Topcom Xplorer modem fra Telenor.

 

For å klarifisere litt rundt oppsettet:

DLink trådløs AP er kobblet med LAN porten til ADSL ruter. DHCP er skrudd av på DLink, har gitt Dlink en fast IP i Topcom sin range, så Topcom er DHCP server. Lokale PC'er henter da selvfølgelig IP fra Topcom.

 

Det jeg ønsket å gjøre var å kobble DLink til Topcom via Wan porten og la Dlink være lokal DHCP for PC klienter. Ønsket med dette å unngå PPPoE klient på alle lokale PC'er. Men det pussige er jo at den bærbare jeg nå bruker er på dette nettet uten noe oppsett med bruker og passord for PPPoE ?

Lenke til kommentar

hmm, er det Dlink AP(aksesspunkt) bare? eller en ruter? Aksesspunkt har for det meste IKKE mulihet for PPPoE (de er ikke brebåndsrutere,dvs de har ikke mulighet for oppkobling)... Det er egentlig bare en "antenne" du setter i ene lanporten til et modem/ruter.... Er det Topcom Explorer 871BT, så har denne allerede PPPoE i sin ruter.

Lenke til kommentar

Om du gjør en RESET og kjører Wizarden vil din DLink autodetect WANinstillinger og så fremt du velger PPPoE i wizarden skal alt være fryd og gammen .

 

Da vil også DLinken være DHCP selv om den får sin IP fra DHCP serveren i Topcom routeren fra TNN .

Lenke til kommentar

Knotet selv med dette i helga, da en nabo har kjøpt pc gjennom jobben og fikk med d-link router.

Holdt på å ordnet med det i over en time før jeg ga opp og måtte ringe support.

Fikk beskjed om at det var en feil et sted, og at de ikke hadde noen løsning på det enda.

Var altså mange som hadde dette problemet, og de hadde ingen løsning på det.

Lenke til kommentar

du kan sette opp påloggingsinnstillingene på modemet ditt, hvis det støtter det...

 

da må du velge PPPOE, og brukernavnet ditt blir:

(navnetditt)@online.no. eks: arne valebrokk blir [email protected]

du skal ikke logge på internett gjennom xp... du skal bare installere nettverkskortet ditt riktig, og plugge kabelen i ruteren evt. bruke trådløst...

 

påloggingsinnstillinger kan på noen rutere også bli satt opp hos ruteren, men hvis modemet kan det, bruk det...

Lenke til kommentar

Du må finne ut kordan telenor modemet er satt opp.

Er det satt opp som router så kan du endre dette til at det blir eit reint modem.

Det er det beste, at telenor modemet er modem, og at dlinken din ringer opp nettet.

på den måten slepp du og forwade porter 2 ganger.

 

Tjenester som dyndns vil fungere bedre også.

Upnp trafikk vil også sleppe lettere ut/inn.

 

 

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...ndex-modem.html

 

Guide til kordan du endrer det til modem.

Lenke til kommentar
Om du gjør en RESET og kjører Wizarden vil din DLink autodetect WANinstillinger og så fremt du velger PPPoE i wizarden skal alt være fryd og gammen .

 

Da vil også DLinken være DHCP selv om den får sin IP fra DHCP serveren i Topcom routeren fra TNN .

Har forsøkt dette, men den detekterte ingenting

Lenke til kommentar
hmm, er det Dlink AP(aksesspunkt) bare? eller en ruter? Aksesspunkt har for det meste IKKE mulihet for PPPoE (de er ikke brebåndsrutere,dvs de har ikke mulighet for oppkobling)... Det er egentlig bare en "antenne" du setter i ene lanporten til et modem/ruter.... Er det Topcom Explorer 871BT, så har denne allerede PPPoE i sin ruter.

Det er en D-Link 624 med siste firmware.

Det er en Topcom Xplorer 871BT

Lenke til kommentar
Knotet selv med dette i helga, da en nabo har kjøpt pc gjennom jobben og fikk med d-link router.

Holdt på å ordnet med det i over en time før jeg ga opp og måtte ringe support.

Fikk beskjed om at det var en feil et sted, og at de ikke hadde noen løsning på det enda.

Var altså mange som hadde dette problemet, og de hadde ingen løsning på det.

Det er en masse D-Link 624 og 624+ som har problemer. Etter min henvendelse så fikk jeg beskjed om at 624 med siste firmware skulle være OK, men for 624+ så har de ikke løst problemet ennå.

 

Men det ser ut som om denne 624 jeg bruker nå har samme problem fordi den kutter ut etter et par timer. Må resettes for å få kontakt igjen. Dette er en C modell med versjon 2.5 i firmware

Lenke til kommentar
og så fremt du velger PPPoE i wizarden skal alt være fryd og gammen

skal ikke brukepppoe i dlinken hvis topcomen er satt opp so router

bare la d-linken mota ip add aut og vips så skal det funke

Etter linken fra Cornel så ser jeg at Topcom'en er satt opp som ruter og brukernavn og passord ligger riktig definert i Topcom'en.

Det forklarer hvorfor min andre PC uten PPPoE klienten virket like bra !

Lenke til kommentar

Oki de lokale ISP som kjører PPPoE (PcSupport/Tafjord-Mimer) gjennom routeren levert fra ISP (Zyxel 650) så blir disse satt opp ved å resette , kjøre wizard som detektere Wan . Eventuelt kjøre wizard om routeren ikke er satt igang før .

 

Om du prøver en Hard Reset . Ta strømmen > hold inne Reset på DI-624 > sett inn strømmen mens du holder inne reset i minimum 12 sekunder før du slipper opp .

 

Logg så på roputeren igjen gjennom web for så å kjøre Wizarden med å velge dynamisk ip .

Lenke til kommentar
Du må finne ut kordan telenor modemet er satt opp.

Er det satt opp som router så kan du endre dette til at det blir eit reint modem.

Det er det beste, at telenor modemet er modem, og at dlinken din ringer opp nettet.

på den måten slepp du og forwade porter 2 ganger.

 

Tjenester som dyndns vil fungere bedre også.

Upnp trafikk vil også sleppe lettere ut/inn.

 

 

http://www.online.no/kundeservice/veiledni...ndex-modem.html

 

Guide til kordan du endrer det til modem.

Du hadde rett i at Topcom'en var satt opp som ruter. Men synes likevel det var rart at jeg ikke fikk noen som helst aktivitt på WAN porten på D-Linken, men det var kanskje fordi den var satt opp med feil protokoll.

 

I forhold til det med porter så er det vel kanskje like greit slik jeg har det nå, dvs at D-Linken kun fungerer som en trådløs hub. Topcom'en tar seg av PPPoE og er DHCP server.

 

Eller kanskje jeg kunne kastet hele Topcom'en og bare brukt D-Linken ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...