Gå til innhold

Hvordan fjerne cpu-brakkett på hovedkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal installere ett bigwaterkit på ett hovedkort (s478), og i den forbindelse lurer jeg på hordan man kan fjerne plastbrakketten til cpu-kjøleren på en skånsomst mulig måte, da denne har en slags "selvlåsende" plastklips.

hovedkort.jpg

Idiotsikker forklaring søkes, detaljert og med hvilke redskaper. Jeg har vært dårlig på det når jeg har prøvd før. 1. Prioritet er minimal fare for skade på hovedkortet (vil helst slippe å måtte bruke makt, slik at ting kan gli unna, og tang skraper opp pcb o.l). 2. Prioritet er at plastbrakketen faktisk er i stand til å brukes senere, etter at operasjonen er gjennomført.

På forhånd takk.

AtW

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt kordan brakett du har det...

Kordan er det på undersida av braketten?

Det er jo dei 4 kvite greiene vi ser som fester den.

Som regel er det bare og finne ei tang og klype dei sammen og presse plastdingsen ut.

Skrevet

Før du klemmer sammen klipsene som nevnt over så må du fjerne de hvite låsepinnene som er trykket ned i klipsene med en tang

bare dra dem rett opp

Skrevet

Ser ikke hvilket hovedkort du har, men det skal ikke være verre enn å dra ut de fire plastpluggene med en liten tang. Dras oppover.

Skrevet

Dytt ut de fire hvite/grå 'sikringspluggene'. Bruk en liten, vanlig skrutrekker og dytt de ut fra baksiden. (De sitter ikke godt så du skal være kløne for å "skli av" og treffe hovedkortet)

Deretter tar du bare og klemmer sammen pluggene på selve ramma. Dette også på baksiden, om du ikke klarer det med fingrene bruk en tang med så smal tupp som mulig. Så minsker du sjansene for å treffe noe da og.

Når alle fire 'klipsene' er på vei gjennom hullet trenger du bare dra av hele ramma.

Pass på og ikke stram for hardt når du fester cpu blokka.

Knaser det bør du ikke stramme mer :p

Lykke til

Skrevet
Før du klemmer sammen klipsene som nevnt over så må du fjerne de hvite låsepinnene som er trykket ned i klipsene med en tang

bare dra dem rett opp

Ok, dette går greit? Har prøvd meg på disse låsepinnen før med fingrene og en kniv, og de sitter jo så satans hardt. det er jo ett lite spor nederst på den hvite låsepinnen, som den svarte greia rundt "hektes fast i". Men det er jo forsåvidt en trygg metode å prøve. Å dytte med skrutrekker har også delvis fungert før, men da måtte jeg dytte enormt hardt. Og det vil jeg helst ikke gjøre igjen.

Er forresten ett Asus hovedkort.

Kjøleren er en bigwaterkjøler, festingen av selve kjøleren er ikke noe stress, er å få av den braketten som er kjipt.

AtW

Skrevet
først må du plukke ut de fire hvite/grå plast pinnene som går igjennom hk'et, så bare river du ramma av.. funka fint her ;):):D

Prøvde å dra ut de hvite greiene med tang nå, det er jo komplett umulig, dro så hardt at halve toppen bare ga etter å ble røsket av, men den forbanna splinten sitter der fortsatt. Ninja-triks mottaes med takk.

AtW

Skrevet (endret)
først må du plukke ut de fire hvite/grå plast pinnene som går igjennom hk'et, så bare river du ramma av.. funka fint her ;):):D

Prøvde å dra ut de hvite greiene med tang nå, det er jo komplett umulig, dro så hardt at halve toppen bare ga etter å ble røsket av, men den forbanna splinten sitter der fortsatt. Ninja-triks mottaes med takk.

AtW

Litt dritt vis du skal bruke ramma senere, men du kan klippe bunnen av de svarte som utvides når låsepinnene er i under hk og trykke ut delene av de hvite pinnene fra undersiden. Bytta nettopp over til Big water selv og gjorde det veldig enkelt ved og dra ut pinnene med og ta ett flatt skrujern under sporet i toppen av låsepinnen. de satt ikke hardt i det hele tatt på mitt P4P800.

Dette med og klippe av under gjorde jeg får og få av kjøleren på powercolor radeon 9800PRO. De satt jævli hardt.

Endret av underground
Skrevet

Prøvde med skrutrekker, da spratt bare halve toppen av, er vel greiest å klippe da. Noen tips til klippinga? Forrige hovedkortet mitt var dødt, kanskje når jeg fikk det, kasnkje etter at jeg tok av brakketten, så jeg har litt angst for å ødelegge det. Hvor mye tåler egentlig ett hovedkort?

AtW

Skrevet (endret)
Prøvde med skrutrekker, da spratt bare halve toppen av, er vel greiest å klippe da. Noen tips til klippinga? Forrige hovedkortet mitt var dødt, kanskje når jeg fikk det, kasnkje etter at jeg tok av brakketten, så jeg har litt angst for å ødelegge det. Hvor mye tåler egentlig ett hovedkort?

AtW

Bruk en liten og veldig skarp tang om du har. og prøv og ikke komme nær hk.

EDIT: ett hk tåler mer enn man skulle tro. men du kan jo legge elektriker tape rundt der du skal klippe. men skal ikke være store problemet om man er stø på hånden.

Endret av underground
Skrevet

Jaja, klipte de av med en neglesaks, klarte såklart å lage en liten ripe, men var ikke noen ledere i nærheten, så jeg håper det går bra, blir testing senere i kveld, blir rimelig arg om det ikke fungerer da...

AtW

Skrevet

I grønnhelvete!! Kortet funka jo ikke, kan jo ikke skjønne at det er den minimale ripa sin skyld. Kan heller ikke forstå hva jeg har gjort galt om det er jeg som har ødelagt det, sjekket det jo såklart ikke før jeg tok av braketten, for ett møkkapatent, har alvorlig lyst til å skade noe nå.

Jævlig sur AtW

Skrevet
send tilbake hk, og si at det var defekt :p

Jeg skal chatte med support å høre hva de sier, kan med hånda på hjertet si at jeg ikke tror det er jeg som har ødelagt det, bare at jeg har hatt uflaks, men er jo ikke sikker... Kjøper ett nytt på mamoz på mandag, gidder ikke å vente på nytt, jeg ber de ta det av for meg å sjekke det etterpå, hvis jeg er for inkompent til å klare en slik enkel oppgave, så får jeg heller betale noen for å gjøre det.

AtW

Skrevet
Nei tror nok dette var defekt fra før. Er utrolig rart om det og klippe av de skal ødelegge det. Har du bilde av ripa?

Kameraet er på reperasjon om dagen, men skal se om jeg klarer å få tatt ett bilde til uka.

AtW

Skrevet

Oppdatering, det viser seg at jeg ikke er så klossete som jeg var redd for allikevel. Kortet (til tross for hva som står i manualen), støtter ikke 400 FSB skikkelig (dvs det vil ikke boote om en cpu med default 400 fsb blir koblet til). Så jeg må dessverre returnere det. Litt synd for komplett, som har sendt ut to kort til meg nå, som jeg har sendt tilbake. Får trøste meg med a jeg har kastet endel penger etter de før :)

AtW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...