Gå til innhold

MSI Neo4 Platinum, en lydløs chipset kjøler


T2

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en maskin med MSI Neo4 Platinum (nForce 4 Ultra) hovedkort (se profilen min for detaljer). Det eneste som irriterte meg på den nye maskinen var støyen fra chipset viften, så den måtte jeg gjøre noe med. Etter å ha forsøkt noen forskjellige alternativer har jeg nå kommet frem til en løsning som jeg synes er meget bra.

 

Målet mitt var en 100% lydløs kjøling, så jeg tenkte at noe basert på heatpipes måtte være tingen. Etter å ha lett en god stund fant jeg en AeroCool VM-101 hos 3DfxCool:

 

aero_vga3.jpg

 

Denne er egentlig beregnet for passiv kjøling av skjermkort, men ved å rette den ut noe, mente jeg at den kunne passe som chipset kjøler til hovedkortet mitt. Jeg bestilte den og etter et par dager hadde jeg den klar for å starte monteringen.

 

Den gamle chipset viften lot seg enkelt fjerne og etter en grundig rengjøring så det slik ut (med en dråpe Artic Silver 5 midt på nForce4 chipset brikken):

 

nForce4%20Chipset%20Naked.JPG

 

Da var det bare å feste kjøleribben som fulgte med kjøleren på toppen av chipsettet. Det var enkelt og greit da det passet greit å feste den i de originale hullene som chipset viften hadde sittet i.

 

Base%20Heatsink%20Mounted.JPG

 

Etter å ha rettet ut og tilpasset kjøleren noe ved forsiktig å strekke ut heatpipene var det bare å feste den i kjøleribben på ordinær måte. Den kan lett bli litt konflikt mellom de 4 SATA kontaktene på hovedkortet og kjøleren, så her gjelder det å tilpasse og lirke det til noe. For meg er det heller ingen krise om jeg ikke kan benytte alle de 4 SATA kontaktene på denne delen av hovedkortet, da det finnes 4 SATA kontakter til et annet sted på hovedkortet.

 

Heatpipes%20Mounted.JPG

 

Kjøleribben med heatpipes og topplokk har omtrent den samme høyden som den originale vifte-enheten, så evt. PCI-kort vil ikke komme i konflikt her.

 

Her ser dere hvordan hele kjøleren ser ut ferdig montert på hovedkortet:

 

Cooler%20Sideview.JPG

 

Som dere ser, så er kjøleren relativt stor, men den har jo en flott design og i mitt kabinett er det plass nok i dette området.

 

Her ser dere hvordan det ser ut i kabinettet med alt ferdig montert.

 

Final%20Result.JPG

 

Etter å ha kjørt maskinen en stund er det helt klart at denne kjøleren er meget effektiv. Kjøleribben som er montert rett på chipsettet blir knapt litt lunkent og heatpipene sørger for effektivt å transportere varmen bort fra chipsettet og opp til kjøleren som består av tynne aluminiumsskiver. Kjøleren står også i en rolig luftstrøm fra en Pabst vifte som trekker luft inn i kabinettet. På den andre siden av kjøleren trekkes så luften inn i skjermkortkjøleren der den i neste øyeblikk skyves ut på baksiden av kabinettet.

 

Endelig kan jeg sove rolig igjen uten å gruble på diverse måter å løse dette på! :D

 

Denne løsningen kan sikkert også benyttes på en del andre hovedkort.

 

En liten advarsel til slutt: Denne kjøleløsningen kan lett komme i konflikt med ekstra lange skjermkort / PCI-kort. Jeg har et HIS X700Pro IceQ Turbo 256MB PCIe skjermkort som er ca 20 cm langt. Dersom skjermkortet hadde vært lengre, så måtte jeg rette ut kjøleren noe mer og da hadde den kommet en del nærmere harddiskene. Jeg tror det hadde gått, men det ville blitt en del trangere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan vel bare rotere kjøleren sånn at den står horisontalt =)

Ja, det er sikkert en mulighet. Har ikke forsøkt om det lar seg gjøre å montere kjøleren horisontalt uten å komme i konflikt med noen komponenter. Det kan faktisk hende at horisontal montering er enda mer optimalt i forhold til plassen i kabinettet. Tror kanskje jeg må forsøke det en dag!

Endret av T2
Lenke til kommentar

Da er kjøleren montert horisontalt. Dette ga mye bedre plass rundt harddiskene og gir mulighet for lange PCIe skjermkort og PCI-kort. Eneste ulempen med horisontal plassering av kjøleren er en eventuell konflikt med PCIe x 1 og PCIe x 4 kortplassene som sitter over skjermkortet.

 

Horizontal.JPG

 

 

Horizontal2.JPG

Endret av T2
Lenke til kommentar
Har du noen temperaturer før og etter?

Hovedkortet har dessverre ikke noen rapporterig av chipset temperatur, men det virker som om det er "svalt" på kjøleribben som sitter på chipsettet. Uten heatpipe kjøleren montert hadde kjøleribben blitt meget varm. Jeg tror nok denne heatpipe-løsningen er på høyde med den illsinte viften på 7000+ RPM.

Lenke til kommentar
<snip>

Etter å ha rettet ut og tilpasset kjøleren noe ved forsiktig å strekke ut heatpipene var det bare å feste den i kjøleribben på ordinær måte. Den kan lett bli litt konflikt mellom de 4 SATA kontaktene på hovedkortet og kjøleren, så her gjelder det å tilpasse og lirke det til noe. For meg er det heller ingen krise om jeg ikke kan benytte alle de 4 SATA kontaktene på denne delen av hovedkortet, da det finnes 4 SATA kontakter til et annet sted på hovedkortet.

<snip>

En liten advarsel til slutt: Denne kjøleløsningen kan lett komme i konflikt med ekstra lange skjermkort / PCI-kort. Jeg har et HIS X700Pro IceQ Turbo 256MB PCIe skjermkort som er ca 20 cm langt. Dersom skjermkortet hadde vært lengre, så måtte jeg rette ut kjøleren noe mer og da hadde den kommet en del nærmere harddiskene. Jeg tror det hadde gått, men det ville blitt en del trangere.

...eller så kan man kjøpe en passiv chipsetkjøler fra Zalman til 1/4 av prisen som IKKE har ulempene nevnt her. Montert på 1-2-3 ;-)

Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe en passiv chipsetkjøler fra Zalman til 1/4 av prisen som IKKE har ulempene nevnt her. Montert på 1-2-3 ;-)

Hvilken passiv chipset kjøler er det du refererer til? ZM-NB47J??? Den passer ihvertfall ikke på MSI Neo4 Platinum.

Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe en passiv chipsetkjøler fra Zalman til 1/4 av prisen som IKKE har ulempene nevnt her. Montert på 1-2-3  ;-)

Hvilken passiv chipset kjøler er det du refererer til? ZM-NB47J??? Den passer ihvertfall ikke på MSI Neo4 Platinum.

Ikke?

Den passet bra på mitt :p

 

edit: du kan da måle temperaturen også. (system)

Endret av b0nna
Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe en passiv chipsetkjøler fra Zalman til 1/4 av prisen som IKKE har ulempene nevnt her. Montert på 1-2-3  ;-)

Hvilken passiv chipset kjøler er det du refererer til? ZM-NB47J??? Den passer ihvertfall ikke på MSI Neo4 Platinum.

Ikke?

Den passet bra på mitt :p

Det kommer nok isåfall an på hva slags skjermkort du har. Har du forandret noe på kjøleren for å hindre konflikt med PCIe skjermkortet? Det hadde ihvertfall ikke passet med mitt skjermkort.

Lenke til kommentar
...eller så kan man kjøpe en passiv chipsetkjøler fra Zalman til 1/4 av prisen som IKKE har ulempene nevnt her. Montert på 1-2-3  ;-)

Hvilken passiv chipset kjøler er det du refererer til? ZM-NB47J??? Den passer ihvertfall ikke på MSI Neo4 Platinum.

Ikke?

Den passet bra på mitt :p

Det kommer nok isåfall an på hva slags skjermkort du har. Har du forandret noe på kjøleren for å hindre konflikt med PCIe skjermkortet? Det hadde ihvertfall ikke passet med mitt skjermkort.

ahh, det er sant.

Sitter bare et pinglete x600 kort der nå. Har lest om folk som har fått den på med større kort, men da måtte de bøye ene rekken av finner.

 

Men har absolutt sansen for løsningen din, selv om den kanskje er litt overkill :thumbup:

Lenke til kommentar
ahh, det er sant.

Sitter bare et pinglete x600 kort der nå. Har lest om folk som har fått den på med større kort, men da måtte de bøye ene rekken av finner.

 

Men har absolutt sansen for løsningen din, selv om den kanskje er litt overkill :thumbup:

Ja, den er nok litt overkill. Men jeg er fornøyd med resultatet, selv om det har kostet litt slit. Det er vel dette som skiller mennesker fra dyr?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...