Gå til innhold

Valg mellom to Dell PCer.


Anbefalte innlegg

Skal nå kjøpe ny bærbar og trenger tips.

PCen skal brukes til skolearbeid, noe lett spilling og videoredigering.

Satser på å ha PCen i flere år.

Har kommet frem til at valget står mellom disse 2 PCene:

 

Dell Inspiron 6000

Dell6000.jpg

 

Intel Pentium M 715a (2MB L2 cache, 400 mhz FSB) 1,5 Ghz

512MB 400 Mhz DDR2 RAM

60GB harddisk

ATI Mobility Radeon X300 128MB

8x DVD +/- RW

 

9733,-

 

 

Dell Inspiron 5160

Dell5160.jpg

 

Intel Pentium 4 HT (1MB L2 Cache, 533 Mhz FSB) 2,8 Ghz

512Mb 333 Mhz DDR RAM

60Gb harddisk

GeForce 5200 Go AGP 4x 64MB

 

8458,-

 

 

Så har jeg noen spørsmål:

1. Vil det være stor ytelsesforskjell mellom PCene, og hvilken vil passe best til mitt bruk?

2. Vil Inspiron 6000 være verdt de 1300,- ekstra i forhold til Inspiron 5160?

 

 

Håper noen får svart i løpet av dagen, da Dells tilbud om gratis frakt går ut i dag ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsemessig snakker vi ikke om noen store forskjeller på de maskinene der, "problemet" med begge, til videoredigerting er treig harddisk og lite RAM.

 

Der disse virkelig skiller seg er strømforbruket på prosessorene. Pentium M maskinen har i praksis (og på papir) mye bedre batterilevetid, den blir ikke glovarm å ha i fanget og viften vil vanligvis stå stille. Synes du dette verd 1300 kroner så go for it. Jeg ville ikke nølt et sekund hvertfall :)

Lenke til kommentar
Ja det er den bedre valg både ved ytelse og oppdaterte komponenter.

Men jeg ville ha sett et anet sted en på dell sine sider.

Har sett veldig mange steder, men kom gjerne med andre anbefalinger.

 

Takker for alle svar til nå, tar de i betraktning.

Et spørsmål til:

På Inspiron 6000 kan jeg oppgradere fra 1,5 Ghz med 400 Mhz FSB til 1,6 Ghz med 533 Mhz FSB for kr. 570,-

Vil dette ha noe særlig å si på ytelsen? Så det er sagt, har jeg egentlig ikke råd til det, men dersom det har noe spesielt å si på ytelsen, kan det vurderes.

Lenke til kommentar
Et spørsmål til:

På Inspiron 6000 kan jeg oppgradere fra 1,5 Ghz med 400 Mhz FSB til 1,6 Ghz med 533 Mhz FSB for kr. 570,-

Vil dette ha noe særlig å si på ytelsen? Så det er sagt, har jeg egentlig ikke råd til det, men dersom det har noe spesielt å si på ytelsen, kan det vurderes.

Ja, det er stor forskjell om du oppgraderer eller ikke. Hadde det vært meg som skulle kjøpe, hadde jeg gått for den med 1.6 GHz og 533 MHz FSB med en gang! :yes:

 

Og du gjør et klokt valg i å handle hos Dell - billig kvalitet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Et spørsmål til:

På Inspiron 6000 kan jeg oppgradere fra 1,5 Ghz med 400 Mhz FSB til 1,6 Ghz med 533 Mhz FSB for kr. 570,- 

Vil dette ha noe særlig å si på ytelsen? Så det er sagt, har jeg egentlig ikke råd til det, men dersom det har noe spesielt å si på ytelsen, kan det vurderes.

Ja, det er stor forskjell om du oppgraderer eller ikke. Hadde det vært meg som skulle kjøpe, hadde jeg gått for den med 1.6 GHz og 533 MHz FSB med en gang! :yes:

 

Og du gjør et klokt valg i å handle hos Dell - billig kvalitet! :thumbup:

Kunne igrunn ikke vært mer enig du!

Pcen vil da være merkbart raskere, + at grafikkbrikken i 6000 er bedre enn 5200.. såvidt jeg vet i alle fall.

Og at den utvikler mindre varme, har innebygd trådløst nettverk osv er et pluss. Forresten så ville jeg gått opp et hakk på oppløsninga, kan tenke meg at dete r 1280x800 som er standar, hvilket er veldig bra, men du vil bli lykkeligere med høyere oppløsning. Ble kanskje litt rotete sagt, men tro meg, du vil ikke angre ;)

Lenke til kommentar

Ja, vurdér høyere oppløsning!

 

Jeg ville også gått for den kjappeste harddisken med 7200 rpm siden du skal holde på med videoredigering m.m., og det går mye kjappere å hente fram programmer da :thumbup:

 

Kanskje mer RAM er en ide? :hmm: Du får nesten avgjøre behovet selv.

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt skal velge mellom disse to PC'ene ville jeg helt klart tatt Inspiron 6000. Men helst ville jeg ha anbefalt en Latitude, da med tanke på bedre byggekvalitet og garanti.

Forklar hva som gjør Latitude bedre enn Inspiron. Jeg vil gjerne vite hvorfor - tror nemlig ikke jeg er helt enig :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt skal velge mellom disse to PC'ene ville jeg helt klart tatt Inspiron 6000. Men helst ville jeg ha anbefalt en Latitude, da med tanke på bedre byggekvalitet og garanti.

Forklar hva som gjør Latitude bedre enn Inspiron. Jeg vil gjerne vite hvorfor - tror nemlig ikke jeg er helt enig :hmm:

Som sagt, Latitude-serien er beregnet på profesjonell bruk, og vil da være mer solid enn Inspiron-serien. Dessuten, på de høyere modellene (D600/D610/D800/D810) er 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag dårligste garanti det i det hele tatt er mulig å velge. Selv om man ringer og bestiller per telefon er det ikke mulig å få en dårligere garanti enn dette på disse modellene. Og denne garantien fungerer. Hadde de som klager på Dell hatt denne garantien, ville de kanskje ikke klagd.

I tillegg, hvis det i det hele tatt betyr noe, har ikke Latitude-modellene det leketøy-preget alle Inspiron-modellene har.

 

Edit: sitter selv på en Dell Latitude D600 som jeg har hatt i snart et helt år. Må si meg svært fornøyd med denne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men har Latitude like stor ytelse og skjerm som Inspiron har? :hmm:

Latitude-serien fokuserer ikke så sterkt på ytelse som Inspiron, men mer på stabilitet, kvalitet og driftsikkerhet. Man kan godt si at Inspiron er testbenken for Latitude-serien. Skjermene er like gode. Sitter på en 14" SXGA+ skjerm på min Latitude D600. Den er like god selv etter snart et års bruk. Og Latitude D800 har like god skjerm som Inspiron 8600c.

Lenke til kommentar
Latitude-serien fokuserer ikke så sterkt på ytelse som Inspiron, men mer på stabilitet, kvalitet og driftsikkerhet. Man kan godt si at Inspiron er testbenken for Latitude-serien. Skjermene er like gode. Sitter på en 14" SXGA+ skjerm på min Latitude D600. Den er like god selv etter snart et års bruk. Og Latitude D800 har like god skjerm som Inspiron 8600c.

Da fikk jeg godt svar på noe som har vært litt uklart for meg. :thumbup:

 

Takk så mye! :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min inspiron for 3-4 år siden, og den virker fremdeles knall(ikke batteriet da...). Men det er sant som blir sagt, Latitude er mest stabil. Her på jobben kjøpes det bare Latitude, ingen inspiron. Men til privat bruk ville jeg gått for inspiron; mer ytelse for pengene.

 

Mine anbefalinger:

Gå for pentium M, den ekstra MB cache skal ikke undervurderes.

Kjøp RAM i en brikke hvis ikke du har råd til 1gig nå, så kan du oppgradere uten å kaste ram. (dell pleier å ha minneoppgraderinger til halv pris med jevne mellomrom, så det går jo an å vente litt med kjøpet...)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte min inspiron for 3-4 år siden, og den virker fremdeles knall(ikke batteriet da...). Men det er sant som blir sagt, Latitude er mest stabil. Her på jobben kjøpes det bare Latitude, ingen inspiron. Men til privat bruk ville jeg gått for inspiron; mer ytelse for pengene.

 

Mine anbefalinger:

Gå for pentium M, den ekstra MB cache skal ikke undervurderes.

Kjøp RAM i en brikke hvis ikke du har råd til 1gig nå, så kan du oppgradere uten å kaste ram. (dell pleier å ha minneoppgraderinger til halv pris med jevne mellomrom, så det går jo an å vente litt med kjøpet...)

Takk for innlegget!

 

Selvfølgelig kommer jeg til å gå for en processor med 2 MB L2-cache - klart best :thumbup:

 

Og er det sant at Dell har kampanjer på ekstra RAM-brikker? Uten at man trenger å kjøpe det med en gang? Og er det isåfall like billig som å kjøpe på andre nettbutikker? :hmm:

Lenke til kommentar
Og er det sant at Dell har kampanjer på ekstra RAM-brikker? Uten at man trenger å kjøpe det med en gang? Og er det isåfall like billig som å kjøpe på andre nettbutikker?  :hmm:

Dell kjører kampanjer av ulike slag. Men de er alltid i forbindelse med kjøp av maskinen, man kan ikke komme etterpå og si man vil ha dem.

 

Noen ganger er det fri frakt, noen ganger er det større harddisk. Det kanskje beste er dobbelt RAM for samme pris. Det vil si at bestiller du en modell med 256 MB standard får du 512 istedet, velger du en pakke med 512 får du 1024.

 

Men velger du en med 256 standard og fri oppgradering til 512, må du betale normalt mellomlegg hvis du vil ha 1024, det er altså ikke likegyldig hva man starter med.

 

Noen ganger kombineres flere tilbud også. Det er ikke noe system i dette, man må bare vente på at det rette tilbudet kommer opp.

 

Merk også at prisene på Dell sin webshop er litt i hytt og pine av og til. For eksempel hender det at det billigere å kjøpe en basismodell og legge på det du ønsker selv enn å velge en større pakke som allerede har det. Det lønner seg å prøve de forskjellige alternativene så man finner det billigste. Og så hvis man liker å kjøpslå noterer man seg alternativene og så ringer man dem for å se om man finner en selger som er litt short på månedens salgsmål... ;)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...