Gå til innhold

Ny matlab maskin skal kjøpes


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er student som skal til utlandet ett år og trenger en bærbar maskin til minst mulig penger. Jeg bruker så mange penger som er nødvendig, men prøver som sagt å presse prisen maksimalt.

Dvs. klarer jeg meg med en til 7000 er det topp, men er jeg nødt til å gå opp til 10 000, så skal jeg klare det.

 

Den skal brukes til matlab simuleringer ol., dvs. relativt tunge matamatiske beregninger og ellers til vanlig kontor applikasjoner. Spill ytelse er helt uinteressant.

 

Ellers så er jeg avhengig av trådløst nett (g), vil ha 15'' skjerm, minst 40 Gb harddisk (helst 60), DVD brenner og 512 MB minne.

 

Tvilen min ligger egentlig mest på prosessor. Alternativene jeg har funnet er pentium M, Celeron M og AMD XP-M.

 

XP-M har jo en stor fordel mtp. pris/GHz, men hvordan er egentlig ytelsen på matematiske beregninger ift. Celeron og Pentium med laver GHz?

 

De nye Pentium-M prosessorene har jo alt jeg egentlig trenger men koster deretter, så jeg prøver å klare meg uten, dersom det er mulig.

 

Jeg kommer til å ha tilgang til strøm stort sett hele tiden, så effektbruk er ikke så altfor sentralt. Men samtidig så vil jeg ikke ha en maskin som bråker som et lite fly.

 

Dette ble mye fram og tilbake men i bunn og grunn er jeg ute etter en maskin/prosessor som yter best mulig på matematiske beregninger i forhold til pris og i tillegg: hva er egentlig nok. Vil en Celeron-M 1.3 GHz fikse biffen?

 

Det siste som bør taes hensyn til er at jeg skal selge maskinen om 1 år, så derfor er kansje prisforskjellen kjøp/salg av størst betydning.

 

Håper noen av dere kan komme med noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker Matlab og driver en del simulering på skolen.

Alle i klassen har Bærbare maskiner - og det er ganske stor forskjell på disse ved bruk av Matlab.

 

Selv har jeg en 1557GLS (Netshop, Psdata osv), som fungerer utmerket til dette.

Bråker lite - og kjører simuleringene lydløst.

Noen av de som sitter rundt meg har maskiner som støyer en del - og bruker lang tid på å starte/simulere i Matlab.

 

Viktig med støysvak maskin - dersom du skal sitte i klasserom med mange andre studenter. Forrige maskinen min var en FS Amilio med AMD XP-M 2600 prosessor og 768mb RAM, den bråkte mye og var treg i Matlab.

 

Spytt 10 lapper i maskinen og kjøp en med Centrino maskin med litt kraftig prosessor og 512mb RAM - så har du innebygget nettkort i tillegg...

Lenke til kommentar
Hva med denne? http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5702 Uten OS men som student får du vel OS kastet etter deg nesten gratis? :p

Men den har jo ikke DVD-brenner da...

Kan garantere at denne kjører Matlab som en drøm - en i klassen har akkuart samme maskin. Viss du ikkje har behov for DVD-brenner, så fungerer denne glimrende :)

 

edit: Viss du absolutt skal selge maskinen om et år, så kan du få noen kroner for denne. Det gjør du ikkje med en celeron basert maskin.

 

edit2: Har en kamerat som mener det er spesielle moms regler dersom du skal studere et år i utlandet. Viss det han sier stemmer, så får du igjen 25% av prisen. Kanskje verdt å skjekke opp. Noen her som kan bekrefte / avkrefte dette?

Endret av jornln
Lenke til kommentar

Takk for masse bra svar!

 

DVD brenner er mer ett ønske enn ett krav men jeg tror det vil være ganske viktig for brukt prisen. Hvem kjøper vel en bærbar uten DVD brenner om ett år?

 

Forstår på de fleste at tingen er en Centrino, og jeg begynner vel å helle den veien. Og det vel ikke så dumt å anta at det jeg legger i en Pentium kontra en annen cpu, vil også gi seg utslag i salgs prisen.

 

Grunnen til at jeg vil selge, når jeg kommer hjem, er at jeg har en relativt ny stasjonær stående hjemme som holder for meg ett par år til. Hatt bærbar her før, den ble bare liggende hjemme. Har så god PC tilgang her på universitetet at det ikke er noe vits å ha der.

 

Programvare får jeg helt riktig, kastet etter meg, så jeg gidder ikke bruke penger på det. Dvs. XP pro, Matab, antivir, brannmur etc. Det gir jo noen fordeler å være student også... ;-)

 

Har hørt noe om at man får noe moms avslag el. når man skal ta med pc'en til utlandet før også. Noen som vet noe mer om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...