Gå til innhold

ATI annonserer nye AGP-kort


qwert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen sjangser i det hele tatt for at R520 kommer i AGP-versjon? Eller har ikke AGP-porten kapasitet for et slikt beist av et skjermkort? Noen som har linker til pris-estimat eller andre spekulasjoner/bekreftelser?

Kapasiteten er nok ikke problemet... Merker ikke noe forskjell på AGP x4 og x8 idag. Om R520 kommer i AGP er vel usikkert enda, da produktet ikke er annonsert enda.

 

AGP versjonen av X800XL blir nok litt dyrere enn PCIe versjonen, PCIe-AGP bruen koster også litt penger.

 

Blir spennende å se om ATi klarer å levere tidsnok denne gangen da

Lenke til kommentar
Noen sjangser i det hele tatt for at R520 kommer i AGP-versjon?

R520 kommer i AGP-versjon, noe annet ville vært merkelig. Overgang fra en standard til en annen tar tid, og det er ikke lenge siden PCIe ble introdusert. Det kan godt være at kortene vil ha en PCIe-til-AGP-bro. Spørsmålet ditt blir nok mer aktuelt når R620 kommer.

 

Eller har ikke AGP-porten kapasitet for et slikt beist av et skjermkort?

Uten tvil. Hvis jeg ikke husker feil overskrider dagens beste kort bare så vidt spesifikasjonene til 4xAGP!

 

Noen som har linker til pris-estimat eller andre spekulasjoner/bekreftelser?

Mine spekulasjoner:

 

Pris:

5000 for toppkortet.

 

Spesifikajoner:

- 512MB DDR3, med DDR4-versjoner senere (512MB er en selvfølge for toppkortene, men jeg er mer usikker på minnetypen)

- 24 pipelines

- 700/1800

- SM3 og AMR (bekreftet)

- To molex-kontakter er nok ikke urealistisk for toppkortene (AGP-versjonene).

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på en minnehastighet på hele 1800Mhz med GDDR3-minne...

Når folk klarer å overklokke kort til 1400 MHz (stock 1180) synes jeg ikke det virker så usannsynlig med 1800 MHZ så lenge minne er <1.6ns. 1600 MHz vil nok minne minst være hvis kortet bruker DDR3 imo.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på en minnehastighet på hele 1800Mhz med GDDR3-minne...

Når folk klarer å overklokke kort til 1400 MHz (stock 1180) synes jeg ikke det virker så usannsynlig med 1800 MHZ så lenge minne er <1.6ms. 1600 MHz vil nok minne minst være hvis kortet bruker DDR3 imo.

1400Mhz er bare mulig med ekstremkjøling/gasskjøling på 1,6ns-minne, altså ikke luftkjøling som disse kortene vil bli levert med!

1,6ns er vel spesifisert for 1200Mhz så vidt jeg vet.

Endret av apwr
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på en minnehastighet på hele 1800Mhz med GDDR3-minne...

Når folk klarer å overklokke kort til 1400 MHz (stock 1180) synes jeg ikke det virker så usannsynlig med 1800 MHZ så lenge minne er <1.6ms. 1600 MHz vil nok minne minst være hvis kortet bruker DDR3 imo.

1400Mhz er bare mulig med ekstremkjøling/gasskjøling på 1,6ns-minne, altså ikke luftkjøling som disse kortene vil bli levert med!

Dette er jeg selvsagt klar over, men med <1.6ns og 65-90nm er nok dette en mulighet. Det enkleste er selvsagt DDR4, men da må produksjonen og prisene være bra nok. Samsung har jo hatt problemer med DDR3-produksjonen ...

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Sist gang jeg sjekket så har jo Samsung GDDR3 minne som er spesifisert til 1600 mhz. Som da er 1,25 ns minne. Virker som ikke alle i tråden er helt "stø" på minnespesifikasjonene som tilbys, så tar en liten oppsummering:

2.0 ns (500MHz) *2=1000 mhz

1.667ns (600MHz) *2=1200 mhz

1.429ns (700MHz) *2=1400 mhz

1.25ns (800MHz) *2=1600 mhz

Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på en minnehastighet på hele 1800Mhz med GDDR3-minne...

Når folk klarer å overklokke kort til 1400 MHz (stock 1180) synes jeg ikke det virker så usannsynlig med 1800 MHZ så lenge minne er <1.6ms. 1600 MHz vil nok minne minst være hvis kortet bruker DDR3 imo.

1400Mhz er bare mulig med ekstremkjøling/gasskjøling på 1,6ns-minne, altså ikke luftkjøling som disse kortene vil bli levert med!

Dette er jeg selvsagt klar over, men med <1.6ms og 65n-90m er nok dette en mulighet. Det enkleste er selvsagt DDR4, men da må produksjonen og prisene være bra nok. Samsung har jo hatt problemer med DDR3-produksjonen ...

DDR3 som system minne ikke grafikkminne..

Lenke til kommentar
Spesifikajoner:

- 512MB DDR3, med DDR4-versjoner senere (512MB er en selvfølge for toppkortene, men jeg er mer usikker på minnetypen)

- 24 pipelines

- 700/1800

- SM3 og AMR (bekreftet)

- To molex-kontakter er nok ikke urealistisk for toppkortene (AGP-versjonene).

Tviler på at de klarer å kjøre 700Mhz, er du klar over hvor mange transistorer de må ha for å klemme inn 24 pipelines. nVidia har 220mil transistorer i NV40, det er bare med 16 pipes og sm 3.0 støtte.

 

Det vil si at ATi i bestefall skal kjøre 250mil transistorer på 700Mhz... Isåfall spår jeg er strømsugene beist og en ny presc(h)ot...

 

Ingenting er forresten bekreftet, det er bare rykter alt sammen

Lenke til kommentar
Noen sjangser i det hele tatt for at R520 kommer i AGP-versjon?

R520 kommer i AGP-versjon, noe annet ville vært merkelig.

Spørs bare hvor lang tid det tar fra R520 lanseres som PCIe til det kommer som AGP da. Er alltid surt å vente på noe godt :roll: X850 ble offisielt lansert som AGP i dag, og det er vel en god stund siden de kom som PCIe. Spørsmålet jeg driver og ruller meg rundt på er om jeg bør vente til R520 slippes som AGP og heller spytte inn en tusenlapp ekstra (5000,- er egentlig helsikes mye), eller lønner det seg like greit å bare kjøpe X800XT nå? Jeg har hørt rykter om at R520 skal slippes så tidlig som i mai. Men ser på det som høyst usannsynlig. Og AGP-versjonen enda senere sikkert

Lenke til kommentar
Raptor,28/02/2005 : 23:27]
Spesifikajoner:

- 512MB DDR3, med DDR4-versjoner senere (512MB er en selvfølge for toppkortene, men jeg er mer usikker på minnetypen)

- 24 pipelines

- 700/1800

- SM3 og AMR (bekreftet)

- To molex-kontakter er nok ikke urealistisk for toppkortene (AGP-versjonene).

Tviler på at de klarer å kjøre 700Mhz, er du klar over hvor mange transistorer de må ha for å klemme inn 24 pipelines. nVidia har 220mil transistorer i NV40, det er bare med 16 pipes og sm 3.0 støtte.

 

Det vil si at ATi i bestefall skal kjøre 250mil transistorer på 700Mhz... Isåfall spår jeg er strømsugene beist og en ny presc(h)ot...

 

Ingenting er forresten bekreftet, det er bare rykter alt sammen

Dette er nok korrekt med både 110nm og 130nm, men med 90nm øker muligheten og 65nm enda mer.

 

Frekvenser er selvsagt bare spekulasjoner, noe jeg skrev i mitt orginale innlegg ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...