Gå til innhold

Noe å bryne seg på...


ambivalens

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp fra den store kunnskapsoasen hardware.no. Etter mangfoldige timer/dager/uker med vill googling og alle former for kjent problemløsning sliter jeg fortsatt med å eliminere problemet mitt.

 

PC'en kræsjer sporadisk med blåskjerm, særlig ofte under minnekrevende spill som HL2, CS:S. Blåskjermen oppgir forskjellig synder hver gang, men gjengangerne er ntfs.sys win32k.sys nv4_dips.sys. Spillene kræsjer ikke alltid med blåskjerm, men ofte med bare "Programmet har utført en ulovlig operasjon og må lukkes...". Hakket mindre irriterende, men fortsatt nok til å vurdere å bruke slegga på beistet. Av og til kræsjer den direkte, andre ganger fryser bildet og man før en lyd-loop i et par sekunder før blåskjermen. Et fåtall ganger klarer den å hente seg inn igjen og fortsetter som før.

 

Tiltak jeg har gjort for å fikse problemet:

- Sørget for god kjøling og luftgjennomstrømning i kabinett

- Lagt inn nyeste BIOS, skjermdriver og mb drivere.

- Kjøpt ny og kraftigere PSU.

- Kjørt Memtest86 uten å finne feil.

- Underklokket RAM.

 

CPU temp ligger på 49/53C.

 

Fullstendige specs:

Gigabyte GA-7N400 Pro2 rev 2

AMD 3200+ Barton

Thermaltake Volcano 12 / Artic Silver 5

2x 512 DDR400 SDRAM (ukjent fabrikat)

PoV GeForce 6800 GT

520W Aspire PSU

2x IDE HDD, 1x S-ATA HDD

1x DVD-RW

WinXP SP 2.0

 

Har lest et sted at dette hovedkortet rett og slett er inkompatibelt med med noen rambrikker. Noen som kjenner til dette? Er ikke sikker på om jeg kan ta kilden for god fisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke støv, garantert :)

 

Hadde jeg kjent noen jeg kunne ha lånt minnebrikker, hadde jeg gjort det, men så heldig er jeg dessverre ikke :(

 

Kan prøve med andre minne instillinger, men jeg er ikke så kunnskapsrik på området. Prøvde å sette latency fra 2,5 til 3,0, men da kræsjet det med en gang. Hvilke andre instillinger kan jeg skifte på, og hva vil være anbefalte verdier hvis jeg vil ha et veldig trygt og stabilt system?

Lenke til kommentar

Dette er nesten garantert minnegreier. Last ned installasjons-CD til gentoo linux. (www.gentoo.org) sjekk for mirrors, og last ned stage1 image. Brenn den ut, og boot med den. Trykk F1 når den spør etter kernel eller noe slikt i starten. Der kan du se at det er tre valg, gentoo, gentoo-nofs og memtest86. Ved å skrive memtest86 så kan du teste minnet ditt. Det er etter min erfaring bare en ting som kan gjøre slikt, og det er feil med skriving eller lesing til/fra minnet. Kan jo selvfølgelig være hovedkortet som sender feilbit, men det ser _jeg_ på som lite sansylig i alle fall.

 

lykke til

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Hei. Slenger inn noe som Frijazz skrev for litt siden det hjalp meg.

 

 

Løsningen på mitt problem med POV 6800ultra var å endre BIOS slik at 2D frekvens og 3D frekvens ble lik. 2D frekvensen var 400MHz og 3D var 425MHz. Etter en justering slik at begge ble 425, fungerer alt uten problemer. Ivertfall alt jeg har. NFSU2 demo fryser ikke lenger, og jeg kan kjøre 3Dmark 05 uten frysing også.

 

Evig takknemlig. Etter 1 1/2 mnd med konting.

 

Brukte forresten Riva tuner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...