Gå til innhold

hvis sprit brenner blått er det farlig?


dmx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må bruke ganske heftige kjemiske analysemetoder for å påvise metanol-blandinger så jeg tror du bare kan glemme å finne ut av det.

Men har du tenkt til å drikke hjemmebrent sprit kan du bare kjøpe spylervæske, isopropanol eller rødsprit, lese bakpå og vite at du ikke blir blind.

Trenger bare å få vekk brekningsmidlene først. :p

 

Edit: Leif.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er sikker på om det er metanol, så drit i å drikk det da vel. Ikke verdt å risikere livet for å bli full på billig hjemmebrent. Og ikke stol på en kamerat som mener å huske at han har hørt at om det brenner blått er det trygt å drikke det eller lignende.

 

Folk som fortsatt drikker hjemmebrent de ikke vet 100% sikkert at kommer fra en sikker kilde, er rett og slett dumme. Så mye som det har vært om det i media, skjønner jeg ikke at folk ikke har tatt pointet enda.

Lenke til kommentar

Er da ikke noe farlig å drikke hjemmebrent nå, den er jo helt trygg den :whistle:

 

Neida, all sprit jeg har tent på har brent blått, men så har den vært trygg også da ;) Men det er rett som Goophy sier; du kan ikke tenne på spriten for å sjekke om det er metanol eller etanol du drikker. Hadde det vært så enkelt at etanol hadde brent blått og metanol rødt, hadde det nok ikke blitt drukket mye metanol her i verden :)

Lenke til kommentar
Hadde det vært så enkelt at etanol hadde brent blått og metanol rødt, hadde det nok ikke blitt drukket mye metanol her i verden :)

Ikke vær for sikker, du ;)

 

Du har tre muligheter når du går på fest, og jeg rangerer dem i den rekkefølgen jeg ser på som riktig, sortert med den mest fornuftige på toppen...

 

#1 Ikke drikk

#2 Drikk sikkert (butikk-kjøpt vare)

#3 Drikk smuglersprit/hjemmebrent, og ta sjangsen på å dø.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Ja, du kan flammeteste det, men blandinger, som er den vanligste smuglerspriten brenner litt random:S

 

Helt generelt ville jeg ikke drukket noe jeg måtte tenne på for å teste:P

Og hva oppnår du ved denne flammetesten? Brenner det blått så er det alkohol, hvilket innbefatter både metanol og etanol. Det eneste du kan luke ut er vel om det er brekningsmidler, rottegift og den slags stoffer i det.

 

Moralen er: Ikke stol på flammetester. De er for unøyaktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...