Gå til innhold

kan java brukes direkte på weben uten tillegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Java Servlets kjøres vel ikke på klientsiden. Kjøres på serversiden og resultatet blir returnert til klienten(som f.eks html-kode vha PrintWriter)

Takker for oppklaringen. Hva er da fordelen med servlets fremfor jsp?

Den tror jeg faktisk ilpostino kan få lov til å svare på da det høres ut som han kan jsp. Kan stort sett bare java/servlets....knapt nok det :blush:

Edit: kan jo si det om jsp at det blir kompilert på serversiden som java servlets :p og at man får ikkje sjekka for feil før jsp-applikasjonen er blitt deployert. I java-servlet bruker man jo kompilator å sjekker etterhvert...

Endret av drool
Lenke til kommentar

nå er det riktignok ganske lenge siden jeg hadde noe med Java på skolen, men prøver å forklare forskjellene på en ikke-tungvindt måte: JavaScript kjøres lokalt hos brukeren og belaster derfor ikke (web)serveren. den trenger helle ikke noen tilleg innstalert. JSP og servlets derimot kjøres på webserveren, så du må gjøre slik at webserveren har støtte for dette. Dette må du forøvrig uansett om du bruker asp, php, .NET, perl og lignende.

 

Når det gjelder forskjellen på Servlets og jsp så er hovedtrekkene (såvidt jeg vet) at servlets på mange måter er mye mer avansert utgave av applets og bruker Java i utstrakt grad for å lage dette. i JSP bruker en Java sammen med HTML for å lage en dynamisk side. dette er mye enklere enn servlets da en sparer mye kode på dette.

Lenke til kommentar

Forskjellen på JSP og Servlets er ikke stor rent teknisk. JSPer blir (automatisk) gjort om til Servlets av webserveren (tomcat). JSP gjør at en skriver HTML-kode, men i tillegg får andre tagger der en kan gjøre Java-koding (lage dynamisk HTML). Med bruk av Servlets vil det kunne bli litt bakvent å skrive masse HTML-kode i out.println()-setninger da en skriver all kode i Java.

 

ilpostino nevnte JavaScript, men dette er jo (som de fleste vet) ikke skikkelig Java. Enten bomma du der ilpostino, eller så misforstod jeg deg :) I tilfelle beklager jeg. Applets er noe helt annet, andre har sikkert en bedre forklaring på det. Kan generelt lite om applets.

Lenke til kommentar
ilpostino nevnte JavaScript, men dette er jo (som de fleste vet) ikke skikkelig Java. Enten bomma du der ilpostino, eller så misforstod jeg deg :) I tilfelle beklager jeg. Applets er noe helt annet, andre har sikkert en bedre forklaring på det. Kan generelt lite om applets.

vet at det er stor forskjell på javascript og vanlig java, men tok det med for å få frem forskjellen mellom kode som blir kjørt hos klienten og kode som blir kjørt på webserveren....

Lenke til kommentar
ilpostino nevnte JavaScript, men dette er jo (som de fleste vet) ikke skikkelig Java. Enten bomma du der ilpostino, eller så misforstod jeg deg :) I tilfelle beklager jeg. Applets er noe helt annet, andre har sikkert en bedre forklaring på det. Kan generelt lite om applets.

vet at det er stor forskjell på javascript og vanlig java, men tok det med for å få frem forskjellen mellom kode som blir kjørt hos klienten og kode som blir kjørt på webserveren....

Ok :) My bad!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...