Gå til innhold

Hvordan sjekke hvor mye strøm maskina bruker?


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har en Strømforsyning på 400 Watt, og jeg har tenkt til å sette i en harddisk til+ at jeg har mange vifter+ at jeg skal sette inn noe lys og sånt..

 

Jeg lurer på om det er noe program som kan sjekke hvor mye Strømforsyninga gir ut?

 

PÅL..

Endret av Pålarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går nok bra det.

 

på siden av strømforsyninga står det sikkert en oversikt over hvor mange ampere du max kan trekke på hver spenning (12V, 5V, 3,3V osv)

 

så da kan du jo regne ut da, hvor mye du ca bruker..

står somregel på viftene hvor mye de trekker, 0,11A er mine 120mm på hvertfall.

 

eller så finnes det jo en sånn watt-kalkulator (gidder ikke lete den frem nå) der du bare fyller inn hva du har av HW, og så beregner den hvor mange watt som trengs.

det er nok noe lettere ;)

 

kjører hele maskina mi på en 360Watt strømforsyning

HK, cpu, 3disker, dvd, brenner, 4 kabinettvifter + noe lys..

Lenke til kommentar

Maskinen din klarer ikke å bruke mer enn det som er oppgitt på siden av PSU (rundt 5A) Det er ingen begrensninger hvilket utstyr du har koblet til så lenge du ikke trekker mer watt enn strømforsyningen kan levere, og ikke mer strøm enn sikringen tåler....

Lenke til kommentar

5A står bak 230V dvs forsyninga kan trekke opp til 5*230=1150W fra 230V kursen - dette er i oppstarten, ellers kan den levere 360W("max load") på 3.3 , 5 , 12 og -5 og -12V "kursene". Fra mi pensjonerte HPC-360-202 forsyning er rekkene: +5V - 35A, +3.3V - 28A, +12V - 17A + noen småverdier for -5V, -12V og +5VSB (0,3A, 0,8A og 2A)

At kalkulatoren til "jscustompcs" er "optimistisk" i sine verdier er bedre, de fleste PSU kan ikke levere sin effekt dagen lang (kontinuerlig) Q-tec er vel "kongen" effekten er peak i tidels sekund - kontinuerlig effekt er "halvparten"

Et 6800 skjermkort trenger neppe ca. 100W når en surfer eller mailer, men med maks oppløsning i spill eller andre krevende grafikk arbeider kan behoved for energi øke, samme for de andre komponentene. Bedre å antyde maksimalt effektbehov, enn hva som normalt blir brukt.

Lenke til kommentar

Angående effektforbruk...

 

Var en tur på Clas Ohlson her om dag en og kom over følgende "dings" som jeg ble "nødt" til å kjøpe:

 

effekt.jpg

Art.nr. 32-3760 (200,-)

Det er en effektmåler som kobles mellom uttaket og apparat og viser totalt effektforbruk. Testet det kjapt på egen PC og målte effektforbruk på ca 200/140W load/idle for PSU til PC'n. Jeg er usikker på om måleren tar hensyn til PF (effektfaktor). Faktisk forbruk for komponentene inne i PC'n er da maksimalt 160/110 W, sannsyligvis ca. 150/100W.

(Chieftech PSU, Nforce2 HK, AMD [email protected], Geforce 4 TI4200, 2 HD, 1 CDR)

 

Med en slik en tror jeg det er mange som er innom på dette forumet som ville blitt overasket over hvor lite det reelle forbruket til en PC er. (vet min PC på ingen måte er noen power-PC.)

 

space

Lenke til kommentar

Ja riktig at måleren ikke klarer å måle riktig hvis den ikke tar hensyn til effektfaktoren, og trolig er det slik dere skriver at den ikke gjør det. Sannsynligvis måler den kun snitt A inn og ganger dette med snitt V inn.

 

Strømtrekket fra nettet vil kun være ved spenningstoppene altså når spenningen er opptil 41% høyere enn RMS spenningen. Reélt effekttrekk fra nettet vil da være maskimalt 41% høyere enn målte verdier, men sannsyligvis nærmere 30% høyere.

 

Likevel...hvis dette blir tatt hensyn til i målingene jeg tok, blir det likevel ikke det store effekttrekket fra komponentene i maskinen. (ca 200W ved load)

 

(Nå skal jeg ikke protestere på at målingene apparatet gjør blir totalt feilaktige ved måling av reaktiv last. Det jeg har regnet ut over forutsetter at den klarer å måle Arms og Vrms og sier at effekten er produktet av disse.

 

Jeg skal gjøre noen enkle forsøk på jobb ved måling av en PC-PSU som lastes med en resistiv last og så se hva slags målinger jeg får med det nevnte apparatet sammenlignet med beregning ut ifra et oscilloscop.)

 

 

 

space

Lenke til kommentar

Helt riktig at man ikke kan si noe om hvor mye hver enkelt komponent trekker av strøm, men den kan gi en god pekepinn på hvor mye resserve det er i strømforskyninga. Ofte blanseres lasten ganske godt ut på de ulike railene. Det er derfor fordelingen på ulike PSU er ganske like.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...