Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Da er jeg online via satelitt!


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle informere litt om satelitt via internett hvis noen er interessert. Etter drøye to måneders venting, fikk jeg endelig satelittmodemet og abo i posten i dag. Systemet er basert på et Emitor F10 satelittrouter og tjenesten er levert av svenske Swepet (Paramont i Norge) og data leveres via Thor II-satelitten som er den samme som Canal Digital f.eks.

 

Selve boksen er svært enkel å installere. Jeg plugget inn satelittkabelen (tok den for øyeblikket fra canal digital tuneren) i modemet, satte i strømmen og plugget inn ethernet-kabelen. Etter å ha skrevet f10 inn i nettleseren, dukket routeren opp med en veldig enkel konfig-meny hvor man bl.a. skriver inn sin egen ISP (i mitt tilfelle tiscali) telefonnr.

 

Konfigmenyen viser også signalstatus på satelittsignalet. Greit å vite...

 

Øverst på menyen står det en stor koble-til knapp. Et trykk på denne, og modemet ringer opp

ISP'en og oppretter deretter automatisk en VPN-forbindelse til Swepet. Hele denne prosessen skjer automatisk og tar ca 25sek hos meg.

 

Deretter er det bare å surfe på. Jeg var veldig spent på hvordan det ville fungere da det er dårlig med info på nettet fra andre brukere. Og svaret? Over all forventning. Mange er bekymret over ping-tider etc. med satelittmodem. Glem det. Det går så det griner. For å si det sånn - jeg sitter på en 2mbit SHDSL-linje på jobben og"responsen" er mikroskopisk forskjellig. Alle programmer støttes selvsagt - har prøvd både videostreaming, fildelingsprogrammer etc. og det fungerer fint.

 

Jeg har ikke rukket å teste så mye ennå, men noen hastighetstester etc. har jeg kjørt. Det varierer litt, men i området 400-450 kbits/s nedlasting ca. Jeg har 512kbps aboet til 398/mnd.

Hele pakkelakken kommer på 2500 kr. ca i engangskostnad for modemet (må leveres tilbake ved endt abo dog...) pluss din ISP-kostnad til utdata som går på vanlig modem/isdn hastighet.

 

Og om jeg savner ut-farten? Vel. Ja, selvfølgelig. Men mye mindre enn jeg trodde. Til surfing og nedlasting går det faktisk veldig mye en vei...Ned. For mitt vedkommende blir det å sende noen mail med bilder og sånt, og det går greit via modemet. Store tunge filer sender jeg fra jobben uansett allerede så...

 

Oppsummering: Veldig, veldig fornøyd foreløpig. Superenkelt å sette opp, fungerer veldig kjapt, responsen er meget, meget bra. Bra løsning for de som ønsker bredere bånd men som ikke kan få ADSL fordi vi ikke får ha kobberen for oss selv pålinja... :hrm:

post-61-1109365413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hele pakkelakken kommer på 2500 kr. ca i engangskostnad for modemet (må leveres tilbake ved endt abo dog...) pluss din ISP-kostnad til utdata som går på vanlig modem/isdn hastighet.

Fint at noen sier litt om hvordan satelitt-internett er :)

 

Men har et par spørsmål:

Hva mener du med "ISP-kostnad til utdata som går på vanlig modem/isdn hastighet."?

Har du en URL til hjemmesiden til de som leverer dette?

 

Jeg har selv ADSL over kabel, men har noen kamerater som bor litt for langt unna til at de kan få, så hadde vært kjekt å vite så jeg kan informere dem om dette her. :)

Lenke til kommentar

Hei, med utkostnad til ISP mener jeg at man trenger internett-tilgang til "utkanalen", mao. for å fortelle satelitten at nå er det på tide å sende data INN til deg. Satelittmodemet som følger med abo'et har innebygget enten ISDN-modem ELLER analogt modem. Denne kobles til telefonkontakten, og du konfigurerer så modemet HVOR det skal ringe (f.eks. Start.no, eller Tiscali, Telenor Frisurf etc.etc.) Det er nemlig slik, at dette kun er bredbånd en vei i utgangspunktet -nemlig på nedlasting. Og det fungerer kjempefint i praksis altså, det går veldig raskt og surfeopplevelsen samt nedlasting av filer er 999% bedre enn før (hadde analogt modem jeg da).

 

Og for de fleste koster jo dette tellerskritt/månedskost, og det kommer utenom bredbåndsaboet til swepet. Og det er ekstrakostnaden og bakdelen. På grunn av at satelittforbindelsen kun er INN, -MÅ du altså ha tilgang til internett enten via ISDN eller modem for å "styre" strømmen av data som du ber om. Et typisk regneeksempel hvis man ønsker faste, forutsigbare kostnader kan da bli slik:

 

Swepet 512kbps abo - 395 kr.

+

(F.eks.) Tiscali Megasurfer abo to timer pr. dag kr. 245,- pr. mnd

= 640 kr. Går du over de to timene pr. dag, koster det kr. 0,13 (kr. 7.80,- pr.time) pr. ekstra min utover de faste to timene.

 

 

Det finnes en annen smart løsning på dette som jeg benytter meg av nå som gjør at jeg ikke betaler ekstra tellerskritt, men det er en løsning som krever utstyr plassert hos noen med fast internettaksess, f.eks. jobben eller hos deg. Hvis du vil kan jeg godt fortelle deg mer om dette, men da kan vi ta det på PM.

 

Adressen til Swepet som leverer dette er: www.swepet.com. Klikk på norgesflagget for å komme inn på den norske delen.

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Eg har ein brukar som spør meg om dette, men har sjølv ingen erfaring...

Bør folk i norge kjøpa dette produktet, altså?

 

Finnes det ei heimesida eller eit firmanamn (leverandør)?

Hei, jeg kan ikke si om folk i Norge bør kjøpe dette produktet eller ei. Har man andre alternative bredbåndsmuligheter som f.eks. ADSL, så gå heller for det.

 

Men, hvis man er i samme båt som meg og ikke KAN få ADSL eller annen bredbånd, fungerer det veldig bra, ref. starten av tråden.

 

Produktet er svensk, og all faktura og sånne ting kommer fra norge så det er ikke noe sånn humbug som det var før i tiden. Rent praktisk hva support, regninger etc. er på samme måte som ethvert abonnement.

 

Leverandøren heter Swepet, og du besøker de på www.swepet.com . Klikk på norgesflagget, så

finner du info. Det selges også gjennom en rekke forhandlere i Norge, jeg bestilte mitt abonnement fra Tveco elektronikk i Norge.... :yes:

 

Hva hastigheter angår, er det pengboka som bestemmer det som på andre abo. Jeg valgte 512 da det er akkurat passe pris/ytelse for meg.

 

Forøvrig går det også supert å dele nettforbindelsen med flere (jeg og kona deler i dag) i og med at satelittmodemet har ethernet-utgang som du kan koble på f.eks. trådløs router eller noe.

Endret av steveak
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette høres jo vel og bra ut, men..... ser at de har begrensning på antall GB som kan nedlastes *per måned* (!) :-(

Etter det går hastigheten ned til 64kb for resten av måneden.

Så hvis du laster ned en fil på 3 GB det første døgnet av en måned, og har abonnement til Swepet med 3 GB grense (den dyreste pakken), ja så blir de resterende 29 dagene av måneden på 64 kb (eller variabel/lav) hastighet...

 

Stemmer ikke dette?

Eller har de ikke slik sperre i praksis??

 

 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...