Gå til innhold

Nytt HK, finner ikke sata harddisk? Hjelp!


plankeby

Anbefalte innlegg

Hovedkortet er Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X, hardisken er Seagate sata disk på 200 GB. Det er koblet til DVD-RW (NEC 3520) på IDE kontakt 1 og CD-rom på IDE kontakt 2.

Bootrekkeføgen i bios er 1. floppy (har ny floppy) 2. harddisk 3. CD/DVD -rom

 

La i windows xp SP2, den booter fra CDen og gjør seg klar til å innstallere windows på harddisken. Windows CDen finner hardisken, formaterer den og legger over systemfiler. Når PCen så skal restarte seg under windows innstallasjonen så booter den ikke fra harddisken, men kjører innstallasjonen på nytt fra CDen !!

 

Har prøvd å koble hardisken innom alle fire sata kontaktene på kortet (sata 0-3).

Finner heller ikke noe sted i bios som viser info om harddisken.

 

Har prøvd å koble fra floppy og CD og DVD-rom osv. HK vil ikke finne harddisk..

 

Hvordan får jeg dataen (hovedkortet) til å boote fra harddisken?? Hjelp!

PS: -Har nyeste bios versjon (award bios)

 

Kan ikke forstå hva jeg gjør feil?? Klarer ikke å se noe i bios jeg kan endre på. Har ingen erfaring med sata. :cry:

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Leste litt fort her, my bad. Den legger inn xp på seagaten, men når den restarter 1 gang så legger den bare inn xp på nytt, på samme seagate? Og du hadde sjekket bios når den restarter? Hva med å sette HD til 1 pri etter den 1 restarten? kan hende d hjelper da.

 

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Ja!.. XP CDen legger drivere m.m i minnet og man kommer til menyen for installasjon av XP igjen, den forteller da at det allerede ligger en vindows versjon på disken (som er filene CDen la inn før restarten, hvor man så skal få opp windows utseende etterpå, og videre innstallasjon).

 

Leben: Den legger inn xp på seagaten, men når den restarter 1 gang så legger den bare inn xp på nytt, på samme seagate?

 

Korny: Har forsøkt å endre bootrekkefølgen!

 

Leben: Finner ingen måte å sette sata HDen til noen pri i det hele tatt..

 

Den vil boote både fra floppy og CD. Finner ikke noe i bois som "styrer" sata kontaktene.

Boot rekkefølgen i bios velges kun ut fra en standard liste over enheter, og viser ikke hva som er innstallert.

 

Blir frustrert av dette. Finner ikke hjelp i hovedkort manualen heller. Regner med problemet ligger i HK og ikke i Seagate harddisken (win XP CDen finner jo Seagaten)

Lenke til kommentar

Hei, følte det med en raid driver på diskett me hovedkortet ditt? hvis det følgte med en slik så gjør følgende:

Pakk i XP- CD`en, når når den booter fra cd`en laster den inn noen filer før du kommer til selve instalasjonen...de filene ser du nederst på blå skjerm, som sagt forholdsvis rett etter begynelse på booting.

 

det kommer opp nesten med en gang at du må trykke F6 hvis du har RAID blablabla...enheter...når du ser dette skal du trykke F6, og da får du beskjed om å pakke inn den diskette som bør ha følgt me som jeg snakket om først her..du får da opp en liste som inneholder en del valg 6-7 tror jeg...du skal velge en av de 3 eller 4 siste...husker ikke helt...du velger da den filen som er for XP. Da begyner den og kopiere masse filer fra disketten..og etter det skal instalasjonen av XP funke helt greit!

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Bare ett spm, hva skjer om du tar ut windows XP installasjons cd'n når du rebooter maskina ? Nekter den å boote fra harddisken da ? Kan jo hende at problemet lar seg løse ved å først starte installasjonen, la maskina reboote, ta ut windows cd'n. vente til maskina får lest fra HDD'n, sette inn winxp cd'n når installasjonsprogrammet maser etter den igjen. :roll:

Lenke til kommentar

Takk for svar her inne. Fant ut at jeg måtte deaktivere raid i bios, ta en omstart og inn i bios igjen, så kom harddisken opp ! Har fått installert windows XP, trengte ikke å bruke noen "eksterne" sata drivere.

Problemet nå er at CD-rom stasjonen "ikke virker". Legger i CD, tasjonen spinner opp og leser, navnet på plata kommer ikke fram på CD-rom ikonet. Når jeg klikker på CD-romen restarter PCen seg (uansett hva slags CD som er i) !!

-Men det er jo et anet problem som hører hjemme i en annen tråd...

 

Slike ting demper litt gleden av å ha en ny PC......

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Mange som plages med S-ata.

Tror ikke bransjen var helt klar til å ta imot S-ata.....

Ja, sata har ikke forenklet innstallasjonen særlig. Jeg leste masse frustrasjoner hos folk både med samme hovedkort som meg, og andre HK.

Dette er diskutert flere steder her på hw.no også.

Dårligst er det at manualen ikke sier noe om problemløsninger. For meg var altså problemet at raid funkjsonen var aktivert som standard i bios, først når jeg fikk deaktivert den begynte ting å funke. Brått kom harddisken opp i biosen!

Med raid på fant XP-CDen harddisken og formaterte den, men PCen ville ikke boote fra den. Dette har flere oppleved, og man blir forvirret. Med raid av finner XP CDen harddisken og PCen booter fra harddisken eter omstarten som skjer under innstallasjoen.

Lenke til kommentar
Problemet nå er at CD-rom stasjonen "ikke virker".

Et lite tips hvis du ikke har løst problemet ditt.

Koble begge CD-drevene på IDE kanal 2, med CD-rom som master od DVD/RW som slave med jumpere. Husk og fjern 'By cable' i BIOS som omhandler master og slave.

 

Har plagdes en del med SATA, men her er noe av det jeg har erfart:

 

-Intel ICH5 og oppover har native support for SATA, dvs du trenger ikke trykke F6 under XP inst. Det samme gjelder fra nForse3 250 og oppover.

-Skal du ikke kjøre RAID, skal du disable RAID i BIOS. Husk bare at SATA må enables i BIOS hvor dette er et valg.

 

Se ellers en bra SATA guide her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...