Gå til innhold

Dell sier nei til AMD


Anbefalte innlegg

Det er no fremdeles slik at de aller fleste ikke trenger en datamaskin beregnet for spill, og da kan man like gjerne kjøpe en Dellmaskin.

En Dell med AMD prosessor ville kanskje blitt litt billigere enn en tilsvarende Intel?

 

Og det er alltid en fordel for folk som skal investere i en datamaskin for første gang at det er billigst mulig.

Det tror jeg faktisk ikke. Dell får heftige rabatter fra Intel, mer enn noen annen produsent. Dessuten er Dell blant de første, om ikke den første som først får tilgang til ny teknologi fra Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men uansett, jeg tror valget kommer etter press fra Intel, de har nok truet med å kutte rabattene til Dell hvis deres argeste konkurrent kommer inn i varmen der i gården.

Har du noe bevis å backe den påstanden din med?

Dette har vært, som andre allerede har nevnt, tidligere diskutert og slikt har ikke hatt mer "bevis" bak seg enn egne spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Raptor,24/02/2005 : 11:20]
ser ikke helt problemet. ligner litt på amd og sun.

Nei, det gjør faktisk ikke det...

Det er en viktig forskjell. Sun sier offisielt at de vil levere Intel produkter hvis en kunde krever det, det sier ikke Dell

 

Problemet er at dette hindrer konkuranse. Akkuratt som Tine prøvde på.

Det er der den "litt" kommer inn.

 

Hindere konkuranse? Finnes det er marked som er mer konkuranse utsatt enn data markedet? Det er en måte å tjene mer penger på, og det er helt lovelig. Det finnes flere hundre / tusen leverandører som leverer maskiner fra AMD. Så hvis du finner en leverandør som bare levere AMD maskiner så vil du tvinge de til å levere Intel maskiner også? Det er ingen tvang å skaffe seg maskin fra dell, samt ikke et problem å skaffe seg en AMD maskin.

 

I den norske melkeindustrien er det 3-5 store produsenter og en (tine) som har nesten totalt monopol, fatter ikke helt den sammenligningen, og jeg tror neppe Dell tar og sponser foret til Intel. ;) Men det får vi ta en annen gang.

 

Sun levere så godt som ingen Intel systemer lengre, siden de langt på vei prøver å ta avstand fra Intel. Kan være flere grunner til det, men Sun har gjort det for å skaffe seg en bedre avtale fra AMD.

 

Edit: Er enig med det stigfjel sier.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Raptor' date='24/02/2005 : 11:20']
ser ikke helt problemet. ligner litt på amd og sun.

Nei, det gjør faktisk ikke det...

Det er en viktig forskjell. Sun sier offisielt at de vil levere Intel produkter hvis en kunde krever det, det sier ikke Dell

 

Problemet er at dette hindrer konkuranse. Akkuratt som Tine prøvde på.

Å begynne å sammenligne med Tine og det som skjedde der viser vel bare at ikke alle her har forstått forskjellen her :whistle:

Sun og amd har i praksis samme avtalen som Dell og Intel, dette selv om de sier de vil levere Intel OM NOEN ØNSKER DETTE. Det kan de trygt si all den tid de utelater prisen,for mest sannsynelig vil de da ikke være konkuransedyktig på pris og dermed vl kundene som ønsker Intel gå til Dell.

Vet ikke hva som er "verst" om det er å si som Dell at de kun leverer Intel eller som Sun som skuler seg bak en liten notis som i praksis ikke vil fungere :hmm:

Lenke til kommentar
Det er no fremdeles slik at de aller fleste ikke trenger en datamaskin beregnet for spill, og da kan man like gjerne kjøpe en Dellmaskin.

En Dell med AMD prosessor ville kanskje blitt litt billigere enn en tilsvarende Intel?

 

Og det er alltid en fordel for folk som skal investere i en datamaskin for første gang at det er billigst mulig.

Det tror jeg faktisk ikke. Dell får heftige rabatter fra Intel, mer enn noen annen produsent. Dessuten er Dell blant de første, om ikke den første som først får tilgang til ny teknologi fra Intel.

Det samme har vært for skjermkort fra f.eks ati. Det er strengt tatt ganske vanlig å prioritere store kunder foran små levrandørene. Ellers synes jeg det var på tide at dell klarte å bestemmes seg. For meg virker det som dell lider av litt indre konflikter, men kanskje ikke så rart med tanke på størrelsen på selskapet.

 

-stigk

Lenke til kommentar

Å begynne å sammenligne med Tine og det som skjedde der viser vel bare at ikke alle her har forstått forskjellen her :whistle:

Sun og amd har i praksis samme avtalen som Dell og Intel, dette selv om de sier de vil levere Intel OM NOEN ØNSKER DETTE. Det kan de trygt si all den tid de utelater prisen,for mest sannsynelig vil de da ikke være konkuransedyktig på pris og dermed vl kundene som ønsker Intel gå til Dell.

Vet ikke hva som er "verst" om det er å si som Dell at de kun leverer Intel eller som Sun som skuler seg bak en liten notis som i praksis ikke vil fungere :hmm:

Eller så kan man jo si at det er ille det begge/alle firmaene driver med.

 

Men personlig ser jeg ikke det store problemet så lenge vi som forbrukere kjenner forholdene, og det tror jeg vi gjør her.

Lenke til kommentar

Å begynne å sammenligne med Tine og det som skjedde der viser vel bare at ikke alle her har forstått forskjellen her  :whistle:

Sun og amd har i praksis samme avtalen som Dell og Intel, dette selv om de sier de vil levere Intel OM NOEN ØNSKER DETTE. Det kan de trygt si all den tid de utelater prisen,for mest sannsynelig vil de da ikke være konkuransedyktig på pris og dermed vl kundene som ønsker Intel gå til Dell.

Vet ikke hva som er "verst" om det er å si som Dell at de kun leverer Intel eller som Sun som skuler seg bak en liten notis som i praksis ikke vil fungere  :hmm:

Eller så kan man jo si at det er ille det begge/alle firmaene driver med.

 

Men personlig ser jeg ikke det store problemet så lenge vi som forbrukere kjenner forholdene, og det tror jeg vi gjør her.

Nei det er ikke like ille, det Dell driver med er helt lovlig i motsetning til det Tine gjorde.

Det er vel på tide dere setter dere inn i saken først før dere kritiserer og hadde Dell kun levert AMD så hadde vi vel neppe hørt et knyst her på forumet :whistle:

Lenke til kommentar
Men uansett, jeg tror valget kommer etter press fra Intel, de har nok truet med å kutte rabattene til Dell hvis deres argeste konkurrent kommer inn i varmen der i gården.

Har du noe bevis å backe den påstanden din med?

Dette har vært, som andre allerede har nevnt, tidligere diskutert og slikt har ikke hatt mer "bevis" bak seg enn egne spekulasjoner.

Som jeg sier, så tror jeg at Intel nok har raslet litt med sablene. Og siden det er mine personlige antagelser anser jeg ikke dem som påstander.

 

Jeg kan ikke påstå det, siden jeg ikke har mottatt noen lekkasjer fra Washington i det siste ;)

Lenke til kommentar
Men uansett, jeg tror valget kommer etter press fra Intel, de har nok truet med å kutte rabattene til Dell hvis deres argeste konkurrent kommer inn i varmen der i gården.

Har du noe bevis å backe den påstanden din med?

Dette har vært, som andre allerede har nevnt, tidligere diskutert og slikt har ikke hatt mer "bevis" bak seg enn egne spekulasjoner.

Som jeg sier, så tror jeg at Intel nok har raslet litt med sablene. Og siden det er mine personlige antagelser anser jeg ikke dem som påstander.

 

Jeg kan ikke påstå det, siden jeg ikke har mottatt noen lekkasjer fra Washington i det siste ;)

All historikk tilsier det.. Intel har gjort det gang på gang, like så med at Dell har truet Intel med å begynne å bruke AMD gang på gang for å presse prisene fra Intel ... det er "allmennt kjent" at det forholdet der fungerer slik...

Lenke til kommentar
Dell har truet Intel med å begynne å bruke AMD gang på gang for å presse prisene fra Intel ... det er "allmennt kjent" at det forholdet der fungerer slik...

 

He he vært i foretningsverdnen noen gang?

Om du det hadde så ville du vist at dette er dagligdags, om en tar fra en levrandør og det kommer flere til som kan konkurere på pris er det det første man gjør. Nemmelig å henvende seg til sin levrandør for å presse prisene og da true med å velge en annen, det kalles forhandlinger.

Skal en utestenge alle pga dette så blir det et temmelig magert marked på det meste ikke bare pcèr :D

Lenke til kommentar

Nei det er ikke like ille, det Dell driver med er helt lovlig i motsetning til det Tine gjorde.

Det er vel på tide dere setter dere inn i saken først før dere kritiserer og hadde Dell kun levert AMD så hadde vi vel neppe hørt et knyst her på forumet :whistle:

Her var det egentlig meningen å sammenligne Dell og Sun.

Lenke til kommentar

Synes Dell skal ha ros for at de har is i magen og har holdt seg til avtalen med Intel, selv om det kan ha vært fristende å gå til sengs med fienden :love: . Nei fra spøk til alvor! Vi må bare akseptere at det er penger og makt som bestemmer i denne verden :yes: , spesielt denne bransjen og. Dell kan ikke kutte ut Intel til fordel for AMD, de har ikke produksjonskapasitet for alt i verden til å fore Dell med hardware ikke har de de chipsettløsningene Dell trenger heller. Dette vet Intel og derfor har de heller ikke latt seg stresse av Dell, selv om de flørtet litt med AMD. Det vi geaks påvirker i salget i denne sammenheng vill vel være noe slikt som 0,5% av den totale omsetningen :!:

 

AMD, Intel, Dell, Sun osv driver ikke blårkors, de skal tjene penger ;) Hadde de tjent 30% mer penger på å lage babymat hadde de sluttet for lengst å lage cpuer :tease:

 

Leif var her,

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Synes det er greit jeg.

La Dell få ta sine besluttninger. De har helt sikkert tatt en liten research og funnet ut hva de tjener mest på å gjøre. Tviler sterkt på at Dell bare har forhandlet/forhandler med en aktør på markedet. Dell, vil som alle andre selskaper, tjene mest mulig penger.

 

AMD får rett å slett komme med et bedre tilbud enn Intel til Dell.

 

Bare så det er sagt, jeg kunne gjerne tenkt meg noen AMD prosessorer i Intel maskiner. Det interesserer meg forsvådt ikke, da jeg aldri skulle ha kjøpt meg en Dell maskin uansett da :p

Lenke til kommentar

Det er et hav av forskjell på Tine og Intel! (Merk: Tine har Intels rolle, ikke Dell's. Dell er eventuelt ICA her.)

 

Forskjellen er at Tine er gitt en rolle - av politiske hensyn - som Intel bare kunne drømme om. De er råvareleverandør, produsent og statsoppnevnt "markedsregulator". Eller bukken, havresekken og statlig "havreforvalter" i en og samme person. (At de har splittet funksjonene i to forskjellige enheter er kun en maskerade.)

 

Om Intel i det hele tatt skulle kunne sammenlignes med Tine, måtte de

A. Ha et de facto råvaremonopol, det vil si at chip-produsentene måtte levere sine "råvarer" til Intel.

B. AMD og andre måtte kjøpe disse råvarene av Intel til priser Intel bestemte.

C. Så måtte Intel ha mandat av de amerikanskje myndigheter til å:

...1. Bestemme pris til produsent basert på politiske vurderinger.

...2. Bestemme og hvor mye som skulle produseres for å hindre overproduksjon.

D. AMD ville måtte begrense sin produksjon på grunnlag av konkurrentens vurdering av markedet.

E. Videre måtte man hatt et importvern hvor for eksemple Samsung ikke kunne selge til det amerikanske marked, slik at Intels rolle som markedsregulator ikke ble utfordret.

 

Intel er en sterk aktør i markedet, og viser sine muskler for å forsvare sine egne interesser. Selvsagt gjør de det. Men det er i bunn og grunn et fritt marked. Og i et fritt marked har ting en tendens til "gå seg til", gitt at man har en tidshorisont på mer enn noen måneder...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Bakgrunnen for denne vurderingen var først og fremst muligheten for 64-bits prosessering, noe som Intel tidligere ikke kunne tilby.

Intel har da hatt 64 bit løsninger sinden 2001. Riktig nok var ikke de egnet for de markedene Dell solgte best i.

 

Ellers var jo dette akkurat som forventet. Det gjelder utfallet av saken, artikkelfeilene og innholdet i tråden... samme hver gang :shrug:

 

...og det blir sikkert hakk i plata et par ganger til

Endret av Mr Anders
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...