Gå til innhold

Hvordan gjøre BILLIG backup av ca 0.8TB ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Et litt seriøst svar:

Har du en raid-kontroller som takler antallet disker, så skal det gå greit å utvide raidet, men jeg skjønner skepsisen og behov for backup.

 

Mitt tips er som følger:

Kjenner du noen som er IT-sjef/ansvarlig/konsulent i en litt større bedrift?

Da kan du evt. ta med deg serveren til de, og la deres backupssystem kjøre på serveren din en natt på et eget backupsett.

Dette burde ikke være noe problem, da de kan formatere tapene etter at du er ferdig, og dermed så koster det ikke de noe, bortsett fra noen timer med strøm til serveren.

 

De fleste mellomstore/store bedrifter har forhåpentligvis skikkelige backupsystemer som takler 800GB uten problemer.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Da fikk jeg altså låne disker av ATWindsor. Utrolig hyggelig gjort av ham!

 

Jeg har rett og slett ikke tid til å sette meg inn i EVMS, selv om det ser ut til

å være en solid og bra løsning. Det er vel uansett å friste skjebnen for mye

å ha mer enn 6 disker i et raid med bare en redundant disk, så neste gang jeg

trenger mer plass får jeg nok sette sammen et nytt raid... Eller kanskje et SAN? :D

Lenke til kommentar

Det der med backup er en slitsom affære..

Kjøpte meg DVD-brenner rett før årsskifte 03/04, og siden da har jeg brent alt nytt stuff på plater, og brant i 2004 i underkant ac 450 plater.

Det geniale med dette er at du trenger ikke tenkte på backup, annet enn dokumenter etc.

Nå kan man brenne 4,7GB på ca 5 min, noe som er fullstendig akseptabelt, og med blu-ray/HD-DVD vil antallet MB/s stige..

 

Men hadde det ikke vært for dette programmet, hadde jeg neppe giddet. WhereIsIt katalogiserer all media, og gjør det utrolig lett å finne igjen filene dine :D

 

Neste steget blir vel å ta backup av platene som er brent... De må jo også sikres en gang :p

Lenke til kommentar

jeg har sluttet helt å bruke cd som backup (sluttet før det ble aktuelt å starte med dvd). Grunnen er så enkel som at slike backupmedier ikke holder data godt nok. Harddisk er det rimeligste (hvis man verdsetter sin egen tid) og enkleste, og dermed det eneste alternativet.

 

Har så smått planer om å sette opp en backupserver - en maskin stående i en safe, som alle andre maskiner har en synkronisering mot hver gang de er på nett.

Backupserveren skal så med jevne mellomrom synkronisere seg med en server jeg har tenkt å sette opp på kontoret.

 

Noen som vet om egnet programvare til et slik prosjekt, eller må man lage alt selv? rsync er det som virker best egnet til selve overføringen.

Lenke til kommentar
jeg har sluttet helt å bruke cd som backup (sluttet før det ble aktuelt å starte med dvd). Grunnen er så enkel som at slike backupmedier ikke holder data godt nok. Harddisk er det rimeligste (hvis man verdsetter sin egen tid) og enkleste, og dermed det eneste alternativet.

 

Har så smått planer om å sette opp en backupserver - en maskin stående i en safe, som alle andre maskiner har en synkronisering mot hver gang de er på nett.

Backupserveren skal så med jevne mellomrom synkronisere seg med en server jeg har tenkt å sette opp på kontoret.

 

Noen som vet om egnet programvare til et slik prosjekt, eller må man lage alt selv? rsync er det som virker best egnet til selve overføringen.

Si gjerne ifra om du finner ut noe, bruker syncbackup selv, men funksjonaliteten er relativt begrenset (synes jeg)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har siden i sommer planlagt å lage backupsystem selv, men som med alt annet som ikke haster før det er for seint har det blitt utsatt. Målet er utskiftbare array (lvm) på opptill 8x400gb disker + 2 scsi disker som systemdisk + indeksering. (planlagt å være backupserver for alle maskiner på jobben + privat)

Poenget med flere array: Man skal ha flere sett backup - et sett oppdateres daglig, hver helg byttes det med et sett som er i en safe i et annet hus. Ved å rotere 2-4 slike sett har man alltid mulighet til å skaffe tilbake filer man har slettet selv om det er noen uker siden.

Serveren skal selv legge merke til om det puttes i en ny disk - dersom den er tom skal den legges til i arrayet, er den ikke tom skal administrator få en mail, og kunne gå inn på webinterfacet og bestemme om den skal slettes og legges til eller ikke.

Hvert array skal ha settinger for hvilke maskiner som får lov å lagre backup der. (f.x kunne ha et sett med kun regnskapsbackup).

Man skal også kunne velge om arrayet skal være toveis-sync backup (om en fil er slettet på en maskin skal den også slettes på backup) eller som arkiv.

 

Brukere skal også kunne logge på webinterfacet og se hvilke filer de har på alle backuparray - uansett om det arrayet står i eller ikke. De skal også kunne se thubnails av alle bildefiler, gjerne også begynnelsen av dokumenter. (Dette lagres på scsi diskene.)

 

Fra webinterfacet skal det være mulig å slette og legge til filer fra/til et arkiv array, selv om arrayet ikke står i - når arrayet så settes i skal det oppdateres. (scsi diskene fungerer som cache)

 

Brukere skal selvsagt kun få tilgang på sine egene filer via webinterfacet. De skal også kunne hente filer fra arrayet som står i til sin egen maskin.

 

Eneste eksisterende programvare jeg har funnet som er brukbart i dette systemet er rsync.

Noen som kjenner til flere nyttige programmer?

Lenke til kommentar

Til folk som har samme problem som trådstarter:

 

På grunn av krav om diskettstasjon ved installasjon av Windows på SATA disk, så sleit en bekjent av meg stort. Karen har ikke diskettstasjon naturligvis. Han dro til elkjip for å finne ut hva en floppy drive kostet. Husker ikke prisen, men mener det var rundt 250 spenn. Etter å ha forklart situasjonen, og at han ikke akter å punge ut 250 for en diskettstasjon som skal brukes en eneste gang, sa faktisk karen i butikken "Men det er jo ikke noe problem. Bare komme tilbake med den og få pengene tilbake det." Han oppfordret altså til å gjøre det. Selvfølgelig ble rådet fulgt.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Du verden, lever denne tråden ennå... ;)

 

Jeg vil vel stille meg litt tvilende til om Komplett, eller Elkjøp for den sakens skyld, ville si det samme om et par harddisker til X antall tusen. Kjøper en på nett har en jo strengt tatt loven på sin side, men jeg synes igrunnen ikke det er helt pent gjort å PLANLEGGE å åpne embalasjen, bruke varen en gang og så returnere den. Men så er jeg kanskje litt gammeldags.

 

(Og så kan en selvsagt argumentere at det er dobbeltmoral å ikke ville snyte en webshop samtidig som jeg skal bruke diskene til å lagre musikk og film som i all vesentlighet er lastet ned. Vel, tror vi har grublet nok for i dag :innocent: )

Lenke til kommentar
Til folk som har samme problem som trådstarter:

 

På grunn av krav om diskettstasjon ved installasjon av Windows på SATA disk, så sleit en bekjent av meg stort. Karen har ikke diskettstasjon naturligvis. Han dro til elkjip for å finne ut hva en floppy drive kostet. Husker ikke prisen, men mener det var rundt 250 spenn. Etter å ha forklart situasjonen, og at han ikke akter å punge ut 250 for en diskettstasjon som skal brukes en eneste gang, sa faktisk karen i butikken "Men det er jo ikke noe problem. Bare komme tilbake med den og få pengene tilbake det." Han oppfordret altså til å gjøre det. Selvfølgelig ble rådet fulgt.

 

-Ko_deZ-

Har gjort noe liknende selv på elkjøp en gang, gikk bort, og sa som rett var, "jeg trenger ett skjermkort i 3 uker, gi meg det du har som er billigst og med styggest embalasje. Var ikke noe klaging fra de.

 

AtW

Lenke til kommentar
petterg:

Finnes nok noen svindyre løsninger som gjør alt det der. Men sånn med en gang så det ut som et stort prosjekt å utvikle noe sånt. Hva med å foreslå det for en høgskole eller universitet?

Kjenner du til noen program navn?

Med litt flaks kan jeg muligens få firma til å kjøpe det.

 

Ja, det er en ganske stor jobb å lage. Derfor det har blitt utsatt så mye, men burde fortsatt være overkommlig. Det er jo ikke så veldig komplisert.

Lenke til kommentar
petterg:

Finnes nok noen svindyre løsninger som gjør alt det der. Men sånn med en gang så det ut som et stort prosjekt å utvikle noe sånt. Hva med å foreslå det for en høgskole eller universitet?

Kjenner du til noen program navn?

Med litt flaks kan jeg muligens få firma til å kjøpe det.

 

Ja, det er en ganske stor jobb å lage. Derfor det har blitt utsatt så mye, men burde fortsatt være overkommlig. Det er jo ikke så veldig komplisert.

Emc de er størst på backup..

 

 

men dersom du har en disk og du lager et lvm på den.. så tar du å formatere en anen disk og legger den til.. også legger du over data. og du tar en ny disk formatere og legger den til lvmet som du har laget. lvm er mye bruke og det funker på filservere. uten spesiell behov for backup eks raid5 osv. eller du kan lage et raid 10, der du legger til 2 raid5. alt er mulig bare det å finne mulighetene :)

Lenke til kommentar
Emc de er størst på backup..

 

 

men dersom du har en disk og du lager et lvm på den.. så tar du å formatere en anen disk og legger den til.. også legger du over data. og du tar en ny disk formatere og legger den til lvmet som du har laget. lvm er mye bruke og det funker på filservere. uten spesiell behov for backup eks raid5 osv. eller du kan lage et raid 10, der du legger til 2 raid5. alt er mulig bare det å finne mulighetene :)

Skal sjekke EMC.

 

Uansett hvilken raidløsning man setter opp blir det ikke sikkert. Om man uheldigvis sletter en fil, blir den borte over hele raidet. Brenner huset ned blir det lite sansynlig at diskene fortsatt er brukbare. Blir det innbrudd er man garantert at de forsvinner... alle sammen!

 

Derfor skal man ha minst to kopier av backupen - en på huset som oppdateres hver natt, en i et annet hus, gjerne langt unna som oppdateres ukentlig. I huset langt unna skal man helst ha 3-4 sett som roterer slik at man kan hente inn filer man slettet for 3 uker siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...