Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Ja,

 

hehe

 

Forord til innlegget, (kremt)

Det ble med denne workloggen som med alt for mange andre workloggs. Den døde henn, men jeg har laget ferdig kabinettet! Dette skjedde da for ca. 1 1/2 år siden. :blush:

 

Bakgrunnen:

til at jeg poster her nå er at jeg tenkte jeg skulle gjøre ferdig workloggen. Dette har jeg for såvidt tenkt på i snart 1 1/2 år, men som dere kanskje forstår har det blitt litt dårlig med den saken.

 

Selv har jeg hatt stor glede av å lese andres workloggs, og se hva de har gjort. Kanskje noen vil ha den samme gleden av å lese mitt... Så til glede for dere (hvis det er noen) tenkte jeg at jeg endelig kunne fullføre :whistle:

 

En annen grunn er at jeg i fjor høst begynte på videregående og ente i samme klasse som (deriblandt) forumets trulZern... Han har en gang nevnt på at jeg hadde en trekasse worklogg som plutslig døde. Da også tenkte jeg at jeg burde fullføre...

 

Det blir jo ikke noe poeng i slutten på denne workloggen da alt er gjort, så man får ikke diskutert ulike løsninger ol., men det er bare å komme med spørsmål...

Det blir nok mye bilde og mindre tekst enn tidligere, men jeg får igjen håpe at noen har glede av det.

 

.....Iallfall for jeg selv min etterlengtede skjelefred, og ro om natten...

 

 

Poster utover kvelden!

 

LOZER

 

Ps. Det kan skje at jeg skriver litt om de samme tingene igjen, for (som dere kanskje vet) er det en stund siden jeg startet denne workloggen... ...

Lenke til kommentar

Diskettstasjon/Optisk drev

 

1c.jpg

Til å feste diskettstasjon og en CD/DVD ROM i brukte jeg en kasse som jeg plukket fra et vrak-kabinett.

 

2c.jpg

 

3c.jpg

Den gamle lakken (eller en slags overflatebehandling) ble pusset av.

 

 

Siden denne kassen var beregnet for montering av 2 stk. 5,25" drev, noe jeg ikke hadde bruk for, og at den også skulle monteres annerledes en den var festet i det orginale kabinettet måtte det kuttes bort litt.

 

4c.jpg

Her er det gjort og den er klart for lakkering. Jeg ville lakkere den siden den så ganske stusselig ut i sin orginale stand, spesielt etter at jeg måtte kappe av noen biter...

 

5c.jpg

Her er den grunnet på ene siden. Jeg brukte Quick spraylakk til grunning.

 

6c.jpg

Her er andre siden klar til grunning:

 

7c.jpg

Videre lakkerte jeg med blank (tror jeg) svart lakk, fra samme produsent...

 

Platen ved sidenav var en festebrakett jeg opprinnelig plana å bruke til å feste strømforskyningen, men det ble som kjent ordnet ved at den blir festet i hovedkortplaten...

 

8c.jpg

Oppmåling: Her gjøres kabinettets frontplate klar for Diskettstasjon og CD.

 

9c.jpg

Har skjært ut, men må file/pusse bort endel før det blir plass til Diskettstasjon og CD/DVD stasjon.

 

10c.jpg

En liten test... For å se nøyaktig hvor mye mer som må pusses bort...

 

 

Mer følger snart...

 

 

LOZER :innocent:

Lenke til kommentar

11.jpg

 

12.jpg

Mye av jobben gikk ut på å pusse kanter etter saging. Bilder før og etter endel pussing.

 

For et par år siden var det noen som spurte hvordan jeg festet platene sammen.. :roll:

 

13.jpg

Først borret jeg et lite hull (lengere inn en det skruen vil gå) Slik at skruene går lettere inn og for å minske farene for at noe sprekker... (egentlig liten fare med så tykke plater (18mm))

 

14.jpg

Så borret jeg større hull som skruehodene gikk ned i, for å få senket skruene.

 

28.jpg

Jeg brukte en pinne (tørket plank) som jeg spikket rund i enden, og banket den ned(i). Deretter saget jeg av, og pusset ned resten.

 

15.jpg

Bilde over viser før jeg har startet å pusse...

Dette er fattigmannsmetoden, men brukted den fordi jeg tenkte læreren kunne ha sansen for det ;)

 

16.jpg

Her har jeg satt sammen endel.

 

17.jpg

Braktett for å montere cd-/diskettstasjon-kassen

 

18.jpg

Klar for montering

 

19.jpg

Her ser man hvordan jeg skal skru den fast...

 

20.jpg

"

 

21.jpg

Braketten ferdig festet, med senkede skruer med "plugg".

 

22.jpg

Hull til POWER_LED og HDD_LED

 

 

Mer kommer

Lenke til kommentar

En skam at jeg ikke har fatt med meg denne posten for.

 

Ser ut som det har blitt gjort et skikkelig godt arbeidet. Worklog er alltid fasinerende, og denne posten ser ut til aa bekrefte regelen. Det skal ogsa nevnes at godeste LOZER fikk en fin-fin karakter paa dette prosjektet, men det kan vel nevnte rope selv vis han har lyst til det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Da var jeg igang igjen med å skrive... (moderne infrastruktur er fremmeduttrykk oppi lia her) :blush:

 

23.jpg

Hull til 2x120mm vifter. Til høyre er frontplaten, som er klar til å setter på. Jeg har laget et avstansstykke mellom bunnplaten og platen med viftehullene slik at fronten bare må festes i bunnplaten, så slipper jeg skruer midt på frontplaten...

 

24.jpg

 

25.jpg

Fronten er skrudd på!

 

26.jpg

Grunnkonstruksjonen i kabinettet er ferdig sammensatt, dører mangler. (Beklager rotet i bakgrunnen)

 

27.jpg

Liten test med dører (de er foreløpig ikke skrudd fast)

 

 

 

LOZER

Lenke til kommentar

Da forsetter jeg å skrive update på dette 1 1/2 år gamle prosjektet, enn hvor dumt det måtte være :blush:

 

29.jpg

Her begynte det å bli klart for lakkering...

 

Jeg brukte sparylakk (av typen Quick).

2 lag grunning

ca. 4 lag svart, blank

2 lag klarlakk

 

Det ble ikke så pent som jeg hadde håpet. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg sparklet hele kassen først, eller i det heletatt - bruk annen lakk. Det ble ikke akkurat billig heller, siden en lakkboks fort kostet 80kr... Dessuten var ikke forholdene helt gode for tørking da dette ble gjort om vinteren, og leveringsfristen var alt for nær.

 

Visen noen bilder uansett... (stadig av litt varierende kvalitet)

 

30.jpg

 

31.jpg

Grunning, 1. lag, tror jeg... Hadde på ganske mye første laget, var ikke noe fare for at det skulle begynne å renne da.

 

32.jpg

Begynner å bli svart.

 

33.jpg

Her er det ganske ferdig lakkert... (ikke helt)

 

34.jpg

 

35.jpg

Klart for montering av diverse...

Lenke til kommentar

Og jeg fortsetter beretningen:

 

36.jpg

Lian Li hovedkortplate, montert.

 

37.jpg

 

38.jpg

Optiskdrev/diskettstasjon plasser, montert.

 

39.jpg

Borring av hull i vifte (slik at jeg får skure og skrutrekker igjennom)

 

40.jpg

Viften er skrudd fast.

 

41.jpg

Vifter, montert.

 

42.jpg

Harddiskkasse montert. Jeg gjorde det med en disk skrudd i slik at den ikke skulle ha noe mulighet til å vri seg/bli festet skakt. Når jeg skrudde den fast med en disk i skulle jeg være garantert å få inn en disk senere :tease:

Lenke til kommentar

hmm, imponerende faktisk, ja jeg bruker og vere en drittsekk når det komme til casemoding og har vell strengt tatt blitt bedt om og holde meg til "#£$€&%/ borte om jeg bare har møkk og komme med, men dette ser igrunnen ut som et bra prosjekt :thumbup: har bare en ting og pirke på.

 

Malt svart? er ikke denne litt oppbrukt? hva med rosa med grønne prikker på? hva med og lime på gamle aviser/donald/pondus(striper) blader? svart er så ubegripelig oppbrukt Vær kreativ! :D

 

og et lite tips: (har ikke lest alt her nøyaktig) skal du ha lys i sjappa di styr for guds skyld unna flere sorter lys. Hold deg til en farge! Men det er vell en smaksak.

 

Litt konstruktiv kritikk fra min side (tror jeg) og håper på ny update snart og lykke til videre med prosjektet :thumbup:

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Er det MIST frostbite vifter?

6610177[/snapback]

 

Ja, men jeg tror akkurat de har gått ut av microplex sitt sortiment nå... Ganske tilsvarende MIST vifte, 16.5 dB(A), Klar plast (de er jo lekkre :dribble: )

 

Vil bare si at det er et veldig bra og gjennomført kabinett du bygger der :) Fint du fullfører workloggen, er nysgjerrig etter å se hvordan det ble til slutt. Gir masse inspirasjon.

 

Jan Ingar.

6611729[/snapback]

 

Godt å høre, grunnen til at jeg fullfører workloggen er at jeg selv har hatt mye glede av å lese om andres prosjekter...

 

 

SCW: En ting er sikkert, det kommer nok aldri til å havne noe særlig lys inni denne kassen, iallfall ikke i flere farger... Det eneste som kan være litt praktisk er en lang katode i toppen (som arbeidslys... ;) ) Meningen med dette kabinettet var ikke at det skulle få mest mulig oppmerksomhet, så da ble det svart. Men, jeg kunne kanskje malt det brunt, med hvite prikker (eller motsatt: hvitt med brune prikker) akkurat som en ku :roll:

 

LOZER

Lenke til kommentar
SCW: En ting er sikkert, det kommer nok aldri til å havne noe særlig lys inni denne kassen, iallfall ikke i flere farger... Det eneste som kan være litt praktisk er en lang katode i toppen (som arbeidslys...  )

 

Det er slettes ingen dom ide! faktisk en av de bedre ideene jeg har hørt på casemod forumet (jeg er her ikke så grusomt ofte som du kanskje forstår, men sniker her iblant)

 

Men, jeg kunne kanskje malt det brunt, med hvite prikker (eller motsatt: hvitt med brune prikker) akkurat som en ku

 

Jeg stemmer definetivt for ku! eller kanskje du burdu finne tak i et kuskinn og spikre fast skinnet rundt den?

i like your style!

Kreativ FTW!

 

-Fred ut-

Lenke til kommentar
Jeg stemmer definetivt for ku! eller kanskje du burdu finne tak i et kuskinn og spikre fast skinnet rundt den?

6612343[/snapback]

 

Det burde ikke være noe noe problem da LOZER bord på en vaskeekte gård, med tilhørende dyr (ja kuer og :D)

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...