Gå til innhold

Hva Betyr Personlig Konkurs?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som jeg leser overalt, så blir den ene etter den andre slått personlig konkurs.

 

Jeg har selv enda ikke havnet der, selv om jeg ikke vet helt hva det menes.

Hva betyr personlig konkurs? Gjeld oppover ørene?

Man kan ikke miste hus, bil og alt. Bare bli overlatt seg selv på gata?

 

Takker for svar, er bare nyskjerrig :p

 

Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg en ekspert, men etter det jeg vet skal det opprettes en bostyrer som da i praksis overtar ansvaret for huset, bilen og andre eiendeler til vedkommende.

Disse eiendelene selges og overskuddet blir brukt til å dekke gjeld.

 

Dersom dette ikke er nok må personen som har gått konkurs leve på ett eksistensminimum i 5 år, dvs att alle inntekter som personen får vil gå til å dekke gjeld

(Såklart må jo vedkommende ha noe penger for å overleve, men det er også en grunn til at det kalles eksistensminimum)

 

Og da er hele gjelda slettet etter 5 år.

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Dersom dette ikke er nok må personen som har gått konkurs leve på ett eksistensminimum i 5 år, dvs att alle inntekter som personen får vil gå til å dekke gjeld

(Såklart må jo vedkommende ha noe penger for å overleve, men det er også en grunn til at det kalles eksistensminimum)

 

Og da er hele gjelda slettet etter 5 år.

Hørte om en fyr som levde slik, det mest verdifulle han fikk lov til å eie var en sykkel.

 

Forøverig tror jeg dette vil være en fin kilde til informasjon.

Lenke til kommentar
Da skal jeg låne 10 mill, kjøpe masse luxus og bare "bade" i et par-tre år, så "gi" resten til en kompis, så blir slått personlig konkurs, og siden bo hos kompisen min (han betaler med pengene jeg gav) på eksistensminimum i 5 år, så er gjelda borte? :D

Hvem tror du gir deg et lån på 10M ?

Det er jo ikke noe problem, såfremt han har sikkerhet i orden.

 

(men pointet er vel nettopp at han ikke har det..)

Lenke til kommentar
Da skal jeg låne 10 mill, kjøpe masse luxus og bare "bade" i et par-tre år, så "gi" resten til en kompis, så blir slått personlig konkurs, og siden bo hos kompisen min (han betaler med pengene jeg gav) på eksistensminimum i 5 år, så er gjelda borte? :D

Hvem tror du gir deg et lån på 10M ?

Det er jo ikke noe problem, såfremt han har sikkerhet i orden.

Eh, har han sikkerheten på lånet så vil jo kreditorene forsyne seg av verdiene han har.

Da forsvinner jo hele poenget med denne idéen.

Lenke til kommentar
Da skal jeg låne 10 mill, kjøpe masse luxus og bare "bade" i et par-tre år, så "gi" resten til en kompis, så blir slått personlig konkurs, og siden bo hos kompisen min (han betaler med pengene jeg gav) på eksistensminimum i 5 år, så er gjelda borte? :D

Hvem tror du gir deg et lån på 10M ?

Det er jo ikke noe problem, såfremt han har sikkerhet i orden.

Eh, har han sikkerheten på lånet så vil jo kreditorene forsyne seg av verdiene han har.

Da forsvinner jo hele poenget med denne idéen.

Skulle han ikke rundlure kreditorene? F.eks. selge bruksretten til sikkerheten, oisann, så er plutslig ikke sikkerheten helt hva banken trodde..

Lenke til kommentar

Det er heller ikke "bare bare" å overføre penger for å så gå konkurs.

Pengene er nemlig ikke overført før det har gått 15 år, så skulle du gå konkurs 14 år etter at du ga pengene til vennen din kan faktisk bostyreren kreve at vennen din betaler tilbake.

 

Det var visst en del politikere som så seg lei av at flere konkursryttere bare overførte alle verdier over til kona for å da slippe å betale tilbake det de skyldte.

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Da skal jeg låne 10 mill, kjøpe masse luxus og bare "bade" i et par-tre år, så "gi" resten til en kompis, så blir slått personlig konkurs, og siden bo hos kompisen min (han betaler med pengene jeg gav) på eksistensminimum i 5 år, så er gjelda borte? :D

Og da igjen vil du aldri kunne få enkle ting som adsl forbindelse fordi du står registrert i alle slike selskaper som sjekker opp økonomien til folk før dem får kjøpe noe...

Lenke til kommentar
Da skal jeg låne 10 mill, kjøpe masse luxus og bare "bade" i et par-tre år, så "gi" resten til en kompis, så blir slått personlig konkurs, og siden bo hos kompisen min (han betaler med pengene jeg gav) på eksistensminimum i 5 år, så er gjelda borte? :D

Og da igjen vil du aldri kunne få enkle ting som adsl forbindelse fordi du står registrert i alle slike selskaper som sjekker opp økonomien til folk før dem får kjøpe noe...

Det skal jo kompisen hans betale...

Lenke til kommentar
Og da igjen vil du aldri kunne få enkle ting som adsl forbindelse fordi du står registrert i alle slike selskaper som sjekker opp økonomien til folk før dem får kjøpe noe...

Det kalles å sjekke om en person er "kredittverdig", men poenget var jo at jeg skulle bo hos kompisen min, og han betalte alt med pengene... hvis det gikk over 15 år, kunne jeg go bare gitt litt og litt, som uttakk i cash fra banken, så kunne han fått dem i handa... eller.no, eller swiss bank account lol...

 

Men, kunne jo bare ha lånt penger i hytt og gevær fra alle mulige slags banker?

 

ellers så har vi jo alltid T5PC/WGI metoden... :D

Lenke til kommentar

Swiss Bank Account ol. har du tydeligvis ikke mye greie paa. Og bare saann at du vet det, er det ikke lett aa finne koder aa skrive i regnskapet for ett kontaktuttak til tilfeldige utgifter.

 

Min familie drifter det meste, ogsaa det "personlige", gjennom selskap. Og det krever ganske god kjennskap til regnskap, for aa faa det skattemessig riktig. Bare et tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...