Gå til innhold

Windows loader tregt og har konstant 100% cpu load

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Monterte nettopp ei ny maskin. Den fungerte fint den første dagen, men klikka dagen etter.

Specs:

AMD Athlon 64 2800+

MSI K8M NEO-V

Corsair Value S PC3200 DDR-Dimm 512mb

Asus V9570 Geforce FX5700 256 DDR

Western Digital Caviar 200gb s-ata

og 2 Western Digital Caviar ide ata disker

Windows Xp 64 edition sp1

Symptomer:

Windows bruker ca 10 minutter på å boote.

CPU har konstant 100% load.

System.exe, service.exe og taskmgr.exe ser ut til å være de store synderene.

Har søkt etter spyware og fant ingenting.

Tenkte litt på at det kunne være en konflikt mellom hk og s-ata disken, men maskina er like treg selv om jeg legger inn windows på en vanlig ide ata disk.

Kan det tenke seg at det er noe hardware som ikke er helt ok? F.eks. ram? Eller hk?

Noen som har synspunkter/ide om hva som kan være feil?

Mvh

Dag Aspås

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du ser vel i taskmanager hva som bruker 100% ?

Edit: Du har ganske sikkert virus.

Har formatert og plukket ut den disken som var i maskinen først.. Holder på å legge inn windows på en annen disk en den som ble brukt først.. Overlever virus en format?

Skrevet

Spørs hvor oppdatert windows er når du starter det\kobler til internett for første gang. Man må alltid oppdatere windows og innstallere antivirus program før man kobler til internett. Ha det gjerne på en cd. Da går alt så mye bedre.

Dette bør du prøve nå:

1: End prosessen som bruker 100%cpu.(ctrl+alt+del)

2: Skriv i run\kjør: msconfig--> gå til startup--> ta vekk merkeringen på filen du kjenner igjen + alle andre misstenkelige filnavn

3: Oppdater windows

4: Installer Microsoft Anti Spyware

5: Om du ikke har innstaller: Spybot og Ad-Aware og selvfølgelig et antivirus program.

Skrevet
Spørs hvor oppdatert windows er når du starter det\kobler til internett for første gang. Man må alltid oppdatere windows og innstallere antivirus program før man kobler til internett. Ha det gjerne på en cd. Da går alt så mye bedre.

Dette bør du prøve nå:

1: End prosessen som bruker 100%cpu.(ctrl+alt+del)

2: Skriv i run\kjør: msconfig--> gå til startup--> ta vekk merkeringen på filen du kjenner igjen + alle andre misstenkelige filnavn

3: Oppdater windows

4: Installer Microsoft Anti Spyware

5: Om du ikke har innstaller: Spybot og Ad-Aware og selvfølgelig et antivirus program.

Vil virus påvirke boot da?

Skrevet

Nå er windows installert på nytt.. Virker litt kjappere, men når jeg prøver å starte et program, f.eks. winamp, så begynner det programmet jeg starter å bruke 80-90% av cpu.

Når jeg prøver å se film i windows media player, så bruker system 80-90% av cpu.

Noen som er nermere ei løsning?

mvh

• 2 måneder senere...
Skrevet
Dette er ikkje eit hardware-problem, PCen fungerer teknisk sett. Flyttes til Programvare/Windows.

Det var faktisk et hardware problem. HK fucka når jeg plugga i et nytt lydkort :tease:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...