Gå til innhold

Forumets fotokonkurranse, Februar 2005! Stem her!


Stem på det bildet du synes er finest  

133 stemmer

  1. 1. Stem på det bildet du synes er finest

    • Tomviktor, "Vinterfisket i Lofoten"
      7
    • Wanderlust, "Østensjøvannet i Oslo"
      2
    • Pippin79, "Ikke mitt liv"
      7
    • JonV, "Foss av sol"
      12
    • Turbodigital, "Teodor 3 dager gammel"
      4
    • gwh, "Lawrence's ettermiddagskos"
      2
    • Nikolas, "Bilde av Amund Skiri"
      2
    • F828, "Utsikt ned til min datters barnehage"
      1
    • Rogerjo, Rypa strutter av liv
      3
    • Prolixin, "Tre utover Oslo"
      7
    • Pain193, "Tur i mars i fjor"
      13
    • Fantakro, "Ulefoss sommeren 2004"
      0
    • VTW, "En død snømann"
      1
    • Lapette, "Liv!"
      2
    • Sanoj_20, "Liv på ulivsplass"
      4
    • Kverna, "Nyttårsaften 2005"
      14
    • MiCro, "Fisk"
      3
    • Rincewind76, "Mor og barn"
      5
    • dan1el, "Katt som sover"
      5
    • perah, "Playa De Las Teresitas på Tenerife"
      0
    • johsol, "Solens livgivende stråler over trollenes rike"
      12
    • berntmh, "Båter"
      0
    • rotekaizer, "To helt forskjellige liv"
      22
    • Gandalf the Grey, "Liv på Aker Brygge"
      1
    • SBS, "Solnedgang"
      0
    • Velmont, "Oxford"
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemte for øvrig på Prolixins "Tre utover Oslo". Synes det var et veldig stemningsfullt bilde.

 

I morgen er det helg dere (fredag har alltid vært helg for meg, selv ganske tidlig på dagen), så om du ikke har stemt ennå, har du fortsatt helgen på deg til å bestemme deg for hva du vil stemme på. Mandag 28. februar er siste dag, og vinneren blir kåret klokken 22:00 den dagen.

Lenke til kommentar

Jeg stemte på Paint193s sitt bilde. Egentlig var valget mellom bildene ganske minimert hos meg. Jeg syntes ikke at et redigert bilde har noe i en fotokonkurranse å gjøre. I min mening så er et foto noe man har tatt, ikke laget! Alle kan "pynte" på bildet sitt men det blir ikke "a Kodak moment"..heller en "photoshop moment"!

 

..men, hvis ikke katten som sover hadde vært redigert, hadde den vært en klar vinner for meg!

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Jeg stemte på Paint193s sitt bilde. Egentlig var valget mellom bildene ganske minimert hos meg. Jeg syntes ikke at et redigert bilde har noe i en fotokonkurranse å gjøre. I min mening så er et foto noe man har tatt, ikke laget! Alle kan "pynte" på bildet sitt men det blir ikke "a Kodak moment"..heller en "photoshop moment"!

 

..men, hvis ikke katten som sover hadde vært redigert, hadde den vært en klar vinner for meg!

For noe bullshit!

 

Selvfølgelig må man få lov til å hente ut det beste av bildene sine, det spiller da liten rolle om man gjør dette i photoshop eller i mørkerommet.

 

Skal man liksom ikke mixe og mastre sanger også ? Fordi det forrandrer på "virkeligheten" ? Hva er forresten "virkelighet" ? Er infrarødt og UV lys mindre virkelig bare fordi vi ikke oppfatter det igjennom våre øyner ? Da er vel også svart/hvit bilder også uvirkelig og "pynter" på virkeligheten ifølge din logikk ?

 

Hva hvis han som tok bildet av katten brukte vaselin på filteret sitt istedet for å gjøre softinga i photoshop ? Hva utgjør forskjellen, er det ene noe mer ekte enn det andre ?

 

Ellers synes jeg det var rare resultater på stemmene her med tanke på komposisjon og teknisk utførelse men men :p

Lenke til kommentar
For noe bullshit!

se sigg..lame kommentat fra din side... :nei:

 

anyways..

kan ikke sammenligne foto og musikk! btw, den finnes allerende en eviglang debatt om electronica ER musikk eller ei pga det er kunstig produsert! Men du, kan jeg lage en naturscene i 3DMax og kalle det et foto av naturen?

 

on-topic:

 

resultatet som vises er vel basert på hva de som stemmer syntes SER bra ut..kanskje de ikke går i dybden og baserer sin stemme på det tekniske :dontgetit:

Lenke til kommentar
For noe bullshit!

se sigg..lame kommentat fra din side... :nei:

 

anyways..

kan ikke sammenligne foto og musikk! btw, den finnes allerende en eviglang debatt om electronica ER musikk eller ei pga det er kunstig produsert! Men du, kan jeg lage en naturscene i 3DMax og kalle det et foto av naturen?

 

on-topic:

 

resultatet som vises er vel basert på hva de som stemmer syntes SER bra ut..kanskje de ikke går i dybden og baserer sin stemme på det tekniske :dontgetit:

Lyd og bilde har faktisk veldig mange ting til felles.

 

Alle fotografer ønsker det beste ut av bildene sine. Er bildet dårlig/kjedelig/whatever i utgangspunktet hjelper det lite å "pynte" på det. Det samme gjelder musikk.

 

Ja, de diskusjonene har eksistert helt fra den dagen synthesizeren kom og er fortsatt like latterlige.

 

Jeg vet ikke hvor du får 3D modellering fra. Jeg snakker om å hente det beste ut av bildene med tanke på kontrast, fargemetning, fargekorreksjon, oppskarpning, fjerning av forstyrrende elementer etc. Alt dette kan du gjøre både med analogt og digitalt utstyr og gjøres av de fleste "oppgående" fotografer.

 

Retouching er jo å gå litt lenger i sømmene, men da kan du jo si at sminke også er juks :)

 

Mye tyder vel egentlig på at du vet lite om hva du snakker om og hvordan fotografer arbeider. Det er faktisk mer som skal til både før og etter man trykker på utløser knappen om man ønsker mer enn et gjennomsnittlig famlie album bilde.

 

Folk stemmer nok etter hva de synes ser bra ut ja, men for de fleste er det faktisk slik at man blir flinkere etterhvert med erfaring til tolke, analysere og se detaljer i bilder.

 

Hadde f.eks denne konkuransen vært på foto.no tror jeg resultatene hadde vært temmelig ulike uten å spekulere for mye.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Folk stemmer nok etter hva de synes ser bra ut ja, men for de fleste er det faktisk slik at man blir flinkere etterhvert med erfaring til tolke, analysere og se detaljer i bilder.

 

Hadde f.eks denne konkuransen vært på foto.no tror jeg resultatene hadde vært temmelig ulike uten å spekulere for mye.

Jeg tror vi alle skal være glad for at denne konkurransen ikke er på foto.no for da hadde vi tilbrakt hele tiden med å diskutere kvaliteten på bildekommentarene og hvorvidt en kommentar som 'fin pus' eller 'pent eksponert' bør medføre umiddelbar utestenging og kanskje aller helst dødsstraff ved å bli prikket til døde med en liten gaffel ;)

 

Men jeg er forsåvidt enig i at det er noen rare resultater, men det skal vel heller ikke være nødvendig å ha tatt noe videregående kurs i bildeanalyse for å for å stemme - forøvrig er jo "reglene" for et godt bilde basert på det vi mennesker naturlig finner tiltrekkende, så i teorien burde vel en 'ufaglært' like de samme bildene som en som har studert bildeoppbygging, bare med den forskjell at den som har studert det kan sette ord på og forklare hva han/hun liker. I praksis er det derimot ikke alltid slik og det synes jeg egentlig er nokså facinerende :)

 

Synes bilder som bryter med de fastlagte normene kan være vel så gode som de som slavisk følger dem, men det er helt klart en fordel å kjenne til og ha lært å praktisere disse reglene før en begynner å bryte dem. Ihvertfall dersom man skal bli noe mer enn en snapshot-fotograf. Enkelte har jo naturlig anlegg for å komponere bilder, men for de fleste av oss er vel dette det som krever mest arbeid for å få det til å klaffe.

 

Når det gjelder debatten om 'manipulerte' bilder, så er vel den u-unngåelig i enhver slik konkurranse :) Nøyer meg med å fastslå at for min del er et bra bilde et bra bilde uavhengig av hvordan det oppsto. Om fotografen brukte 13 filtre, 745 røde lyspærer, lang lukkertid, prismefilter, 19 speil og sto på hodet mens han tok bildet, eller han/hun behandlet bildet i etterkant for å oppnå det samme, er for meg helt likegyldig for hva jeg synes om et bilde (dog er det ikke uinteressant å vite hvordan et bilde har oppstått).

Men så nekter ikke jeg å gå på kino og se Ringenes Herre fordi en del av spesialeffektene som gjør dem så fantastiske er lagt på digitalt i ettertid heller... ;)

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Er enig med mye av det du sier. Men jeg vil heller ha 5 sider med negativ kritikk som er konstruktiv enn "Pen pus! Kult/Tøft bilde etc" kommentarer. Faktisk så slår dette begge veier også, man blir flinkere selv hvis man gir konstruktiv kritikk, og prøver å sette ord på det man ser/føler.

 

Jeg synes heller ikke at man nødvendigivis MÅ følge regler for å ta bilder så lenge det ser bra ut, og ikke bruker det som en unnskyldning for slurv eller inkompetanse.

 

Jeg er også enig at man i utgangspunktet bør kunne se hva som er bra og ikke bra uansett hvor mye man "kan" utifra hva vi mennesker finner fint/vakkert/etc. Men når man har litt trening ser man mye lettere feil og hva man synes hadde kunnet vært gjort bedre. Jeg ser feil og detaljer nå i bilder som jeg aldri hadde lagt merke til før, etter at jeg begynte å interesere meg for foto.

Lenke til kommentar

Nå har vi en egen tråd for diskusjon rundt konkurransen, folkens. Et forsøk på å skifte emne: Hva stemmer dere "på" egentlig? Bildet i seg selv, eller dets assosiasjon og fotografens evne til å forbinde bildet/motivet til emnet, liv? Jeg har ikke stemt ennå fordi jeg har vansker med å velge om jeg skal stemme etter bildekvalitetsbedømming eller selve temarelasjonen...

Lenke til kommentar
Nå har vi en egen tråd for diskusjon rundt konkurransen, folkens. Et forsøk på å skifte emne: Hva stemmer dere "på" egentlig? Bildet i seg selv, eller dets assosiasjon og fotografens evne til å forbinde bildet/motivet til emnet, liv? Jeg har ikke stemt ennå fordi jeg har vansker med å velge om jeg skal stemme etter bildekvalitetsbedømming eller selve temarelasjonen...

Der har du et godt poeng!

 

Jeg har ikke stemt men hvis jeg skulle stemme ville jeg nok gått etter selve bilde og ikke temarelasjon.

Lenke til kommentar

Det er jo folket som vurderer, og de vurderer jo akkurat slik de vil. Selv oppfordrer jeg alle som gir bidrag og stemmer om å tenke på bildets sammenheng med det gjeldende konkurranseemnet. Dermed kan ikke alle slenge inn hva som helst og likevel vinne konkurransen. Den som har det beste bildet til det gjeldende temaet burde gå av med seieren, men selvsagt så er det opptil hver enkel å dømme bildet nøyaktig slik de vil. Selvfølgelig kan alle tolke emnet slik de vil, om det så måtte være så bredt og spesielt at enkelte ikke ser sammenhengen. Jeg selv følte jeg ikke hadde noen bidrag som var relevant nok til emnet. Derfor er det viktig for du som stemmer å tenke litt på emnet før du velger. Dette er min mening, og jeg føler også at den støtter litt beskrivelsen Afseth tidligere har gitt konkurransen og -reglene.

 

Det kan for all del hende at jeg misforstår hele konkurransen. Vær vennlig å si ifra om du føler akkurat det.

 

Redigering:

Den 20. i hver måned starter vi en poll. Her kan alle brukerne stemme på det bildet de liker best.

Jeg er kanskje på jordet likevel. Jeg vil nå ha tema i tankene hvis jeg eventuelt stemmer. Håper andre tenker litt på det også, siden konkurransen faktisk bygger litt på dette.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Jeg ga min stemme til Turbodigital med bildet "Teodor 3 dager gammel". Synes dette var et spesielt bilde, der fotografen har klart å få frem mye gjennom et litt utradisjonelt valg. Bildet treffer meget godt innenfor temaet. Tittelen er også god og beskrivende, uten den ville kanskje fotografiet gitt meg helt andre assosiasjoner...

 

Andre gode bilder synes jeg er Rotekaizers "To helt forskjellige liv", men nok kommentert om dette.

 

Pain 193 har klart å lage et veldig pent og godt bilde, men litt enig med tidligere kommentator om at blomsten i forgrunnen kanskje blir litt for mye av det gode. Posituren til kvinnen er flott, en litt nærmere cropping hadde gjort det mye bedre for meg.

 

Velmonts foto er også bra, men uten en tittel eller beskrivelse så blir det ganske intetsigende.

 

Lapette har hatt en god idé, men jeg synes ikke at bildet forteller noe fordi personen i bakgrunnen er for uklar, og det kommer ikke frem noen mening. Personen til venstre la et godt grunnlag for at bildet kunne ha fortalt mye dersom det hadde vært mer gjennomtenkt.

 

Bildet til Tomviktor fortjener også positiv omtale, da det forteller om liv på en litt annen måte enn det de flaste andre har tenkt.

 

En liten ekstrapluss til VTW for et morsomt og humoristisk foto som faktisk holder seg innenfor temaet... :)

 

Jeg unnlater å kommentere mitt eget siden jeg da vil være litt inhabil... ;)

 

Ellers var det en del fine fotografier som jeg syntes bommet totalt på tema, noen fine som ikke fortalte noe særlig, og noen bilder som hverken traff temaet eller så særlig bra ut. Jeg unnlater å kommentere bidraget til kverna siden det har fått noen kommentarer allerede, men nøyer meg med å antyde at kverna sikkert har noen kompiser som bruker forumet.

Lenke til kommentar
Jeg unnlater å kommentere bidraget til kverna siden det har fått noen kommentarer allerede, men nøyer meg med å antyde at kverna sikkert har noen kompiser som bruker forumet.

 

Jeg har en del "venner" på forumet ja, men grunnen til at jeg fikk mange stemmer på begynnelsen var at jeg skulle skape blest/oppmerksomhet rundt tråden og pastet den inn på en irc kanal. Da tror jeg at stemmene tikket inn nettopp pga at jeg pastet denne. Tror nok jeg skal holde meg for god til å gjøre dette neste gang, siden dette tydeligvis har en uheldig effekt på stemmene.

 

btw; bildet "to forskjellige liv" er veldig bra, og går rett i hjertet på temaet "liv". En verdig vinner :thumbup:

Endret av kverna
Lenke til kommentar
Hva stemmer dere "på" egentlig? Bildet i seg selv, eller dets assosiasjon og fotografens evne til å forbinde bildet/motivet til emnet, liv? Jeg har ikke stemt ennå fordi jeg har vansker med å velge om jeg skal stemme etter bildekvalitetsbedømming eller selve temarelasjonen...

Jeg synes 'Liv' er en så bred kategori at det er vanskelig å finne noe som _ikke_ kan passe inn her. Og det synes jeg er bra siden det gir et stort rom for tolkninger. I farten kan jeg ikke huske at jeg reagerte på at noen av bildene ikke hørte hjemme i en slik kategori. 'Liv' kan jo tolkes på veldig mange forskjellige måter og det synes jeg mangfoldet av bilder viser, selv om kanskje ikke alle er like perfekte rent teknisk.

 

Når det gjelder min stemmegiving så kan jeg jo gå gjennom en del av bildene jeg vurderte, og si litt om dem:

 

Velmonts 'Oxford' - Dette er bildet som fikk min stemme, og det gjorde det fordi jeg synes det er et bilde som forteller begynnelsen på mange spennende historier. Min første assosiasjon når jeg så bildet var av 5 kamerater som hadde stoppet opp på vei til et eller annet - kanskje bandmedlemmer på vei til øving, kanskje de er på vei til fotballtrening eller noe annet. Atmosfæren brakte mine tanker til filmer som The Commitments og serier som Eastenders. Ved andre gangs ettersyn så kan det jo like gjerne se ut som om personen lengst til venstre blir truet av 3 andre, med den 4de litt tilbaketrukket, muligens for å holde utikk om det kommer noen? Det er et bilde som fikk meg til å stoppe opp og tenke, og det verdsetter jeg.

 

rotekaizers 'To helt forskjellige liv' var også et bilde jeg vurderte en stund. Mye bra er sagt om de positive sidene av dette allerede, så jeg vil heller forklare hvorfor jeg ikke stemte på det: Jeg synes vel at akkurat denne ideen er litt for velbrukt. Det å sette en tiggers/fattigs liv opp mot en vellykket person (eller bare en helt vanlig person) har jeg sett veldig mange ganger før. Men jeg vil gi ros for måten det er gjort på her. Det er ikke noe forsøk på å 'henge ut' den fatttige, det blir en anonym 'symbolisering' istedenfor en nedverdigelse av personen. Mange av bildene som forsøker seg på samme ide bommer (etter min mening) når de gjør det mer til en nedverdigelse av den avbildede personen enn en fremstilling av problemstillingen - den feilen blir ikke gjort i dette bildet.

 

Pain193s bilde er jo blitt behørig kommentert det også, og jeg kan ikke annet enn å si meg enig med de som mener blomsten i forgrunnen ødelegger mye. Den gjør det som ellers hadde vært et rent og stilig bilde til altfor rotete og distraherende. Midtstilling av personen synes jeg fungerer bra her, men jeg ville nok vurdert å ikke midstilt horisonten så mye i bildet. Hadde dette vært gjort (og blomsten vært borte) så hadde dette vært helt i tetsjiktet for min del, for jeg har veldig sansen for bildet ellers.

 

Til slutt, TurboDigitals 'Teodor 3 dager gammel' - Små barnehender kan vel sies å være en klisje det også, men dette bildet stoppet jeg likevel litt opp ved. Synes det er noe som mangler ved dette bildet, uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det er... mulig det er kuttingen av bildet og det at det blir litt for mye 'rot' på venstre siden som gjør det litt ubalansert - tror kanskje jeg ville prøvt å få hendene mot en mer nøytral bakgrunn slik at de ikke må 'konkurrere' om oppmerksomheten med alt det andre. Uansett et bilde som må tas med i 'hederlig omtale'-kategorien.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...