Gå til innhold

Støydempende tiltak for 939-hovedkort?

Eliot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at mange sliter med støy fra Northbridgen på sine 939-hovedkort.

Noen som vet om eller har erfaringer med en støydempende løsning på dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ikke 939kort et spesifikt problem? Problemet er generelt små vifter (som man finner på f.eks. skjermkort og hovedkort). Løsningen er somregel å montere en litt dyrere/passiv kjøleløsning.

Skrevet

Passiv kjøling, problemet er imidlertid at denne er plassert rett bak skjermkortplassen på disse kortene og dermed blir det ikke plass til passiv kjøling om en har et stort skjermkort.

Skrevet (endret)

Jeg kunne tenke meg å sjekke om dette kunne være en bra løsning:

1. Ta utgangspunkt i en Zalman ZM-NB47J til å feste på Northbridge chipset:

zm_nb47j_b_p.jpg

Jeg er usikker på om denne kjøler tilstrekkelig og den kommer sannsynligvis i veien for en del grafikk / PCI-kort. Derfor hadde jeg tenkt å bore et par hull i kjøle-blokken, som er passe til å stikke inn 2 stk. heatpipes med kjølepasta inne i hullene først. De kjølefinnene på som evt. kommer i veien for grafikk- / PCI-kort må fjernes eller bøyes til.

2. Heatpipene bøyes til, slik at de kan nå en kjøleribbe som f. eks. kan festes til bunnen av kabinettet.

3. Som kjøleribbe i andre enden av heatpipene benyttes halvparten av en

Zalman ZM80D-HP. Her hentes også de 2 stk. heatpipene fra.

zm80d_hp_b_p.jpg

Jeg tenker meg at denne skrus fast i bunnen av kabinettet sammen med heatpipene.

Kommentarer?

Endret av DragonXP
Skrevet
Kan den passive-kjøleren som blir nevnt her brukes på dette skjermkortet?

Du mente hovedkort?

Det er mulighet for konflik mellom kjøleren og AGP- / PCI-kort. Dette avhenger nok litt av hvilke kort du benytter. Vet heller ikke om kjølingen er tilfredsstillende.

Skrevet
Kan den passive-kjøleren som blir nevnt her brukes på dette skjermkortet?

Du mente hovedkort?

Det er mulighet for konflik mellom kjøleren og AGP- / PCI-kort. Dette avhenger nok litt av hvilke kort du benytter. Vet heller ikke om kjølingen er tilfredsstillende.

Mente hovedkortet ja. Har et POV GeForce 6800 GT 256mb i AGP slotten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...